Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sjokkmelding om tran (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 20:04   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Hva var det med de syntetiske vitaminene igjen, Iset? Hvordan merker kroppen forskjell på dem og andre, hvis de er identiske?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 23:38   #22
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Jeg kjenner at jeg er fryktelig uopplyst om tran og andre alternativer.
Kan noen anbefale meg et greit alternativ?

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 23:51   #23
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hva var det med de syntetiske vitaminene igjen, Iset? Hvordan merker kroppen forskjell på dem og andre, hvis de er identiske?

Det er vel innlysende; vannet vitaminene er løst i har hukommelse og "husker" om det er naturlige eller syntetiske vitaminer så klart.

Ben "Homeopathy 101: The first step towards a degree in Baloney" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 23:59   #24
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Møllers tran (eller annen fiskelevertran) har jeg aldri rørt uansett, tror det gjør mer skade enn gagn i kroppen bla. på grunn av raffineringen, de syntetiske vitaminene osv. Men omega 3 får jeg i meg hver dag, selvsagt.

Vet du hva Omega-3 tilskuddene er laget av? Jeg tar forøvrig kaldpresset linfrøolje hver dag, regner med det er trygt.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:01   #25
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg kjenner at jeg er fryktelig uopplyst om tran og andre alternativer.
Kan noen anbefale meg et greit alternativ?

Jeg tar kaldpresset linfrøolje. Mye Omega-3.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:09   #26
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.299
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Felix får D-dråper (men jeg er litt sløv), Maia får Omega3 (Eskimo Kids eller noe). Selv skulle jeg tatt noe. Gjerne noe som jeg ikke må smake på - med mindre det smaker godt! Noe å anbefale?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:18   #27
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Hva var det med de syntetiske vitaminene igjen, Iset? Hvordan merker kroppen forskjell på dem og andre, hvis de er identiske?

Forskjell på naturlig og syntetisk fremstilt vitamin? Hvis de er identiske, så er de nettopp det, og kroppen merker ikke forskjell. De fleste vitaminer er relativt sett enkle molekyler som er lett å fremstille syntetisk, og de er helt identiske med de naturlige. At naturlig fremstilte vitaminer skal ha andre egenskaper er sludder og vås. Det er like liten forskjell på disse som på norsk og kinesisk CO2.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 00:26   #28
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er vel innlysende; vannet vitaminene er løst i har hukommelse og "husker" om det er naturlige eller syntetiske vitaminer så klart.

Ben "Homeopathy 101: The first step towards a degree in Baloney" Murphy


Hva med de fettløselige vitaminene? Jeg er overbevist om at fett har langt dårligere hukommelse enn vann.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 06:42   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Det er vel ganske delte meninger om syntetiske og organiske vitaminer? Kanskje det ikke er forskjell, men i mitt hode høres det bedre ut med organisk "mat" enn syntetisk, så jeg holder meg til førstnevnte.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:58   #30
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel ganske delte meninger om syntetiske og organiske vitaminer? Kanskje det ikke er forskjell, men i mitt hode høres det bedre ut med organisk "mat" enn syntetisk, så jeg holder meg til førstnevnte.

At meningene er delte er vel en sannhet med modifikasjoner. Mange er skeptiske til syntetisk fremstilte produkter, rett og slett fordi de ikke vet hva syntetisk fremstilling innebærer.

Naturlige produkter (for eksempel bær) består av tusenvis av ulike komponenter. Tilsetning av dette i et produkt kan ikke erstattes av syntetiske komponenter for å oppnå samme resultat. Men hver enkelt komponent kan fremstilles syntetisk, og teoretisk skal det være mulig å kopiere det naturlige, men i praksis er det umulig. Én ting er alle komponentene, men det er også mange naturlige forbindelser som ikke har en veldefinert molekylstruktur. Slike er det bortimot umulig å produsere syntetisk. Av den grunn brukes ofte kun noen få komponenter (2-5) som både er enkle å fremstille og som ofte er de største bidragsyterne til smak. Slik kan man lage en syntetisk smak som likner, men den mangler selvfølgelig mange smaksdimensjoner og oppfattes som et mindreverdig produkt. Jeg tror mye av den negative holdningen til syntetisk fremstilte produkter er å finne her. I tillegg skilles det ikke godt nok mellom syntetisk fremstilte forbindelser som finnes naturlig og syntetiske forbindelser som er konstruert i en lab – som f.eks. kunstige søtningsstoffer. Dette skillet er viktig da produkter som ikke finnes naturlig vil ha en annen metabolisering, og det tar lang tid å skaffe til veie informasjon om hvorvidt et produkt er farlig eller ikke. Enkelte ganger går det også mange år før man klarer å påvise om stoffer er farlige, og når det først skjer så kommer de gjerne med krigstyper i media – og med negativt fokus på syntetiske forbindelser.

Men tilsvarende historier finner man også blant naturlige forbindelser. Sandmorkel f.eks. ble tidligere ansett for å være en meget god matsopp, mens i dag fraråder man å spise den, da man har oppdaget giftstoffer i soppen som ikke tidligere var kjent. Og her kommer ”problemet” med naturlige produkter inn. De er så komplekse at det er svært vanskelig å ha oversikt over alle forbindelsene de inneholder. Syntetiske forbindelser klarer ikke å kopiere naturlig smak, men de kopierer heller ikke naturlige forbindelser man ikke ønsker å ha med. Av den grunn bruker også næringsmiddelindustrien syntetisk fremstilte tilsetningsstoffer. Da de har kontroll over hva de tilsetter. Frykten for ukjente forbindelser er også en grunn til at man i så godt som all grunnforskning bruker syntetisk fremstilte forbindelser.

Sånn på tampen må jeg også få uttrykke min skepsis til naturlige tranprodukter. Lever er et av kroppens avfallsorganer og alle mulige uhumskheter oppkonsentreres her. At man i det hele tatt har funnet på å bruke innmat til matproduksjon er historisk forankret da det var synd å skam å kaste noe som var spiselig. Jeg drikker selv ikke tran, men skulle jeg gjort det ville jeg definitivt holdt meg til et som var syntetisk fremstilt.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 10:18   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Syntetiske vitaminer er også organiske forbindelser. "Organisk" betyr karbonbasert, og to like molekyler virker på kroppen på akkurat samme måte. Jeg deler for øvrig Nebbias applaud til syntese og renhet, men jeg stoler på at næringsmiddelindustrien også klarer å sjekke renheten på foredlingsprodukter. Tungmetaller står ikke på listen over OK stoffer fra Tilsynet.

Scarlett "Organisk kjemiker, stødig i både syntese og analyse" O'Hara

:BMhermer:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 10:25   #32
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Jeg og minsten tar tran hver dag, og kommer nok til å fortsette med det på tross av bildene som har blitt vist.
Artikkelen handlet om før 2001, hvor deretter A-vit mengden ble betraktleig redusert.
Det er vel en grunn til at man ikke skal ta A-D-E-K Vit såsant man ikke har fått erklært mangel hos lege.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 10:28   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

At meningene er delte er vel en sannhet med modifikasjoner. Mange er skeptiske til syntetisk fremstilte produkter, rett og slett fordi de ikke vet hva syntetisk fremstilling innebærer.

Naturlige produkter (for eksempel bær) består av tusenvis av ulike komponenter. Tilsetning av dette i et produkt kan ikke erstattes av syntetiske komponenter for å oppnå samme resultat. Men hver enkelt komponent kan fremstilles syntetisk, og teoretisk skal det være mulig å kopiere det naturlige, men i praksis er det umulig. Én ting er alle komponentene, men det er også mange naturlige forbindelser som ikke har en veldefinert molekylstruktur. Slike er det bortimot umulig å produsere syntetisk. Av den grunn brukes ofte kun noen få komponenter (2-5) som både er enkle å fremstille og som ofte er de største bidragsyterne til smak. Slik kan man lage en syntetisk smak som likner, men den mangler selvfølgelig mange smaksdimensjoner og oppfattes som et mindreverdig produkt. Jeg tror mye av den negative holdningen til syntetisk fremstilte produkter er å finne her. I tillegg skilles det ikke godt nok mellom syntetisk fremstilte forbindelser som finnes naturlig og syntetiske forbindelser som er konstruert i en lab – som f.eks. kunstige søtningsstoffer. Dette skillet er viktig da produkter som ikke finnes naturlig vil ha en annen metabolisering, og det tar lang tid å skaffe til veie informasjon om hvorvidt et produkt er farlig eller ikke. Enkelte ganger går det også mange år før man klarer å påvise om stoffer er farlige, og når det først skjer så kommer de gjerne med krigstyper i media – og med negativt fokus på syntetiske forbindelser.

Men tilsvarende historier finner man også blant naturlige forbindelser. Sandmorkel f.eks. ble tidligere ansett for å være en meget god matsopp, mens i dag fraråder man å spise den, da man har oppdaget giftstoffer i soppen som ikke tidligere var kjent. Og her kommer ”problemet” med naturlige produkter inn. De er så komplekse at det er svært vanskelig å ha oversikt over alle forbindelsene de inneholder. Syntetiske forbindelser klarer ikke å kopiere naturlig smak, men de kopierer heller ikke naturlige forbindelser man ikke ønsker å ha med. Av den grunn bruker også næringsmiddelindustrien syntetisk fremstilte tilsetningsstoffer. Da de har kontroll over hva de tilsetter. Frykten for ukjente forbindelser er også en grunn til at man i så godt som all grunnforskning bruker syntetisk fremstilte forbindelser.

Sånn på tampen må jeg også få uttrykke min skepsis til naturlige tranprodukter. Lever er et av kroppens avfallsorganer og alle mulige uhumskheter oppkonsentreres her. At man i det hele tatt har funnet på å bruke innmat til matproduksjon er historisk forankret da det var synd å skam å kaste noe som var spiselig. Jeg drikker selv ikke tran, men skulle jeg gjort det ville jeg definitivt holdt meg til et som var syntetisk fremstilt.

Takk for god forklaring, greit å ha noen som har peiling her inne.
Jeg kommer uansett til å fortsette med de organiske vitaminene mine, siden jeg ikke helt takler å bruke billigvitaminer fra Rema. Dessuten er jeg så fornøyd med de at jeg rett og slett bare holder meg til dem.
Det siste du sier der er også grunnen til at jeg ikke liker tanken på å drikke vanlig tran, jeg synes nemlig ikke det høres helt bra ut når man tenker på hvilke miljøgifter som faktisk finnes i en fiskelever. Møllers renser den jo, men ved å bruke så høye temperaturer at den ferdig rensede oljen heller ikke akkurat er så bra. Derfor bruker jeg heller skånsomt renset omega 3 basert på fiskekjøtt, ikke lever.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 10:30   #34
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Her står det litt om A-vitamin.
http://no.wikipedia.org/wiki/Vitamin_A

Må si at greit nok at i fra 2001 så ble det mindre A-vitamin i tran. Men man får jo seg Avitamin ellers også.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:09   #35
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

men jeg stoler på at næringsmiddelindustrien også klarer å sjekke renheten på foredlingsprodukter.

Det gjør forsåvidt jeg også, men tanken på å spise resirkulert og renset avfall byr meg i mot. Og når det ikke smaker godt engang gjør det valget veldig enkelt for min del.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:52   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:00   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Nei, skal man spise tran for smakens skyld, kan man saktens la det være. Selv tar jeg som sagt kapsler, men dytter det i poden av hjertens lyst. Billig og fremdeles svært sunt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:51   #38
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Vi voksne tar Omega-3 kapsler (selolje), ungene får Eskimotran.
Den er grei eller?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no