Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sjokkmelding om tran (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 10:58   #30
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Sjokkmelding om tran (VG)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel ganske delte meninger om syntetiske og organiske vitaminer? Kanskje det ikke er forskjell, men i mitt hode høres det bedre ut med organisk "mat" enn syntetisk, så jeg holder meg til førstnevnte.

At meningene er delte er vel en sannhet med modifikasjoner. Mange er skeptiske til syntetisk fremstilte produkter, rett og slett fordi de ikke vet hva syntetisk fremstilling innebærer.

Naturlige produkter (for eksempel bær) består av tusenvis av ulike komponenter. Tilsetning av dette i et produkt kan ikke erstattes av syntetiske komponenter for å oppnå samme resultat. Men hver enkelt komponent kan fremstilles syntetisk, og teoretisk skal det være mulig å kopiere det naturlige, men i praksis er det umulig. Én ting er alle komponentene, men det er også mange naturlige forbindelser som ikke har en veldefinert molekylstruktur. Slike er det bortimot umulig å produsere syntetisk. Av den grunn brukes ofte kun noen få komponenter (2-5) som både er enkle å fremstille og som ofte er de største bidragsyterne til smak. Slik kan man lage en syntetisk smak som likner, men den mangler selvfølgelig mange smaksdimensjoner og oppfattes som et mindreverdig produkt. Jeg tror mye av den negative holdningen til syntetisk fremstilte produkter er å finne her. I tillegg skilles det ikke godt nok mellom syntetisk fremstilte forbindelser som finnes naturlig og syntetiske forbindelser som er konstruert i en lab – som f.eks. kunstige søtningsstoffer. Dette skillet er viktig da produkter som ikke finnes naturlig vil ha en annen metabolisering, og det tar lang tid å skaffe til veie informasjon om hvorvidt et produkt er farlig eller ikke. Enkelte ganger går det også mange år før man klarer å påvise om stoffer er farlige, og når det først skjer så kommer de gjerne med krigstyper i media – og med negativt fokus på syntetiske forbindelser.

Men tilsvarende historier finner man også blant naturlige forbindelser. Sandmorkel f.eks. ble tidligere ansett for å være en meget god matsopp, mens i dag fraråder man å spise den, da man har oppdaget giftstoffer i soppen som ikke tidligere var kjent. Og her kommer ”problemet” med naturlige produkter inn. De er så komplekse at det er svært vanskelig å ha oversikt over alle forbindelsene de inneholder. Syntetiske forbindelser klarer ikke å kopiere naturlig smak, men de kopierer heller ikke naturlige forbindelser man ikke ønsker å ha med. Av den grunn bruker også næringsmiddelindustrien syntetisk fremstilte tilsetningsstoffer. Da de har kontroll over hva de tilsetter. Frykten for ukjente forbindelser er også en grunn til at man i så godt som all grunnforskning bruker syntetisk fremstilte forbindelser.

Sånn på tampen må jeg også få uttrykke min skepsis til naturlige tranprodukter. Lever er et av kroppens avfallsorganer og alle mulige uhumskheter oppkonsentreres her. At man i det hele tatt har funnet på å bruke innmat til matproduksjon er historisk forankret da det var synd å skam å kaste noe som var spiselig. Jeg drikker selv ikke tran, men skulle jeg gjort det ville jeg definitivt holdt meg til et som var syntetisk fremstilt.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.