Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Heilt uformell undersøking

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-07, 00:59   #21
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Heilt uformell undersøking

Gir ingen mening, kunn vondt i øynene.

(Alt. 1)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 01:40   #22
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Heilt uformell undersøking

Synes det mangler et komma etter det første ordet. (Alternativ 1)

Gammel 24-11-07, 01:54   #23
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Synes det mangler et komma etter det første ordet. (Alternativ 1)

Enig

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 13:34   #24
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ugrammatisk.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 14:08   #25
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Signerer, som mange andre, Sildre.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 14:21   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må for øvrig legge til at setningen hadde blitt bedre for meg hvis det hadde vært brukt eiendomspronomen i stedet for bestemt artikkel:

Dette mitt store hus.
Denne min kjære datter.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 14:23   #27
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri ha sagt det, for meg høres det oppstyltet ut om enn ikke alldeles feil.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 23:53   #28
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Alt 1. Det er vel neppe ei god norsk setning når den ikkje har noko verb (ettersom eg forsto det slik at "dette" ikkje er huset som dett ned).

Kven har sagt at det er ei setning? Har eg? Eg sa kanskje det? Det er ikkje ei setning, det er ein substantivfrase. Har eg verkeleg sagt at det er ei setning? Det er i så fall heilt feil.

Gammel 24-11-07, 23:57   #29
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gir ingen mening.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 23:57   #30
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Heilt uformell undersøking

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Gir ingen mening, kunn vondt i øynene.

(Alt. 1)

Gammel 24-11-07, 23:59   #31
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Må for øvrig legge til at setningen hadde blitt bedre for meg hvis det hadde vært brukt eiendomspronomen i stedet for bestemt artikkel:

Dette mitt store hus.
Denne min kjære datter.

Ja, men poenget er at alle ledda skal vere bestemte.
Eigentleg burde eg ha gjort heile greia på nytt, sidan eg feilaktig refererte til dette som ei setning for å gjere forvirringa komplett.

Gammel 24-11-07, 23:59   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg høres det merkelig på grensen til feil ut. Kanskje noe en lyriker kunne si som et slags oppstyltet stilistisk grep, men definitivt ikke noe jeg ville skrevet selv. Av de alternative svarene dine ville jeg velge nummer 2.

Gammel 25-11-07, 00:00   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Som norsklærer synes jeg det høres oppstyltet og unaturlig ut. Men om det er lov å bruke eller ikke får noen andre krangle om, jeg ville verken sagt eller skrevet det selv, og elevene mine ville fått rødblyanten etter seg om de hadde skrevet det.

Gremli sa det eg ville sagt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 00:13   #34
Nebbia
Passiv

Standard

Som norsklærer synes jeg det høres oppstyltet og unaturlig ut. Men om det er lov å bruke eller ikke får noen andre krangle om, jeg ville verken sagt eller skrevet det selv, og elevene mine ville fått rødblyanten etter seg om de hadde skrevet det.

Bruker du rødblyanten uten å ha dekning i rettskrivningsregler?

Hadde ikke min norsklærer hatt bedre argumenter enn at det høres oppstyltet og unaturlig ut, hadde jeg kverrulert. Jeg synes dog at rødstreken er på sin plass. Jeg mener å huske fra norsktimen at alle helsetninger (frittstående setninger med punktum) skal ha minst subjekt og verbal, og det er begrunnelsen for alternativ 1.

Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 00:15   #35
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker forresten aldri rødblyant. jeg retter med blyant.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 01:39   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg mener å huske fra norsktimen at alle helsetninger (frittstående setninger med punktum) skal ha minst subjekt og verbal, og det er begrunnelsen for alternativ 1.

Det er ikke ment å være en setning (Møøse har rettet opp den opprinnelige formuleringen sin); spørsmålet er ikke om det er en korrekt setning, men om det er en formulering/konstruksjon man oppfatter som korrekt (som f.eks. subjekt i en setning).

Gammel 25-11-07, 09:15   #37
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Bruker du rødblyanten uten å ha dekning i rettskrivningsregler?

Hadde ikke min norsklærer hatt bedre argumenter enn at det høres oppstyltet og unaturlig ut, hadde jeg kverrulert. Jeg synes dog at rødstreken er på sin plass. Jeg mener å huske fra norsktimen at alle helsetninger (frittstående setninger med punktum) skal ha minst subjekt og verbal, og det er begrunnelsen for alternativ 1.

Som Skilpadda sier. Dessuten retter jeg da stadig på setninger som ikke er grammatisk feil, men der det f.eks. er gjentagelser. En norsklærer har nå virkelig rett til å foreslå endringer som gir bedre flyt i språket!

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg bruker forresten aldri rødblyant. jeg retter med blyant.

Strengt talt gjør ikke jeg det heller, jeg bruker kulepenner i grønt/lilla/lyseblått med blekk som kan viskes bort. Jeg syntes bare "å bruke rødblyanten" var et lettvint bilde.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:04   #38
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Eg lagar ei ny eg.

Gammel 25-11-07, 11:43   #39
Nebbia
Passiv

Standard

Som Skilpadda sier. Dessuten retter jeg da stadig på setninger som ikke er grammatisk feil, men der det f.eks. er gjentagelser. En norsklærer har nå virkelig rett til å foreslå endringer som gir bedre flyt i språket!

Selvfølgelig har du det. Ingen tvil om at ikke alle setningsoppbygninger er like gode, men som skoleelev hadde jeg kverrulert på å bli irettesatt på grunn av grammatisk estetikk. Det som ikke er ulovlig er lovlig...

Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:44   #40
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Eg lagar ei ny eg.

Ja, gjør det. Jeg tror jeg må ha misforstått her.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.