Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt - Kjøleskap, eller fruktskål på bordet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-07, 22:10   #41
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frukt - Kjøleskap, eller fruktskål på bordet?

Frukten står lett tilgjengelig i en fruktskål på kjøkkenet.

Gammel 20-11-07, 23:17   #42
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frukten står i stuen i dette fruktfatet (eller et makent):

Det hender jeg kutter opp frukten og legger i en skål. Frukten må være lett tilgjengelig, ellers glemmer vi å spise den. Jeg kjøper ikke mye frukt om gangen.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 23:39   #43
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fruktfat.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 23:41   #44
scilla

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Frukten ligger i en stor bolle på kjøkkenbordet. Den må være romtemperert - akkurat som sjokoladen

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 23:44   #45
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

All frukten vårt ligger på fat på kjøkkenbenken. Synes ikke noe om kalde epler og pærer, og iallefall ikke kalde klementiner! Og bananer må være romtemperert, kalde er de jo så harde..

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 09:32   #46
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det går jo ikke an å si kategorisk at "frukt smaker bedre temperert". Det er mulig den smaker mer, eller annerledes, men for oss som liker best kald frukt så smaker den selvfølgelig bedre kald. Smak er jo temmelig subjektivt.

Sant det. Mulig jeg uttrykte meg uklart. Man kan selvsagt ikke si at den smaker bedre, men jeg tror nok man kan si at smaken blir mer framstredende.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 10:50   #47
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Fruktfat - med unntak av druer, og frukt som er skjært stykker av. Det hender også jeg legger appelsiner i kjøleskapet -har perioder hvor jeg liker de best kalde.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 10:52   #48
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøleskapet.

Gammel 21-11-07, 11:20   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

s

Helt enig. Er i grunnen nokså overrasket over at så mange spiser iskald frukt. Frukt er som vin, ost og sjokolade: Det skal tempereres.

Har dere tomater i kjøleskapet også?

Jeg har følgende matvarer i skål/ kurv/ fat på benken: Løk, sjalottløk, all frukt bortsett fra oppdelt, tomater og sitroner.

Jeg har erfart at hvitløk, lime, chili og andre grønnsaker holder seg best i kjøleskap.

Tomater er det eneste jeg ikke har i kjøleskapet. Vel, det og avokado og bananer. Klementiner har jeg i en skål på bordet, men de er bare til pynt. De jeg spiser må være kalde. Jeg synes IKKE all frukten smaker likt om den ligger i kjøleskapet, da hadde jeg jo ikke spist den? Jeg elsker iskald frukt, synes den er mye mer leskende og friskere enn temperert frukt. Smak og behag.

Gammel 21-11-07, 14:19   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes IKKE all frukten smaker likt om den ligger i kjøleskapet, da hadde jeg jo ikke spist den?

Sier ikke at den smaker likt, det var det en annen som sa.

Jeg kan godt skjønne at frukten blir mer leskende i kjøleskap, ja. Det er sant som du sier, det er smak og behag!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 15:21   #51
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Når vi har kjøpt inn store mengder (epler i eplesesongen for eksempel) legger jeg noe i kjøleskapet for at det skal holde seg lenger. Selv liker jeg best romtemperert frukt, og har observert meg selv med mandarinbåter på magen til varming... (en sein kveld foran tv'n). Da hadde jeg glemt å ta ut mandarinen før spising.

Også er vi så late hjemme hos oss at det er merkbar forskjell på tilgjengeligheten i kjøleskap og fra fruktfatet på benken.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 23:06   #52
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Vi har frukten i kurver som henger fra taket.
Da ser ungene de lett og blir fristet flere ganger om dagen.
Kjøper jeg inn veldig mye legger vi noe i kjøleskapet også.

Gammel 22-11-07, 21:08   #53
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg foretrekker all frukt kald, bortsett fra bananer.
Men jeg har prøvd å variere litt, for å se om familien spiser mer hvis den står fremme, og det er absolutt tilfelle

Så nå har jeg halvparten av eplene/pærene også fremme i romtemperatur og alle bananene, og da er det lettere å komme på at dersom man heller vil ha klementiner så er de i kjøleskapet Druer er det stort sett bare Komma som spiser, hun får ett par stykker med i barnehagen, de står i kjøleskapet. Det er dårlig nok holdbarhet som det er.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 21:20   #54
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt av hvert. En del på kjøkkenbenken og mye i kjøleskapet.

Gammel 22-11-07, 23:03   #55
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Litt av hvert. En del på kjøkkenbenken og mye i kjøleskapet.

Slik er det her også. Det er det som er fremme som blir spist først, også fyller jeg på fra kjøleskapet etterhvert.

Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 10:10   #56
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fruktfat på kjøkkenbenken,

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 10:36   #57
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det er vel jeg som liker kald frukt så jeg har en tendes til å legge alt i kjøleskapet og det er jo dumt for da synes det ikke.
Ser jo at det går mye frukt når den står fremme så jeg prøver å huske å fylle opp fatet...

Når vi engang åpner opp kjøkkenet så får vi mye mer benkplass og DA skal jeg ha fruktfat stående der....(vet hvor det skal stå også)

Gammel 23-11-07, 23:41   #58
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Varme forsterker sødme og mildner bitterhet. Kulde gjør motsatt, altså kamuflerer sødme og forsterker bitterhet. Så i den ideelle verden burde man jo temperere frukten etter hvor søte/ sure/ bitre de er, og hvilke toleransegrense man selv har for disse smakselementene.

Dvs grapefrukt burde kanskje vært romtemperert siden varme får frem det som er søtt i frukten, samtidig som den demper det bitre og syrlige (som forsterker hverandre). Frukten fremstår da mer balansert enn om den hadde ligget i kjøleskapet.

Bananer som ofte er (litt for?) søte burde ligge i kjøleskapet så de ikke blir kvalme. Epler legges på benken hvis de er av den europeiske, syrlige mateplesorten og i kjøleskapet hvis de er av den amerikanske, søte og småvulgære sorten. Og så videre ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 00:04   #59
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det meste av frukta i ei diger skål (eller to) - og det går unna, gitt...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.