Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 19:08   #61
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det som gjør det verre for meg enn sukker er at man spiser så mye av det, en porsjon er jo gjerne både to og tre pølser, og gjerne flere ganger i uken hos mange. Det passer ikke med det jeg tror er bra, derfor har vi det ikke sånn. Dessuten er det mange som bruker pølser som kjøttsubstitutt i gryter osv, og det synes jeg i hvert fall er litt tvilsomt.

Men giftige og farlige er de ikke, i likhet med sjokoladen, for å komme tilbake til den.

Jeg kjenner ingen som spiser pølser mange ganger i uken.
Noen som gjør det?

Pølser er ikke vanedannende som sukker og har nok høyere næringsverdi enn sjokolade. Det er jeg ganske sikker på.

Tror ikke pølser er bra jeg heller. Men ville heller gitt han en pølse som kos en mandag på skolen, enn sjokolade.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 19:08   #62
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hva som gjor polser til soppelmat? Generelt sett er det nok saltet. Polser inneholder mye nitritt (salt) i forhold til vekt, og om du spiser for mange polser kan du få i deg for mye salt.

Nitritt er ikke det samme som salt, det er et konserveringsmiddel.

Gammel 23-10-07, 19:11   #63
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg kjenner ingen som spiser pølser mange ganger i uken.
Noen som gjør det?

Pølser er ikke vanedannende som sukker og har nok høyere næringsverdi enn sjokolade. Det er jeg ganske sikker på.

Tror ikke pølser er bra jeg heller. Men ville heller gitt han en pølse som kos en mandag på skolen, enn sjokolade.

Som sagt, sjokolade har da aldri erstattet pølsene, hvordan kommer du på det?! Sjokolade er vel aldri mat, og pølser aldri dessert. Snakk om å sammenligne epler og pærer.

Mine barn kunne sikkert spist to pølser eller 200 gram, men jeg foretrekker i og for seg at de får brødskiver med pålegg og 10g sjokolade, faktisk.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 19:42   #64
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er vel litt hva slags kjøtt som blir brukt.

Egentlig ikke. Alt kjøtt er muskler, om muskelen sitter på kjaken eller om den sitter ved ryggraden har ikke så mye å si for sunnhetsgraden. (Hvor muskelen sitter og ikke minst på hvilket dyr det sitter har mye å si for hvordan kjøttet må tilberedes. Indrefilet kan hurtigstekes på panne, mens det kan ikke oksesmåstek. Men oksekjøtt er ikke noe "dårlig" mat rent ernæringsmessig). Hodesylte og smalahoved er jo delikatesser.

Opprinnelig lagt inn av Olympia

Karbonadedeig kan brukes til tatar og trenger altså ikke stekes, det er ikke mulig med kjøttdeig, som skal (må) gjennomstekes. Du finner nok ikke sener o.l i karbonadedeigen, det er jeg helt sikker på.

Det er ikke mer problematisk å spise rå kjøttdeig enn å spise rå karbonadedeig.

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Har hørt at kylling og kalkunpølser er det verste jeg....

Det stemmer på en måte. Problemet med hønsefugler er vel at det har vært en del smitte på kjøtt og egg av salmonella. Norge er jo ett av de få landene i verden hvor man kan spise bløtkokt egg. Men dette er jo ikke fordi det er noe i veien med selve "kjøttet", munn og klovsyken var jo veldig problematisk i England, men det er ikke noe i veien med storfekjøtt i seg selv.

Gammel 23-10-07, 20:19   #65
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg er 100% sikker på at man ikke kan spise rå kjøttdeig, ettersom det er et blandingsprodukt der også andre bestanddeler enn bare renskåret kjøtt blir brukt (i motsetning til karbonadedeig). Jeg skal prøve å finne en link, men det går sikkert an å maile Gilde og spørre dem om det. Jeg husker nemlig at det var diskusjon rundt det ang. E-coli tiden, når kjøttdeig var mistenkt. Da ble det nevnt at kjøttdeig i motsetning til karbonadedeig aldri skal bli spist rå uansett og ikke blir brukt til biff tartar.

Gammel 23-10-07, 20:24   #66
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pølsemakeren her i byen har sine egne pølser i kjøleskapet sitt.
Pølsene hans er veldig gode, og jeg er sikker på at de bruker ordentlige råvarer.

Eldste gutten min er kjempelei av pølser. Det som ødela apettitten hans er for det første at de var på tur hver eneste uke på barneskolen. Der fikk de jo beskjed om å ta med pølse til bålet.
Da han begynte å bli lei av pølser ville han bare spise den lokale pølsen (Mydland)
Men en gang kjøpte jeg en pakke Gilde pølser som var på tilbud. De var helt grusomme. De smakte faktisk stearin. Ingen av oss klarte å spise dem, så de gikk rett i søpla.
Etter dette har ikke eldstemann spist pølse.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:27   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt det samme som Olympia men trodde egentlig det gjaldt karbonadedeig også. Grunnen var vel at bakteriene finnes i HELE produktet siden det er kvernet, og ikke bare på overflaten slik som på feks. biff.

Gammel 23-10-07, 20:35   #68
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har hørt det samme som Olympia men trodde egentlig det gjaldt karbonadedeig også. Grunnen var vel at bakteriene finnes i HELE produktet siden det er kvernet, og ikke bare på overflaten slik som på feks. biff.

Jo det stemmer det ISET. Bakterier sitter ellers i overflaten på kjøttet og drepes i panna. Skal du ha trygg tartar så bruker du hele kjøttstykker, skjører vekk ytterlagene og kverner selv. Ideelt skal det jo være fillet da. På franske resturanter kvernes kjøttet gjerne foran deg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:36   #69
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg trodde problemet lå i typen kjøtt som brukes, jeg.
Slakter1: Denne da? Mat til mennesker eller dyrefôr?
Slakter2: Jeg vet da neimen. Kvern det til pølse, du.

Slakteriene må foholde seg til mattilsynet, så kvaliteten må ha en høy standard, ergo tillater man ikke dyrefôr til mennesker.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 20:38   #70
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en venninne i næringstilsynet. Pølse spiser vel både hun og ungene, men kylling det sitter langt inne, til nød spiser hun bryst.

Mat og helse kom forresten frem til at Gilde hadde de beste pølsene om jeg husker rett.

Gammel 23-10-07, 20:40   #71
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Riktig.

Gammel 23-10-07, 20:40   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det med kylling? Jeg har også hørt at mange vergrer seg for å spise det. Nå tenker jeg ikke på det etiske, bare DET er jo egentlig grunn nok til å holde seg langt borte, men er det noe annet? Stresshormoner?

Gammel 23-10-07, 20:44   #73
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

På Gilde sin karbonadedeig står det at den er egnet til Biff Tartar.

Gammel 23-10-07, 20:47   #74
Maz
Pauset

Standard

Det kan det godt stå, men det vil ikke si at det stemmer. I norge kan du bruke kjøttdeig også, om ikke så delikat.

Gammel 23-10-07, 20:48   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er visst delte meninger om dette. Fant denne nå:

Sitat:

Rått kjøtt: Kjøttdeig, stek, biff, koteletter
RISIKO:Kjøtt som selges uten at det først er varmebehandlet, kan i sjeldne tilfeller inneholde ulike typer av sykdomsfremkallende E.coli-bakterier. Kjøttet kan også inneholde Salmonella-bakterier. Begge disse er tarmbakterier. Farseprodukter (kjøttdeig, karbonadedeig, medisterdeig etc) er mye mer utsatt for alle disse bakteriene enn hele kjøttstykker. Fordelen med hele kjøttstykker er at bakteriene er på overflaten, mens kjøttet normalt vil være sterilt på innsiden.

RÅD: Så lenge biffen er stekt på utsiden, kan den trygt spises. Ikke spis tartar (rå karbonadedeig). Alle farseprodukter er helt trygge dersom de varmebehandles tilstrekkelig (70 grader kjernetemperatur i minst 2 minutter).

Gammel 23-10-07, 20:49   #76
Maz
Pauset

Standard

Hva er det med kylling? Jeg har også hørt at mange vergrer seg for å spise det. Nå tenker jeg ikke på det etiske, bare DET er jo egentlig grunn nok til å holde seg langt borte, men er det noe annet? Stresshormoner?

Cambylobakter (eller hvordan det skrives) er en grunn. Venninnen min ble smittet selv på slakteri. Hun så også hvor mye sykdommer det var blandt kyllinger også de som var "bra nok"....

Gammel 23-10-07, 20:56   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Huff.

Gammel 23-10-07, 20:57   #78
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Hm, da er det kanskje bare et smaksspørsmål? Og han Gilde-fyren sa det på TV for å få folk til å velge det dyrere, karbonadedeig?

Jeg sendte i hvert fall en mail nå og spurte, da får jeg forhåpentligvis svar. Nå ble jeg nemlig nysgjerrig.

Gammel 23-10-07, 20:58   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Legger du ut svaret her når/om du får tilbakemelding? :spent:

Gammel 23-10-07, 21:01   #80
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Legger du ut svaret her når/om du får tilbakemelding? :spent:

Selvsagt. Selv om jeg burde ringt grønt nummer og spurt med en gang, det er 24timers service, det er det sikkert ikke på mail. :utålmodig:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.