Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 16:50   #41
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Hva som gjor polser til soppelmat? Generelt sett er det nok saltet. Polser inneholder mye nitritt (salt) i forhold til vekt, og om du spiser for mange polser kan du få i deg for mye salt.

Sist redigert av Palmen : 23-10-07 kl 16:52. Årsak: Endret fra nitrat til nitritt
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:59   #42
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser gjerne pølser, og det etter at jeg har snakket med en rekke pølsemakere om hva de har i de forskjellige pølsene. En studievenn av meg har jobbet på slakteri, med pølseproduksjon, og han anbefalte forresten wienerpølser fremfor andre typer pølser, da de visstnok inneholder mest kjøtt. Hvor dette kjøttet har sittet på dyret er vel fullstendig irrelevant?

Jeg har forresten laget hjemmelagde pølser en rekke ganger og tarmer er overhodet ikke ekkelt. Det hadde vært mye eklere med en eller annen syntetisk greie. Med naturtarm så vet man i det minste hva det er man får i seg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 17:21   #43
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

[font=Verdana][color=#000000]Jeg spiser gjerne pølser, og det etter at jeg har snakket med en rekke pølsemakere om hva de har i de forskjellige pølsene. En studievenn av meg har jobbet på slakteri, med pølseproduksjon, og han anbefalte forresten wienerpølser fremfor andre typer pølser, da de visstnok inneholder mest kjøtt. Hvor dette kjøttet har sittet på dyret er vel fullstendig irrelevant?

Det må være mye kjøtt i dem for at man skal få kalle dem wiener.
Jeg virkelig digger pølser selv om jeg tror jeg vet at det ofte er mye dritt i dem. Aner ikke hvordan reglene er i for eksempel "pølselandet" Tyskland, men smaken på en vanlig middagspølse derfra er i hvert fall betraktelig bedre, etter min smak, enn norsk røkt kjøttpølse eller grillpølse fra Gilde.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 17:27   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Man får ikke en pølsemaker til å si hva det er i pølser

For noe tull!

Gammel 23-10-07, 17:35   #45
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener pølser er søppelmat, men det er mange faktorer til det. For det første at det er en del kjøtt"avfall", (det er nok mest fett, litt brusk, slintrer osv) men det er jo tillatt og i kjøttdeig også, forsåvidt. Jeg er veldig kritisk til farseprodukter, blanding av melk, mel, mye fett (jeg tror ikke på at fett er sunt ) tiltaler meg ikke. Når man kombinerer det med hvitt brød og ketchup så blir det ikke bedre. Og for det tredje så liker jeg det rett og slett ikke, derfor lager jeg det ikke. Heldigvis foretrekker ungene rent kjøtt, så det er lite mas om farsemat her hjemme.

Jeg er generelt av meningen at de fleste spiser altfor mye kjøtt, og vi prøver å holde oss til maks tre kjøttmåltider i uken, da gjerne et av dem med med rødt kjøtt, ett med kyllingkjøtt og ett med kjøttdeig/karbonadedeig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 17:39   #46
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Har noen bekjente som har jobbet på Gilde, de anbefalte meg å holde meg unna middagspølse.

Jeg spiser pølse jeg, men sjeldent. Prøver å begrense middager med farsemat, og det er som regel annen farsemat enn pølser som "vinner" de gangene vi har det.

Gammel 23-10-07, 17:39   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kombinasjonen med hvitt brød er så absolutt usunt ja, og det er jo denne kombinasjonen folk flest bruker når de spiser pølser, så totalt sett blir det jo et søppelmåltid, det er jeg enig i. Dessuten smaker rent kjøtt bedre. Men jeg anser ikke pølser alene som det mest usunne allikevel, men det er jo sikkert fordi jeg er av en annen fett-oppfatning enn mange andre.

Kjøttdeig går det MYE i her, men det er vel ikke så voldsomt "farsete"? Det inneholder vel bare kjøtt, fett, salt og vann? Ikke potetmel og melk?

Gammel 23-10-07, 17:54   #48
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kombinasjonen med hvitt brød er så absolutt usunt ja, og det er jo denne kombinasjonen folk flest bruker når de spiser pølser, så totalt sett blir det jo et søppelmåltid, det er jeg enig i. Dessuten smaker rent kjøtt bedre. Men jeg anser ikke pølser alene som det mest usunne allikevel, men det er jo sikkert fordi jeg er av en annen fett-oppfatning enn mange andre.

Kjøttdeig går det MYE i her, men det er vel ikke så voldsomt "farsete"? Det inneholder vel bare kjøtt, fett, salt og vann? Ikke potetmel og melk?

Det er riktig. Men det er jo stor forskjell mellom karbonadedeig og kjøttdeig, i kjøttdeig er det ikke rent kjøtt, men en god del mer fett, hodekjøtt, avskjær osv. Vi holder oss unna det som heter "familiedeig", fordi det er enda mer fett ovs. enn i kjøttdeig. Egentlig burde vi helst hatt bare karbonadedeig og ikke kjøttdeig, men det er ikke alltid det blir sånn.

Som sagt så tror jeg at for mye kjøtt og animalsk fett ikke er sunt, så de gangene vi har kjøtt så ønsker jeg mest mulig rent kjøtt. Det går mye i erter, linser og andre belgfrukter her for å si det sånn.

Gammel 23-10-07, 17:59   #49
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ketchup er sunt.

Og går selvsagt som en av de berømte "fem-om-dagen".

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 17:59   #50
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Konklusjonen min etter å ha lest denne tråden er at pølser er helt grei mat en gang i blant, så innmarri veldig søppelmat er det ikke. Ihvertfall ikke nok til at jeg synes det er greit med sjokolade istedenfor pølse på grilltur i skogen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 18:01   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er riktig. Men det er jo stor forskjell mellom karbonadedeig og kjøttdeig, i kjøttdeig er det ikke rent kjøtt, men en god del mer fett, hodekjøtt, avskjær osv. Vi holder oss unna det som heter "familiedeig", fordi det er enda mer fett ovs. enn i kjøttdeig. Egentlig burde vi helst hatt bare karbonadedeig og ikke kjøttdeig, men det er ikke alltid det blir sånn.

Som sagt så tror jeg at for mye kjøtt og animalsk fett ikke er sunt, så de gangene vi har kjøtt så ønsker jeg mest mulig rent kjøtt. Det går mye i erter, linser og andre belgfrukter her for å si det sånn.

Sikker på det? Jeg fikk inntrykk av at det kun var fettmengden som skilte de forskjellige "deigene". Siden jeg tenker "jo mer fett jo bedre" så velger jeg ofte kjøttdeig eller familiedeig, men om det er masse dritt i den så blir jeg jo litt mer i tvil. Men jeg har stolt på dette til nå:

http://www.ofk.no/artikkel.aspx?artid=7873

Gammel 23-10-07, 18:04   #52
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Familiedeig inneholder en blanding av svinekjøtt og storfekjøtt, og inneholder normalt 18% fett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 18:04   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sikker på det? Jeg fikk inntrykk av at det kun var fettmengden som skilte de forskjellige "deigene". Siden jeg tenker "jo mer fett jo bedre" så velger jeg ofte kjøttdeig eller familiedeig, men om det er masse dritt i den så blir jeg jo litt mer i tvil. Men jeg har stolt på dette til nå:

Go'og Mager svinekjøttdeig er bra.

http://www.gilde.no/produktoversikt/...deig,_kvernet/

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 18:05   #54
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Poenget er vel litt hva slags kjøtt som blir brukt.

Karbonadedeig kan brukes til tatar og trenger altså ikke stekes, det er ikke mulig med kjøttdeig, som skal (må) gjennomstekes. Du finner nok ikke sener o.l i karbonadedeigen, det er jeg helt sikker på.

Gammel 23-10-07, 18:09   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja det er sant. Jeg ville ikke akkurat brukt kjøttdeig til tartar, men heller ikke karbonadedeig til kjøttkaker. Velger deig alt etter hva jeg skal lage, egentlig.

Gammel 23-10-07, 18:19   #56
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

For noe tull!

Jaha, jeg har spurt jeg. Får jeg svar? Nei.

Han ene pølsemakeren spiser ikke pølser selv (fordi han vet hva det inneholder), han andre spiser KUN Finsbråten sine.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 18:34   #57
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, men jeg har inntrykk av at dette er en overdrevet og seiglivet myte, egentlig.

Jeg og.
Kan ikke helt se at det er mye verre enn feks sukker sålenge man ikke spiser det for ofte.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 18:56   #58
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Hvordan er det med kyllingpølser og kalkunpølser da? Er de like fy fy? -Sender gjerne kalkunpølse med HE når de har båltur. -Da har han kunnet dele med en muslimsk kompis.

Gleder meg til julesossisene, jeg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 19:05   #59
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Det er selvsagt høyst individuell hvor ille man synes pølser er, basert på den kostholdsfilosofien man selv har. Noen synes at karbohydrater er fandens verk, noen leger støtter det og noen gjør det ikke. Slik er det også med pølser og annen farsemat.

Det som gjør det verre for meg enn sukker er at man spiser så mye av det, en porsjon er jo gjerne både to og tre pølser, og gjerne flere ganger i uken hos mange. Det passer ikke med det jeg tror er bra, derfor har vi det ikke sånn. Dessuten er det mange som bruker pølser som kjøttsubstitutt i gryter osv, og det synes jeg i hvert fall er litt tvilsomt.

Men giftige og farlige er de ikke, i likhet med sjokoladen, for å komme tilbake til den.

Gammel 23-10-07, 19:05   #60
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har hørt at kylling og kalkunpølser er det verste jeg....

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.