|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...
Nei. Men jeg lurer fortsatt på hvordan man skal vite om man er villig til å omprioritere eller ikke (slik at man vet om man bør forbli barnløs), ettersom såpass mange ombestemmer seg underveis.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Slumrende Ullteppe
|
Ok... dette er helt på sidelinja, men fy søren så truffet jeg følte meg her.
![]() |
#63 |
Mother of Dragons
|
Hehe, ikke fra min kant ihvertfall. Tror vi er ganske på nett når det gjelder dette jeg.
![]() |
#64 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Fine Inagh.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Tåler regn
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Helt konge
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Inagh: nydelig innlegg, helt på sin plass. Det er mange av oss som trenger å øke forståelsen for hvordan andre har det i sitt liv og i sin hverdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Inagh, det var et nydelig innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Introvert optimist
|
Det bruker nå helst å være min replikk da.
![]() |
#70 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Etter å ha jobbet ganske tett på unger med autisme, og multihandikappede barn må jeg fullhjertet signere Inaghs meget gode og vakre innlegg og gi en liten "fy på lanken" til turi og Perhonen - ikke uttal dere om ting dere øyensynlig ikke har et fnugg av peiling på!
![]() |
#71 |
seru
|
Jeg håper du har rett. Ellers er jeg enige med dem som ikke ser poenget med å sette barn til verden med en sånn innstilling.
![]() |
![]() |
#72 |
Ringskrømt
|
Hvem i huleste er det som dømmer foreldre som har barn i barnebolig her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Slumrende Ullteppe
|
Jeg ble faktisk såret av innleggene til Perhonen og turi, rett og slett det traff meg midt i hjertet. Det er ingen enkel avgjørelse å ta i mot så mye avlastning som vi f.eks. gjør. Jeg har i etterkant sett at begge har nyansert innleggene sine, og kommet med mer informasjon - men uansett. Perhonen går ikke i skoene til de foreldrene hun snakker om. Det er bare disse foreldrene som vet hvorfor barnet er i såpass mye avlastining som han er. Mye kan man vite som utenforstående, men man vil aldri lære å kjenne hva den enkelte bærer i hjertet sitt.
![]() |
#74 |
intro
|
Selvfølgelig, det gjelder jo alle områder av livet, som påpekt av flere her. Jeg skjønner bare hvorfor man må hovere over det (for det er slik jeg leser flere av innleggene, om de i utgangspunktet var aldri så godmodig ment). Det er jo ikke slik at man blir et klokere menneske over natten når man blir mor, for deretter straks å gi seg til å le ømt av hvor ubeskrivelig dum man var tidligere. (Snarere tvert imot, kanskje? For egen del lurer jeg på om våkenetter og ammetåke har svekket både intelligens og øvrige sjelsevner.) Paret i hovedinnlegget betrakter jeg som ekstreme, og jeg må si meg enig med Hasselnøtt i at det ikke bare er de eventuelle foreldreegenskapene som er litt snåle her.
![]() |
![]() |
#75 |
Hertuginne
|
Nei, jeg siktet ikke spesielt til deg, det var mer en generell betrakting og et aldri så lite hjertesukk.
![]() |
#76 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som jeg skrev tidligere i innlegget du delvis siterte: Det at jeg selv har noe erfaring gjør meg ikke til et sannhetsvitne med rett til å dømme.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Egentlig ikke for å forsvare meg, men er det ikke en ørliten forskjell på å ha et multihandikappet barn og et barn hvis eneste handikap er at det er autistisk. Og det er ikke snakk om å ha noe avlastning, men det er snakk om å ikke ha barnet i det hele tatt. Fordi det ikke passer inn med det man forventer seg av det å ha barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Ringskrømt
|
Men hva var det som traff deg? turi visste ikke hva en barnebolig var for noe, men hadde du lest litt mer, hadde du sett en helt annen reaksjon. Perhonen snakker heller ikke generelt, hun snakker om en familie hun kjenner, og det gjør hun tydelig rede for i innleggene sine. Hun har selv et barn med spesielle behov, så hvorfor i all verden skulle hun se ned på andre i samme situasjon? Hun av alle skjønner jo hvor krevende en slik hverdag er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Peppy!
|
Det nytter jo ikke å diskutere dette aktuelle paret, for her er informasjonen asymmetrisk. Jeg kjenner henne, vet hvordan hun er, og tror derfor at hun vil forandre oppfatning når hun tar seg tid til å kjenne etter hva det faktisk innebærer å få et barn, at det ikke bare er en forestilling, en visjon. For det er nok slik her, at "man skal jo ha barn", uten at de legger så mange krefter i å tenke over det. Slik var jeg også. Det er det jeg sier igjen og igjen her, at jeg var helt lik. Jeg var også ekstrem før jeg begynte å prøve å få barn. Det var først da jeg (som følge av å være UFB-er) gikk ordentlig i dybden på hva det innebar å skulle være mor at jeg endret holdning til blant annet penger og karriere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Inagh, såvidt jeg kan forstå så tar du nærmest ned stjernene til sønnen din. Dere har et helt annet ståsted enn den familien jeg kjenner. Dere setter tilside egne behov for å være der for barnet deres mest mulig. Og jeg sier ikke at noen barn har vondt av å bo i barnebolig. De blir tatt veldig godt vare på og elsket av alle som jobber med dem. Helt sikkert. Poenget mitt er at det er stor forskjell på å ha behov for hjelp og ta imot hjelp når man trenger det, og å avvise barnet sitt fordi det ikke svarte til forventningene. Fordi det hemmer karriereutviklingen. Det fins heldigvis ikke mange som er slik. Men noen. Og jeg opplever stadig vekk i jobbsammenheng at når vi ringer for å si at de må komme og hente barna fordi de er syke så kommer de ikke. Fordi de har ikke tid. Sikkert mange ganger arbeidsgivere som ikke legger til rette for at man kan ha barn og en karriere heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|