Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Overvekt kontra undervekt ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-07, 23:27   #101
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvekt kontra undervekt ...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det varierer vel med personen, vil jeg tro. (Jeg har hørt rykter om at også overvektige kan være forskjellige på enkelte områder. ) Personlig blir jeg alltid veldig glad hvis noen ser/kommenterer at jeg har slanket meg, på samme måte som jeg blir glad hvis noen ser/kommenterer at jeg har farget håret eller pyntet meg. Når jeg har gjort en aktiv innsats og er fornøyd med resultatet, synes jeg det er hyggelig at andre sier fra at de også ser det. Men jeg er forholdsvis lite sår på det med min egen overvekt, det er mulig det spiller rolle også - som man ser, er det i alle fall fullt mulig å ikke ønske å få dette kommentert.

Kan ikke annet enn å signere

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 23:33   #102
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke at noen skal kommentere kroppen min uansett. La meg være i fred!

Gammel 15-10-07, 23:37   #103
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg vil ikke at noen skal kommentere kroppen min uansett. La meg være i fred!

Jeg er også litt sånn. Jeg er meg, uavhengig av kropp. Ta meg for den jeg er som person, ikke for hvordan jeg ser ut, men mindre jeg legger opp til snakk rundt det selv.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 23:43   #104
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

Jeg er også litt sånn. Jeg er meg, uavhengig av kropp. Ta meg for den jeg er som person, ikke for hvordan jeg ser ut, men mindre jeg legger opp til snakk rundt det selv.

Uten å underkjenne hva du føler om dette: jeg føler ikke at folk tar meg mindre for den jeg er som person selv om de kommenterer at jeg har farget håret rødt eller slanket meg 25 kilo. Hvis jeg merker at noen behandler meg vesentlig annerledes på grunn av at jeg er rødhåret eller slankere, ville jeg nok bli irritert, men en vennlig kompliment opplever jeg ikke som invaderende eller "dømmende" på noen måte.

Gammel 15-10-07, 23:46   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med padda her. Komplimenter kan aldri bli feil, synes jeg.

Gammel 15-10-07, 23:50   #106
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Komplimenter kan nok bli feil, selv veldig velmente komplimenter, hvis de er tankeløst eller veldig klønete formulert. Men personlig ville jeg aldri blitt annet enn glad av et vennlig spørsmål om jeg har slanket meg. (Med mindre jeg åpenbart har gått opp i vekt siden sist og dermed skjønner at vedkommende enten bløffer totalt eller er ravende gal. )

Gammel 15-10-07, 23:51   #107
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Shannon er litt kul
Standard

Uten å underkjenne hva du føler om dette: jeg føler ikke at folk tar meg mindre for den jeg er som person selv om de kommenterer at jeg har farget håret rødt eller slanket meg 25 kilo. Hvis jeg merker at noen behandler meg vesentlig annerledes på grunn av at jeg er rødhåret eller slankere, ville jeg nok bli irritert, men en vennlig kompliment opplever jeg ikke som invaderende eller "dømmende" på noen måte.

Jeg opplevde vel ikke det jeg heller egentlig, men liker ikke kommentarer om mitt utseende. Har kanskje med at jeg ikke takler komplimenter så godt generelt.

Gammel 15-10-07, 23:55   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Komplimenter kan nok bli feil, selv veldig velmente komplimenter, hvis de er tankeløst eller veldig klønete formulert. Men personlig ville jeg aldri blitt annet enn glad av et vennlig spørsmål om jeg har slanket meg. (Med mindre jeg åpenbart har gått opp i vekt siden sist og dermed skjønner at vedkommende enten bløffer totalt eller er ravende gal. )

Ja selvsagt, enkelte klarer jo ikke å få frem et kompliment uten at det høres tankeløst eller klønete ut, men ekte positive komplimenter tar jeg gjerne imot anytime, samme om det går på vekten eller andre ting.

Gammel 15-10-07, 23:57   #109
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Shannon er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Hun elsker at folk sier at hun er blitt så slank,sprek og flott.

Jeg har litt tanker rundt slike kommentarer. Når man har blitt sprek og flott som slank, var man da lat og stygg som overvektig?

Gammel 16-10-07, 00:11   #110
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvsagt kan de det. De gangene jeg har forsøkt å slanke meg har jeg vært temmelig ustabil med tanke på psyken. Jeg foretrekker derfor ingen oppmerksomhet, da all oppmerksomhet blir feil, for meg.

Gammel 16-10-07, 00:16   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har litt tanker rundt slike kommentarer. Når man har blitt sprek og flott som slank, var man da lat og stygg som overvektig?

Jeg synes det er litt å lage unødvendige problemer å tenke altfor mye på den tolkningen av en kompliment (med mindre folk, som Teofelia vel har vært inne på, eksplisitt sier at "ja, for du var jo ikke akkurat noe fruktfat før"). Det er ikke noen nødvendig sammenheng mellom "slank" og "sprek og flott"; det går også fint an å bli sprekere og flottere uten å bli slankere i det hele tatt, ved f.eks. å trene mer, få en ny kjæreste, trives bedre i jobben og/eller kle og sminke seg litt annerledes. I tilfellet med den omtalte damen gjetter jeg at hun var blitt både slankere og sprekere og flottere, og at hun ble glad for å få komplimenter for dette. (Det ville jeg også blitt.)

Å si at noen har blitt flottere (eller finere på håret) kan naturligvis alltid vris til et utsagn om at de så mindre flotte ut før, men det synes jeg jo ikke man trenger. Hvis man ikke er altfor klønete i uttrykksformen, så greier man å fortelle folk at man synes de kler den looken de har nå uten samtidig å antyde at de så helt skrekkelige ut tidligere. Og jeg synes ikke folk skulle trenge å være redde for å fortelle vennene sine at de ser spreke og flotte ut.

Gammel 16-10-07, 00:17   #112
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg skjønner ellers at mange synes det er vanskelig å ta mot komplimenter, og mener ikke å si at de er dumme eller vrange som insisterer på å tolke dem feil. Det forrige innlegget var absolutt ikke ment som kritikk av dem som ikke liker denne typen komplimenter.

Gammel 16-10-07, 00:52   #113
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ellers at mange synes det er vanskelig å ta mot komplimenter, og mener ikke å si at de er dumme eller vrange som insisterer på å tolke dem feil. Det forrige innlegget var absolutt ikke ment som kritikk av dem som ikke liker denne typen komplimenter.

Det er akkurat det som er frustrerende, for den som gir komlimeter...at mottaker misforstår. Man blir så satt ut, når man tror man har sagt noe fint, eller av ren høflighet latt vær å si noe, og så blir det feil...

Men jeg forstår jo at mange misforstår, spesielt når man kanskje har et anstrengt forhold selv til temaet det gjelder, og/eller at man har fått hørt mye slemt om det temaet opp gjennom tidene. Da er det vanskelig å tro at noen faktisk mener det godt.

Jeg har selv tidvis hatt et dårlig selvbilde, dels pga vekta, og dels pga andre ting, og i de verste periodene, så kan kommentarer om at jeg feks var fin på håret eller noe, bli tolket som at "pøh, de tør ikke si annet, for egentlig så er jeg fæl..."

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 01:04   #114
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm … Det er selvsagt ikke utenkelig at jeg har dårlige antenner og ikke skjønner at jeg fornærmer folk, men jeg har aldri opplevd å få annet enn positive reaksjoner på det når jeg sier "Så pen du er i dag" eller "Du har blitt skikkelig flott" eller på annen måte tilkjennegir at jeg synes folk har utseende med seg.

Jeg har som prinsipp at jeg aldri lar være å gi et kompliment av frykt for at det skal bli tatt ille opp eller høres teit ut, og så langt er min erfaring at folk synes det er ganske OK å bli fortalt at de ser bra ut, og hvis jeg har fornærmet noen uten å legge merke til det selv, så er jeg temmelig sikker på at jeg har gledet langt flere, og derfor kommer jeg til å fortsette å fortelle folk det hvis jeg synes de utmerker seg positivt på utseendefronten en dag, uavhengig av om årsaken er at de har gått ned i vekt eller kjøpt seg en kledelig kjole.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 09:55   #115
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hmm … Det er selvsagt ikke utenkelig at jeg har dårlige antenner og ikke skjønner at jeg fornærmer folk, men jeg har aldri opplevd å få annet enn positive reaksjoner på det når jeg sier "Så pen du er i dag" eller "Du har blitt skikkelig flott" eller på annen måte tilkjennegir at jeg synes folk har utseende med seg.

Jeg har som prinsipp at jeg aldri lar være å gi et kompliment av frykt for at det skal bli tatt ille opp eller høres teit ut, og så langt er min erfaring at folk synes det er ganske OK å bli fortalt at de ser bra ut, og hvis jeg har fornærmet noen uten å legge merke til det selv, så er jeg temmelig sikker på at jeg har gledet langt flere, og derfor kommer jeg til å fortsette å fortelle folk det hvis jeg synes de utmerker seg positivt på utseendefronten en dag, uavhengig av om årsaken er at de har gått ned i vekt eller kjøpt seg en kledelig kjole.

Enig med deg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 00:00   #116
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigerfar tror nok han er veldig hyggelig og jovial når han stadig vekk spør "Har du gått ned i vekt?!" Når jeg ikke har gått ned, så blir det ikke noe kompliment. Da blir det en byrde.

Gammel 17-10-07, 00:03   #117
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er ganske provoserende at enkelte her ser ut til å tro at det å gi komplimenter for enhver pris er måten å gjøre det på. Mulig dere omgir dere med mennesker som elsker å få komplimenter, men vit at det finnes mennesker der ute som dere bryter ned mer enn dere bygger opp om dere går rundt og komplimenterer vekt i hytt og pine.

Gammel 17-10-07, 00:27   #118
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Er du en sånn at når du har pyntet deg til julebord, og mannen din sier du er flott. Da tror du automatisk at du er stygg ellers? Da er du iallefall en utrolig mistenksom person. En merker godt når et kompliment blir gitt i beste mening, og man ikke har noen skjult agenda. Iallefall gir jeg komplimenter for å glede folk! Og jeg sier dem kun hvis jeg virkelig mener det. Er glad for at folk i min omgangskrets og familie setter pris på komplimenter. Og da gjelder det ikke bare utseende, men gjerne også om jeg synes de har gjort noe flott.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 01:06   #119
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Svigerfar tror nok han er veldig hyggelig og jovial når han stadig vekk spør "Har du gått ned i vekt?!" Når jeg ikke har gått ned, så blir det ikke noe kompliment. Da blir det en byrde.

Det skjønner jeg godt. Og hvis man har lyst til å komplimentere noen fordi man synes de ser bra ut, kan man jo godt si "så fin du er i dag" eller "den genseren kler deg virkelig" - jeg er helt enig i at det å bruke forespørsel om vekttap som en slags all-round-kompliment er ganske fjernt, og hvis man faktisk ikke åpenbart har gått ned i vekt i det siste, virker det mer som en antydning eller påminnelse om at man burde. (Det minner meg litt om drosjesjåføren i Las Vegas som prøvde å smigre meg på 32-årsdagen min med å si at jeg sikkert var atten - da skjønner man at man begynner å bli gammel, liksom. )

Gammel 17-10-07, 09:36   #120
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er ganske provoserende at enkelte her ser ut til å tro at det å gi komplimenter for enhver pris er måten å gjøre det på. Mulig dere omgir dere med mennesker som elsker å få komplimenter, men vit at det finnes mennesker der ute som dere bryter ned mer enn dere bygger opp om dere går rundt og komplimenterer vekt i hytt og pine.

Det har vel med måten man sier ting på? Jeg synes ikke folk skal la være å gi oppriktige positive komplimenter i frykt for å såre en mistenksom og hårsår person. Men man skal se det litt an.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.