|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...
Kan ikke annet enn å signere |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Jeg er også litt sånn. Jeg er meg, uavhengig av kropp. Ta meg for den jeg er som person, ikke for hvordan jeg ser ut, men mindre jeg legger opp til snakk rundt det selv. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
flisespikker
|
Uten å underkjenne hva du føler om dette: jeg føler ikke at folk tar meg mindre for den jeg er som person selv om de kommenterer at jeg har farget håret rødt eller slanket meg 25 kilo. Hvis jeg merker at noen behandler meg vesentlig annerledes på grunn av at jeg er rødhåret eller slankere, ville jeg nok bli irritert, men en vennlig kompliment opplever jeg ikke som invaderende eller "dømmende" på noen måte.
|
|
|
#105 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Jeg er helt på linje med padda her. Komplimenter kan aldri bli feil, synes jeg.
|
|
|
#106 |
|
flisespikker
|
Komplimenter kan nok bli feil, selv veldig velmente komplimenter, hvis de er tankeløst eller veldig klønete formulert. Men personlig ville jeg aldri blitt annet enn glad av et vennlig spørsmål om jeg har slanket meg. (Med mindre jeg åpenbart har gått opp i vekt siden sist og dermed skjønner at vedkommende enten bløffer totalt eller er ravende gal.
|
|
|
#107 |
|
Fullverdig medlem
![]() |
Jeg opplevde vel ikke det jeg heller egentlig, men liker ikke kommentarer om mitt utseende. Har kanskje med at jeg ikke takler komplimenter så godt generelt. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Nymotens gammeldags
Ja selvsagt, enkelte klarer jo ikke å få frem et kompliment uten at det høres tankeløst eller klønete ut, men ekte positive komplimenter tar jeg gjerne imot anytime, samme om det går på vekten eller andre ting.
|
|
|
#109 |
|
Fullverdig medlem
![]() |
Jeg har litt tanker rundt slike kommentarer. Når man har blitt sprek og flott som slank, var man da lat og stygg som overvektig? |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Absolut ateist
|
Selvsagt kan de det. De gangene jeg har forsøkt å slanke meg har jeg vært temmelig ustabil med tanke på psyken. Jeg foretrekker derfor ingen oppmerksomhet, da all oppmerksomhet blir feil, for meg.
|
|
|
#111 |
|
flisespikker
|
Jeg synes det er litt å lage unødvendige problemer å tenke altfor mye på den tolkningen av en kompliment (med mindre folk, som Teofelia vel har vært inne på, eksplisitt sier at "ja, for du var jo ikke akkurat noe fruktfat før"). Det er ikke noen nødvendig sammenheng mellom "slank" og "sprek og flott"; det går også fint an å bli sprekere og flottere uten å bli slankere i det hele tatt, ved f.eks. å trene mer, få en ny kjæreste, trives bedre i jobben og/eller kle og sminke seg litt annerledes. I tilfellet med den omtalte damen gjetter jeg at hun var blitt både slankere og sprekere og flottere, og at hun ble glad for å få komplimenter for dette. (Det ville jeg også blitt.)
|
|
|
#112 |
|
flisespikker
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Jeg skjønner ellers at mange synes det er vanskelig å ta mot komplimenter, og mener ikke å si at de er dumme eller vrange som insisterer på å tolke dem feil. Det forrige innlegget var absolutt ikke ment som kritikk av dem som ikke liker denne typen komplimenter.
|
|
|
#113 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Bedreviter
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Hmm … Det er selvsagt ikke utenkelig at jeg har dårlige antenner og ikke skjønner at jeg fornærmer folk, men jeg har aldri opplevd å få annet enn positive reaksjoner på det når jeg sier "Så pen du er i dag" eller "Du har blitt skikkelig flott" eller på annen måte tilkjennegir at jeg synes folk har utseende med seg. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Enig med deg. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
saftig
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Svigerfar tror nok han er veldig hyggelig og jovial når han stadig vekk spør "Har du gått ned i vekt?!"
|
|
|
#117 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Jeg syns det er ganske provoserende at enkelte her ser ut til å tro at det å gi komplimenter for enhver pris er måten å gjøre det på. Mulig dere omgir dere med mennesker som elsker å få komplimenter, men vit at det finnes mennesker der ute som dere bryter ned mer enn dere bygger opp om dere går rundt og komplimenterer vekt i hytt og pine.
|
|
|
#118 |
|
Tåler regn
|
Er du en sånn at når du har pyntet deg til julebord, og mannen din sier du er flott. Da tror du automatisk at du er stygg ellers? Da er du iallefall en utrolig mistenksom person. En merker godt når et kompliment blir gitt i beste mening, og man ikke har noen skjult agenda. Iallefall gir jeg komplimenter for å glede folk! Og jeg sier dem kun hvis jeg virkelig mener det. Er glad for at folk i min omgangskrets og familie setter pris på komplimenter. Og da gjelder det ikke bare utseende, men gjerne også om jeg synes de har gjort noe flott. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
flisespikker
|
Det skjønner jeg godt. Og hvis man har lyst til å komplimentere noen fordi man synes de ser bra ut, kan man jo godt si "så fin du er i dag" eller "den genseren kler deg virkelig" - jeg er helt enig i at det å bruke forespørsel om vekttap som en slags all-round-kompliment er ganske fjernt, og hvis man faktisk ikke åpenbart har gått ned i vekt i det siste, virker det mer som en antydning eller påminnelse om at man burde. (Det minner meg litt om drosjesjåføren i Las Vegas som prøvde å smigre meg på 32-årsdagen min med å si at jeg sikkert var atten - da skjønner man at man begynner å bli gammel, liksom.
|
|
|
#120 |
|
Nymotens gammeldags
Det har vel med måten man sier ting på? Jeg synes ikke folk skal la være å gi oppriktige positive komplimenter i frykt for å såre en mistenksom og hårsår person. Men man skal se det litt an.
|
![]() |
|
|