|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#801 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jordmødre
Det gjør vel ikke noe med lyd?
|
|
#802 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
La nå folk få oppføre seg slik de vil under en fødsel. Om hun ville sutre litt, så hva er galt med det?
|
|
#803 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
La du kanskje ikke merke til at JM sa at hun fikk mer krefter om hun lukket munn? Sier ikke at det nødvendigvis er noe galt med sutring. Traff tydeligvis et ømt punkt. Tror du ikke andre kan ha det vondt eller være redde bare fordi de ikke skriker?
|
|
#804 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreEr det vitenskapelig bevist at man får mer krefter hvis man holder kjeft? Kilder? |
|
|
|
|
#805 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: JordmødreHjertens enig, banana!
|
|
#806 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreDet er ihvertfall vitenskapelig bevist at økt oksygentilførsel gir økt smertelindring, derfor kan det være lurt å bruke kreftene på å puste under riene og ikke skrike. I tillegg vil det å konsentrere seg om å puste, hjelpe til å få fokuset bort fra smertene. Det er ingen som er pysete eller som "føder feil" fordi de hyler i stedet for å puste, men spørs om det er så veldig hensiktsmessig. Og lydnivået har ingenting med hvor vondt man har, det er vel ingen som tror at hun asiatiske damen i serien, fødte uten smerter? |
|
|
|
|
#807 |
|
Har ingen tittel
Sv: JordmødreDet er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å puste godt og å lage lyd. Man kan godt puste inn etter boka og lage lyd, til og med høy lyd, på utpust. |
|
|
|
|
#808 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men no var det vel egentlig ikke det hun gjorde...dessuten vil man jo bruke adskillig mer tid på å skrike enn på å puste inn, dermed får man redusert oksygentilførsel. |
|
|
|
|
#809 |
|
Protonterapeut
|
|
|
#810 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: JordmødreHun fikk vel ingen smertelindring heller? Hadde sutra som bare det jeg |
|
|
|
|
#811 |
|
|
Sv: JordmødreJeg synes det er tåpelig å rakke ned på andre som kanskje oppfører seg anderledes ved smerter enn det dere selv gjør. Hva redsel angår, er det ingen som kan si HVOR redd hver enkelt person er uansett hvordan fødselen er, det være seg lang, vond, kort eller enkel.
|
|
#812 |
|
Absolut ateist
|
Selvsagt og som du ser så påpeker jeg tidligere i tråden at om hun enn fødte ungen med masse lyd, så fødte hun flott. Fordi lyden kom på utpust. Det er noe helt annet det enn å ligge med åpningsrier og holde puste, sutre og rope på mamma. Da er det faktisk andre ting man kan forsøke for å takle smertene. Jeg syns det var STOR forskjell mellom oppførselen hennes da hun lå med ctg og da hun var i badekaret, til tross for at hun var mye mer høylydt i badekaret enn før. I badekaret oppførte hun seg mer i takt med fødselen, fremfor å prøve å "overse" den.
|
|
#813 |
|
|
I den grad hun "overså" fødselen, kan jo ha sin grunn av at hun var redd, og ikke visste helt hvordan hun skulle klare alt. Det å føde for første gang kan noen ganger være fryktelig skremmende. Når hun da var kommet lenger inn i fødselen, visste hun også bedre hva hun gjorde.
|
|
#814 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreEr det forresten tabu å si at skriking er sløsing med krefter? Det er min oppfatning, sier ikke at det er riktig, men det er sånn jeg har forstått det. Det sa det også på sykehuset da jeg fødte, selv om jeg ikke skrek så nevnte de det. Jeg var redd første gangs fødende jeg også, skjønte ikke hvordan jeg skulle komme meg gjennom fødselen, men det gjorde jeg. Uten smertestillende(og nei, jeg ser ikke ned på de som bruker smertestillende), så jeg vet også hva smerte er, om noen tviler på det!
|
|
#815 |
|
Har ingen tittel
Det er bare det at jeg tror at folk opplever dette forskjellig. Det som er rett for deg er ikke nødvendigvis en universal sannhet. |
|
|
|
|
#816 |
|
Absolut ateist
|
Jeg kan ikke skjønne at det skal være tabu å si noe som er sant. Det er en stor forskjell på å brøle på utpust og det å fokusere på å skrike, hva nå enn grunnen for det er.
|
|
#817 |
|
|
Tror du virkelig noen fokuserer på å skrike? "Nå skal jeg jammen meg skrike høyt, altså! Nå skal jeg skrike både høyere og mer enn noen andre fødende!"
|
|
#818 |
|
Absolut ateist
|
|
|
#819 |
|
|
Det jeg mener å si, er at ikke alle klarer å fokusere på positiv pusting el. når de er midt i fødselen. Fordi om jordmor står der og fortelle hvordan den fødende bør oppføre seg, vil ikke si at den fødende klarer å se fornuften i det der og da. Og det kan komme av smertene, redselen eller rett og slett noen som har satt seg i underbevisstheten, og som man ikke klarer å komme ut av.
|
|
#820 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: JordmødreÅ diskutere pust og skriking når man føder kan gjøres på generelt grunnlag, det er ikke tabu. Derimot synes jeg det er ufint når dette gjøres med utgangspunkt i en fødsel som er lagt ut på nett, spesielt når ord som sutrete brukes. Det vitner om liten respekt for andre.
![]() |
|
|