Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fårikål med mel?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-07, 20:09   #21
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikål med mel?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er klart det har noe å si, men det skjønner kanskje ikke en utenforstående. Og dessuten har jeg altså fortalt svigerhurpa at jeg ikke spiser mel.

Men det er noe med måten det blir sagt på. Som sagt, jeg regner ikke LAVKARBO som rent fanatisk når det gjelder mel, hadde du sagt NONKARBO hadde jeg nok nevnt at fårikålen inneholdt mel. Siden lavkarbo kan defineres som så mangt, så synes jeg ikke du kan forlange at folk automatisk skal vite at du ser på selv det minste inntak av mel som fullstendig ødeleggende for dietten din.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:11   #22
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvis du veit at du blir feit (det var ditt ord og ikke mitt) så vil jeg si at man blir "dårlig" av det. Veldig mange blir jo oppblåste også. Kan du spise spelt? Spør jeg forresten for mye nå?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:20   #23
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker det, mamma bruker det og svigermor bruker det, så jeg anser det som vanlig iallefall.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:21   #24
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Men hvordan klarer du å holde deg helt unna karbohydrater? Trodde det viktigste med sånne dietter var å ikke spise karbohydrater med høy glykemisk indeks. Kroppen trenger jo karbohydrater også. Du får heller prøve å holde deg unna sausen, spise kjøtt og kål.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:24   #25
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det er noe med måten det blir sagt på. Som sagt, jeg regner ikke LAVKARBO som rent fanatisk når det gjelder mel, hadde du sagt NONKARBO hadde jeg nok nevnt at fårikålen inneholdt mel. Siden lavkarbo kan defineres som så mangt, så synes jeg ikke du kan forlange at folk automatisk skal vite at du ser på selv det minste inntak av mel som fullstendig ødeleggende for dietten din.

Jeg har ikke sagt lavkarbo til henne, men sagt rett ut at jeg ikke spiser karbohydrater - deriblant mel. Og det var faktisk jeg som foreslo fårikålmiddag siden det var noe jeg kunne spise uten dikkedarer. Alle de andre middagene her har det vært masse karber i. Pizza en dag (jeg laget med spesialtortillabunn) og risgrøt igår. Det burde jo ikke være noen overraskelse for henne at jeg ikke ville ha fårikålen med mel når jeg har vært så tydelig som jeg faktisk har vært.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men hvis du veit at du blir feit (det var ditt ord og ikke mitt) så vil jeg si at man blir "dårlig" av det. Veldig mange blir jo oppblåste også. Kan du spise spelt? Spør jeg forresten for mye nå?

Neida, det går bra. Ja, man kan jo faktisk si at feit=dårlig. Jeg har ikke spist hvete på syv uker, jeg spiser mest mulig "rent". Rent kjøtt, ren fisk og grønnsaker. Spelt er en urhvetesort, og jeg spiser ikke det. Ikke noe annet mel heller.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Man blir ofte veldig uvel av hvetemel, selv små mengder, når man har holdt seg helt borte i lengre perioder. Jeg ble det. Skjønner deg godt jeg, Safran. Jeg tenker ikke så mye over det nå (spiser sunt, men teller ikke karbo), men mange skjønner ikke at det IKKE er noe som heter alt med måte når man teller karbohydrater. Iallfall ikke for alle.

Gammel 30-09-07, 20:25   #26
Manga

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jepp, bruker mel i fårikålen ja.

Gammel 30-09-07, 20:25   #27
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes egentlig at folk kan rulle inn med de der fanatisme-beskyldningene.
Det er som Divine sier flere grader av lavkarbo. Vanlig lavkarbo ligger tett opptil et vanlig kosthold uten sukker og rafinert mat, mens det finnes diverse ketogene dietter som det er strenge regler for å følge. Man er ikke fanatisk selv om man følger en streng diett.

Gammel 30-09-07, 20:27   #28
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Men hvordan klarer du å holde deg helt unna karbohydrater? Trodde det viktigste med sånne dietter var å ikke spise karbohydrater med høy glykemisk indeks. Kroppen trenger jo karbohydrater også. Du får heller prøve å holde deg unna sausen, spise kjøtt og kål.

Jeg spiser grønnsaker, og får dermed i meg noen karber. Og til opplysning: Kroppen trenger ikke karbohydrater tilført. Iallefall ikke fra hvitt mel. Og "sånne dietter"? Det er ikke EN lavkarbodiett, men mange retninger.

Gammel 30-09-07, 20:27   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun spiser vel 15-20 gram karbo daglig, men den kvoten blir jo raskt fylt opp. Lavkarbo er et så vidt begrep. Ketolysekuren eller Atkins fase 1, feks. tillater jo ikke mer enn 15-20 gram netto karbohydrater daglig. Dette kan man fint leve på uten problemer, om man føler seg vel med det.

Gammel 30-09-07, 20:29   #30
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg synes egentlig at folk kan rulle inn med de der fanatisme-beskyldningene.
Det er som Divine sier flere grader av lavkarbo. Vanlig lavkarbo ligger tett opptil et vanlig kosthold uten sukker og rafinert mat, mens det finnes diverse ketogene dietter som det er strenge regler for å følge. Man er ikke fanatisk selv om man følger en streng diett.

Takk. Og jeg er i ketose. Prøver å holde meg på under 15 karber om dagen, og når de kommer fra grønnsaker så har jeg ikke mer å gå på.

Gammel 30-09-07, 20:32   #31
Marge

Marge sin avatar

Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg spiser grønnsaker, og får dermed i meg noen karber. Og til opplysning: Kroppen trenger ikke karbohydrater tilført. Iallefall ikke fra hvitt mel. Og "sånne dietter"? Det er ikke EN lavkarbodiett, men mange retninger.

Nei, ikke fra hvitt mel, men det er masse vitaminer, mineraler og fiber i grovt mel og havregryn som absolutt er sunt. Må du holde deg unna karbohydrater for alltid eller varer dietten en viss tid?

Gammel 30-09-07, 20:32   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke man kan forvente at alle man er på besøk hos forstår poenget nei, men jeg synes fint man kan forvente at den NÆRMESTE familien, etter gjentatte forklaringer i detalj, skal forstå poenget.

Gammel 30-09-07, 20:33   #33
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes heller ikke man er fanatisk, men jeg synes kanskje ikke man kan forvente at de man er på besøk hos har total kontroll på hvordan dietter fungerer.

Det er sant. Når vi er på besøk hos folk så avklarer vi middager på forhånd, står for matlagingen selv, eller foreslår å lage noe sammen som vi alle kan spise.

Gammel 30-09-07, 20:34   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, ikke fra hvitt mel, men det er masse vitaminer, mineraler og fiber i grovt mel og havregryn som absolutt er sunt. Må du holde deg unna karbohydrater for alltid eller varer dietten en viss tid?

Det er mye som er sunt, men kan lever ikke mindre sunt om man unngår feks. havre og grovt mel og heller spiser mer grønnsaker. Vi er jo egentlig heller ikke "designet" for å spise korn. Dessuten er det masser av vitaminer og mineraler i både kjøtt, fisk, egg, nøtter og melkeprodukter. Man skal ikke ligge så lavt på karbene for alltid (selv om noen velger å gjøre det, og det er det faktisk mange som har nytte av også) men man øker ikke så voldsomt heller. Noen tåler karbohydrater mindre enn andre. Selv føler jeg meg mest vel når jeg har et inntak på ca. 50-60 gram (maks) netto karber daglig.

Håper det er greit at jeg også svarer, selv om det var myntet på Safran.

Gammel 30-09-07, 20:36   #35
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Jeg synes ikke man kan forvente at alle man er på besøk hos forstår poenget nei, men jeg synes fint man kan forvente at den NÆRMESTE familien, etter gjentatte forklaringer i detalj, skal forstå poenget.

Ikke alle som har interessen eller orken, eller i det hele tatt bryr seg. Mange aner ikke hva maten de selv putter i seg består av en gang, og det viktigste med den er at det er noe de har lyst på og at det smaker godt (who cares om det er skoleboller og cola halve dagen, og loff med syltetøy og nugattti etterpå, og så kaffimat det er jo spiselig, og ergo mat). Jeg forventer ikke at disse menneskene er i stand til å ta poenget, eller skal gidde å sitte seg inn i det.

Men jeg forventer at det blir akseptert at vi lager vår egen mat da, eller at de tar i mot tips på hva de kan lage.

Gammel 30-09-07, 20:37   #36
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Når Safran spesifikt har sagt til svigers at hun ikke spiser hvetemel, så kunne hun tatt hensyn til det, synes jeg. Hva om hun hadde cøliaki? Det er jo noen idioter som tror at litt ikke gjør noe der heller.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:38   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja det er sant, DM. Husker da jeg gikk på Atkins induksjon, at svigermor ville servere meg pasta, for det var det jo ikke karbohydrater i.

Gammel 30-09-07, 20:38   #38
Marge

Marge sin avatar

Standard

Det er mye som er sunt, men kan lever ikke mindre sunt om man unngår feks. havre og grovt mel og heller spiser mer grønnsaker. Vi er jo egentlig heller ikke "designet" for å spise korn. Dessuten er det masser av vitaminer og mineraler i både kjøtt, fisk, egg, nøtter og melkeprodukter. Man skal ikke ligge så lavt på karbene for alltid (selv om noen velger å gjøre det, og det er det faktisk mange som har nytte av også) men man øker ikke så voldsomt heller. Noen tåler karbohydrater mindre enn andre. Selv føler jeg meg mest vel når jeg har et inntak på ca. 50-60 gram (maks) netto karber daglig.

Håper det er greit at jeg også svarer, selv om det var myntet på Safran.

Nei, sier ikke at man lever mindre sunt, men man kan heller ikke påstå at alt mel/karbohydrater er usunt. Trener dere i tillegg? For er det ikke veldig viktig med karbohydrater hvis man trener mye?

Gammel 30-09-07, 20:40   #39
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ja det er sant, DM. Husker da jeg gikk på Atkins induksjon, at svigermor ville servere meg pasta, for det var det jo ikke karbohydrater i.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:43   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, sier ikke at man lever mindre sunt, men man kan heller ikke påstå at alt mel/karbohydrater er usunt. Trener dere i tillegg? For er det ikke veldig viktig med karbohydrater hvis man trener mye?

Jeg trener mye ja, men teller heller ikke karbohydrater som sagt. MEN man kan fint trene på veldig lite karbo også. Husker da jeg gikk på Skaldeman og Atkins induksjon, da spiste jeg ekstremt lite karbohydrater men har aldri i hele mitt liv hatt så mye energi. Den første uken er jævlig, men så får man så mye energi at man ikke helt vet hvor man skal gjøre av den. Jeg kjenner kroppsbyggere og ekstrem-syklister som spiser maks 20 gram karbohydrater daglig, men til gjengjeld MYE fett. Hjernen går jo over til å bruke ketoner istedet for karbohydrater (glukose?) når man lever slik, og det går helt fint.

Men det er viktig å få med seg at dette er individuelt da. Som sagt så trives min kropp best på ca. 50-60 gram karbo daglig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.