Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-07, 11:13   #701
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dette kommer vel igjen an på om kroppen er moden for igangsetting eller ikke?

Ja, det gjør det nok.

Storm er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 11:16   #702
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lå på rom med tre andre og vi ble igangsatt etter tur. Alle fikk rier av prostaglandinen, bare ikke jeg. Så slet de seg gjennom maserier og dritt i 2-3 døgn, før hvertfall to av de endte opp med KS. Jeg, derimot, som ikke hadde en eneste rie, suste gjennom det hele, fikk åpning på 4 cm vips og 4 timer på drypp var ungen ute. Men fader, jeg syns synd på de som slet. Men det er jo soleklart at kroppene deres ikke responderte like godt som min på igangsettingen.

Gammel 27-09-07, 11:17   #703
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Svaret på det er vel at igangssatte fødsler gjerne blir mer langvarige og mer kompliserte (økt bruk av tang, vakum, akutt KS), og dermed heller ikke en enkel løsning.

jepp, men faren øker jo oom en ikke setter igang en fødsel med stort barn ok? Det hele blir veiing frem og tilbake.

Gammel 27-09-07, 11:23   #704
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

jepp, men faren øker jo oom en ikke setter igang en fødsel med stort barn ok? Det hele blir veiing frem og tilbake.

Jada, helt enig. Jeg bare mente at hadde igangsetting vært en helt enkel og grei løsning, kunne man jo bare kalt inn alle på termindato. Jeg ble igangsatt helt umoden sist, og det skal jeg ikke denne gangen.

Storm er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 11:25   #705
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Hos meg forsvant riene ved 10 cm åpning og jeg kjente at han begynnte å sige inn igjen i magen. Jeg hadde hatt pressrier i mange timer, men plutselig forsvant alt. De pøste på med riefremkallende, økte og økte dosen.
Fy det var vondt! Jeg stod å hoppet og streik: "han går inn igjen for f***!!!". Jordmor trodde meg ikke, men da legen kom kunne han konstatere at lille trollet hadde gått inn igjen og åpningen var nedi 6 cm ca. Jordmor var i sjokk! Stille rolige meg som hadde ligget å smilt de siste 12 timene klikket plutselig i vinkel! Jeg hadde mest lyst å filleriste alle rundt meg..

Det hele endte i ks da. De tror det var pga. kort navlestreng at han trekte seg tilbake i magen.

Sist redigert av Blåbær : 27-09-07 kl 11:35.
Blåbær er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 11:34   #706
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg puster ikke riktig ellers heller, og jeg hadde gitt mye for å hatt pustepesekurs før fødsel. Skulle ønske det var vanligere her. Gitt en noe å øve på (uansett om det ikke hjelper gir det jo en følelse av å gjøre noe. Og far får en rolle også som coach)

Jeg puster heller ikke riktig etter å ha gått og holdt inn magen i årtier.. Med Lillemor holdt jeg pusten og kjempet imot hver eneste ri med det resultatet at alt ble mye verre og jeg kastet opp i eininga. Med nobalille skulle jeg derfor øve meg på pusting i svangerskapet. Jeg syntes det var vanskelig fordi jeg føler jeg puster så anstrengt og unaturlig når jeg puster sånn på kommando. Likevel hjalp øvinga meg utrolig godt under fødselen og jeg hadde aldri holdt ut så lenge som jeg gjorde uten den pustinga. 2 ting hjalp meg. Det ene var at jordmor på fødselsangstsamtalen sa til meg at jeg ikke trengte henge meg så mye opp i teknikk, men holde fokuset på at jeg skulle være på utpust gjennom hele ria. På den måten kom faktisk pusteteknikken helt automatisk. Det andre som hjalp var en cd som jeg fikk av ei skjønn jente i barselsklubben min på SM. Det var en yogacd for gravide. Jeg klarte ikke å gjøre yogaøvelsene, men hørte på cden noen ganger på slutten av svangerskapet, gjorde avslappingsøvelsene og øvde med på pusteteknikkene. Det er en bok med cden også. Kjøpte den og leste den, men cden gav meg veldig mye mer enn boka.

Jeg er 36 år, har pustet feil i årtier og var gørrforbanna på alle som skulle "selge" pusting til meg som løsningen på alt, men jeg må innrømme at jeg hjalp. Jeg brukte pusten mellom riene når angsten tok meg, jeg brukte den under riene, under keisersnittet og ikke minst etterpå når de forbaska etterriene kom.

Noba er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 11:55   #707
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan noen fortelle meg hvordan man puster riktig under fødsel?

Gammel 27-09-07, 11:57   #708
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det har jeg jo gjort. *peker opp*

Gammel 27-09-07, 12:00   #709
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Pust sånn at det kjennes riktig for deg selv. Det blir helt feil å puste etter et visst mønster når det ikke kommer naturlig. Det blir bare irriterende og forstyrrende.

Olympia er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 12:04   #710
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Pust sånn at det kjennes riktig for deg selv. Det blir helt feil å puste etter et visst mønster når det ikke kommer naturlig. Det blir bare irriterende og forstyrrende.

Poenget med å ha en pusteteknikk å gå etter, er jo at man kan øve seg på forhånd og være bevisst at man må puste. Det er så enormt lett å holde pusten, noe som er veldig vanlig ved smerter. Derfor syns jeg det er greit å informere om hvordan en god del kan ha utbytte av pusten under fødsel; bevisstgjøring, rett og slett.

Gammel 27-09-07, 12:04   #711
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, jeg fikk beskjed om å bruke lystgass, for da ville jeg puste riktig. Jommen sa jeg smør. Jeg ble skikkelig uvel av lystgassen og det føltes unaturlig å puste så sakte. Så da jeg fikk slått av lystgassen og fortsette med hundepustingen min, gikk ting så meget bedre. Ikke trengte jeg smertestillende heller.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 12:07   #712
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Det er så mye bedre når man puster godt. Men man kommer til et punkt hvor hver pust blir etterfulgt av hjerteskjærende jammer, hvertfall jeg.
Jeg puster godt inn gjennom nesa og blåser ut gjennom munnen. Står jordmora foran meg får hun en storm i fjeset. Jeg øvde ikke på forhånd, det kom helt naturlig.

Gammel 27-09-07, 12:09   #713
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

i bekkenet er det et punkt som heter spina, som er det minste diameteren. Dersom hodet kommer ned i bekkenet og passerer dette stedet regner vi med at bekkenet er stort nok til fødsel. Det som skjer med store barn er at skuldrene deres gjerne er mye større enn normalen, og derfor blir forløsningen rundt skuldrene verre. Bekkenet har ulike mål og barnet dreier minste motstands veg ned i bekkenet slik at skuldrene kommer i de største diameterene. Normalt vil ikke barnet komme ned og passere spina ved ett lite bekken. Men klart, ved normalt barn og knapt bekken kan en og få skulderdystci.

Min erfaring fra sykehuset jeg jobber ved er at man tar inn de med forventet stort barn og setter i gang fødsel ved termindato, så hvorfor det ikke gjøres der du tenker på vet jeg ikke....

Ok, takk for svar Kommer vel litt an på hvilke leger man støter på også om man blir satt igang eller ikke.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 12:13   #714
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Poenget med å ha en pusteteknikk å gå etter, er jo at man kan øve seg på forhånd og være bevisst at man må puste. Det er så enormt lett å holde pusten, noe som er veldig vanlig ved smerter. Derfor syns jeg det er greit å informere om hvordan en god del kan ha utbytte av pusten under fødsel; bevisstgjøring, rett og slett.

Jeg tror vi er såpass mye dyr fortsatt at de fleste fødende kvinner instinktiv vil gjøre det som lindrer smertene best for seg selv.

Olympia er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 12:14   #715
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er kanskje mulig det. Men jeg ante ingenting om pusting før første fødsel og fikk lide for det. Når instinktet til mange er å holde pusten, så er det vel vanskelig å instinktivt gjøre noe annet fordi det er bedre. Ikke alltid kroppen reagerer logisk i en "krisesituasjon".

Gammel 27-09-07, 12:19   #716
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Men for mange kan jo det å holde pusten fungerere bedre der og da enn å ikke gjøre det. Så det finnes ikke noe fasit etter min mening.

Olympia er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 12:24   #717
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg er ganske uenig med deg. Jeg er overbevist om at de aller fleste vil dra nytte av å puste, selv om instinktet er å holde pusten. Oksygen er smertestillende, enkelt og greit.

Gammel 27-09-07, 12:41   #718
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Men for mange kan jo det å holde pusten fungerere bedre der og da enn å ikke gjøre det. Så det finnes ikke noe fasit etter min mening.

Jeg tror det er veldig viktig å puste altså. Det tror jeg de aller fleste vil anbefale.

Mandarin er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 12:56   #719
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pusting med magen var det som redde meg da lillesøster ble født. Jeg lå og nistirret på klokka på veggen og telte antall dype pust som måtte til for å komme meg igjennom rien. Men jeg har brukt pusten som smertelindring før også, når jeg har kjempevondt i magen på grunn av et eller annet jeg har spist eller når hodepinen skyller over meg som en flodbølge, da er det kun konsentrasjon om pusten som hjelper meg. Jeg puster og teller, puster og teller.

Gammel 27-09-07, 13:23   #720
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pusten hjalp meg også, jeg fikk skryt fordi jeg pustet så bra, men jeg gjorde det jo helt automatisk. Det var veldig effektivt og gjorde godt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.