|
|
#702 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreJeg lå på rom med tre andre og vi ble igangsatt etter tur. Alle fikk rier av prostaglandinen, bare ikke jeg. Så slet de seg gjennom maserier og dritt i 2-3 døgn, før hvertfall to av de endte opp med KS. Jeg, derimot, som ikke hadde en eneste rie, suste gjennom det hele, fikk åpning på 4 cm vips og 4 timer på drypp var ungen ute. Men fader, jeg syns synd på de som slet. Men det er jo soleklart at kroppene deres ikke responderte like godt som min på igangsettingen.
|
|
#703 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Jordmødre
jepp, men faren øker jo oom en ikke setter igang en fødsel med stort barn ok? Det hele blir veiing frem og tilbake.
|
|
#704 |
|
En som trener
|
Jada, helt enig. |
|
|
|
|
#705 |
|
Tankefull
|
Sv: JordmødreHos meg forsvant riene ved 10 cm åpning og jeg kjente at han begynnte å sige inn igjen i magen. Jeg hadde hatt pressrier i mange timer, men plutselig forsvant alt. De pøste på med riefremkallende, økte og økte dosen.
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 27-09-07 kl 11:35. |
|
|
|
|
#706 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg puster heller ikke riktig etter å ha gått og holdt inn magen i årtier.. Med Lillemor holdt jeg pusten og kjempet imot hver eneste ri med det resultatet at alt ble mye verre og jeg kastet opp i eininga. Med nobalille skulle jeg derfor øve meg på pusting i svangerskapet. Jeg syntes det var vanskelig fordi jeg føler jeg puster så anstrengt og unaturlig når jeg puster sånn på kommando. Likevel hjalp øvinga meg utrolig godt under fødselen og jeg hadde aldri holdt ut så lenge som jeg gjorde uten den pustinga. 2 ting hjalp meg. Det ene var at jordmor på fødselsangstsamtalen sa til meg at jeg ikke trengte henge meg så mye opp i teknikk, men holde fokuset på at jeg skulle være på utpust gjennom hele ria. På den måten kom faktisk pusteteknikken helt automatisk. Det andre som hjalp var en cd som jeg fikk av ei skjønn jente i barselsklubben min på SM. Det var en yogacd for gravide. Jeg klarte ikke å gjøre yogaøvelsene, men hørte på cden noen ganger på slutten av svangerskapet, gjorde avslappingsøvelsene og øvde med på pusteteknikkene. Det er en bok med cden også. Kjøpte den og leste den, men cden gav meg veldig mye mer enn boka.
|
|
#707 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreKan noen fortelle meg hvordan man puster riktig under fødsel?
|
|
#709 |
|
ræv med ører
Sv: JordmødrePust sånn at det kjennes riktig for deg selv. Det blir helt feil å puste etter et visst mønster når det ikke kommer naturlig. Det blir bare irriterende og forstyrrende.
|
|
#710 |
|
Absolut ateist
|
Poenget med å ha en pusteteknikk å gå etter, er jo at man kan øve seg på forhånd og være bevisst at man må puste. Det er så enormt lett å holde pusten, noe som er veldig vanlig ved smerter. Derfor syns jeg det er greit å informere om hvordan en god del kan ha utbytte av pusten under fødsel; bevisstgjøring, rett og slett.
|
|
#711 |
|
Textrovert
|
|
|
#712 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: JordmødreDet er så mye bedre når man puster godt. Men man kommer til et punkt hvor hver pust blir etterfulgt av hjerteskjærende jammer, hvertfall jeg.
|
|
#713 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok, takk for svar |
|
|
|
|
#714 |
|
ræv med ører
Jeg tror vi er såpass mye dyr fortsatt at de fleste fødende kvinner instinktiv vil gjøre det som lindrer smertene best for seg selv.
|
|
#715 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreDet er kanskje mulig det. Men jeg ante ingenting om pusting før første fødsel og fikk lide for det. Når instinktet til mange er å holde pusten, så er det vel vanskelig å instinktivt gjøre noe annet fordi det er bedre. Ikke alltid kroppen reagerer logisk i en "krisesituasjon".
|
|
#716 |
|
ræv med ører
Sv: JordmødreMen for mange kan jo det å holde pusten fungerere bedre der og da enn å ikke gjøre det. Så det finnes ikke noe fasit etter min mening.
|
|
#717 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreJeg er ganske uenig med deg. Jeg er overbevist om at de aller fleste vil dra nytte av å puste, selv om instinktet er å holde pusten. Oksygen er smertestillende, enkelt og greit.
|
|
#718 |
|
godt brukt
|
Jeg tror det er veldig viktig å puste altså. Det tror jeg de aller fleste vil anbefale. |
|
|
|
|
#719 |
|
Hertuginne
|
Sv: JordmødrePusting med magen var det som redde meg da lillesøster ble født. Jeg lå og nistirret på klokka på veggen og telte antall dype pust som måtte til for å komme meg igjennom rien. Men jeg har brukt pusten som smertelindring før også, når jeg har kjempevondt i magen på grunn av et eller annet jeg har spist eller når hodepinen skyller over meg som en flodbølge, da er det kun konsentrasjon om pusten som hjelper meg. Jeg puster og teller, puster og teller.
|
|
#720 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: JordmødrePusten hjalp meg også, jeg fikk skryt fordi jeg pustet så bra, men jeg gjorde det jo helt automatisk. Det var veldig effektivt og gjorde godt.
![]() |
|
|