Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-07, 16:39   #11
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette er bare en liten del av det hele. Forkus på hygiene er faktisk et svært viktig bidrag til at færre dør i fødsel nå enn før.

Gode, gamle Zemmelweis!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

I dag er det Jordmødrene igjen! Gleder meg, men gruer meg litt til katastrofefødselen de skulle vise. Håper virkelig alt går bra. :angst:

Ja, jeg er også spent! ... men jeg vil anta at det går bra. Jeg tror ikke nrk vil sende det ellers. *muligens naiv*

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

I Norge sikkert ja, men på verdensbasis er det den største dødsårsaken blant kvinner. Leste en artikkel for litt siden om noen norske jordmødre som jobber i Palestina for å lære opp flere jordmødre i kompliserte fødsler i landsbyene, så de fødende skulle slippe å dra inn til byene og passere Israelske kontrollposter. Det var en utrolig sterk artikkel der en palestinsk kvinne fortalte at hun ble nektet fortrinn i køen gjennom en kontrollpost da riene meldte seg, og hun endte opp med å ta i mot sitt eget barn i veikanten og se barnet dø i armene sine.
Jeg merker at slike ting er utrolig tøft å lese etter å ha fått barn selv.

Jeg husker ikke helt hvilket år det var (tipper 2002 eller 2003), men National Geographic (tror jeg) lagde et program som het Word Birth Day, som handlet om fødende verden over. Det var fødende kvinner fra hele verden, men den som grep meg mest var den afganske kvinnen som virkelig trengte keisersnitt, men som ikke kunne opereres fordi de ikke hadde suturtråd til å sy henne igjen med. Mannen hennes måtte til markedet for å se om noen solgte suturtråd og kjøpe det selv.

Siden jeg selv har hatt ks, var dette noe som slo meg midt i magen. Å få lov til å bli født i Norge er omtrent som å vinne i lotto.

~TM~ er ikke aktiv  

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.