Sv: Jordmødre
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Jeg er jo enig med deg, jeg syns bare at trenden vitner mot at det er en del unødvendig smertestillende som tilbys, da spesielt epidural. Som hun ene jordmoren sa; om man klarer seg gjennom en relativt kort, men veldig, veldig heftig bit, så er mye gjort. Ja, det er mange unntak og det er mange som har behov for den smertelindringen som kan gis og det er absolutt ikke slik at jeg mener at man for guds skyld må unngå medikamenter. Men jeg syns nå uansett at det er slik at den naturlige fødselen trenger å være litt i fokus. At man gjennom det fokuset kan samtidig finne alternative måter å hjelpe kvinner som er redde. Noen ganger gjøres det som i den forrige episoden, at kvinnen får epidural før det hele setter i gang, men jeg syns at man gjennom samtaler og veiledning kan gjøre så utrolig mye som ikke går på medisiner og kirurgi.
Ja jeg er helt enig, synes det er utrolig mange venninner som fikk epidural på slutten, gjerne bare et kvarter eller en halvtime før de hadde full åpning. Tror mange flere hadde klart seg uten smertestillende hvis det hadde blitt fokusert mer på støtte (doula) under fødselen, og en helhetlig fødselsomsorg der jordmødrene som jobber på fødeavdelingene også jobber i svangerskapsomsorgen, slik at man møter kjente fjes når man skal føde. Veldig mange har behov for smertelindring av mange årsaker, men jeg tror også at veldig mange kunne klart seg kjempefint uten.
|