Sv: Er det mye selskapelighet i julen?
Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.
Nei, det er lite sosiale greier i mitt liv. Noen ganger kjennes det litt kjipt å aldri være invitert til julebord eller ha en jobb, eller være et nyttig medlem av samfunnet generelt, men så kommer jeg på hvorfor ting er som de er og da lukker jeg fb og forum og prøver å fokusere på ting jeg må bruke energien på.
Men vi får besøk både julaften og nyttårsaften og det er i grunnen nok.
Jeg kan til en viss grad kjenne det igjen, altså. Jeg jobber kun en ørliten stilling, og der har de jo et slags julebord (skjønt jeg er usikker på om pizza hjemme hos en kollega ligner mye på andre julebord), men jeg merker jo at det å jobbe lite ekskluderer meg fra en del sosiale greier, og blant vennene mine er det også lite aktivitet, egentlig. Jeg har mange venner som bare såvidt greier å holde hodet over vann og knapt nok det i hverdagen. Det er svært få sosiale sammenkomster blant mine venner, og jeg er nok den som har størst behov. Jeg snakker riktignok ofte med dem, men det er nesten aldri fest og selskaper.
I julen har vi familieselskaper, da. Men det er like mye plikt som hygge. Det er kompliserte relasjoner. Det fungerer, men bare hvis man holder samtalene overfladiske.
|