Sv: Er det mye selskapelighet i julen?
Nei, ikke mye hos oss. Julebord med jobben, og i år var jeg faktisk på to julebord, med begge de enhetene jeg har jobbet for i år, i tillegg til at jeg hadde avdelingen min hjemme hos meg på avslutning, med mat og drikke. Vi har ikke noe særlig familie her, men vi reiser som regel til svigerforeldrene mine i romjul, og blir til over nyttårsaften. Der har vi samvær flere kvelder med mannens søster m.fam, som bor på samme gård, bare rett over tunet, men ikke i form av planlagte selskap, med pynting og mat. Vi bare henger, med kortspill og vin. Men tredje juledag har vår niese der bursdag, så da er det bursdagsselskap for henne (fortsatt "bare" med de som bor på gården, men det blir jo en del bare det). Da er det som regel taco som serveres, og kake. Og noen år har vi vært invitert til en venninne av mannen i selskap i romjula, da er det masse folk fra bygda der. Men ikke hvert år, og jeg er usikker på om hun skal ha noe i år, jeg har ikke hørt noe enda.
Nyttårsaften er vi sjelden på fest. Eller aldri, egentlig. Det vil si vi pynter oss jo, og spiser festmiddag, men da er det med svigerforeldrene mine, hvis vi er der, uten at det inviteres noen andre gjester. Og så henger vi med svigerinne, svoger, nieser og nevøer på andre siden av tunet, i det ene eller det andre huset, fram mot midnatt. Men vi har ingen venner vi har tradisjon for å feire nyttår med.