Sv: Lettvint selskapsmiddag til 9
Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.
Sjølvsagt og absolutt. Den er knallgod.
Marokkansk lammegryte med søtpotetmos
Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.
---
800 g lammelår i skiver
salt og pepar
olje til steiking
1 bunt koriander med røter (kjøp på internasjonal butikk)
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime
600 g søtpotet
100 g smør
1 sitron
2 dl yogurt naturell
---
Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.
Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.
Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.
Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.
Smak til med limesaft.
---
Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.
---
Bland yogurt med skalet og safta frå sitronen.
Dette er blitt min desiderte favorittgryte. Så utrolig god, spennende, annerledes og lett å lage i stand. Jeg er evig takknemlig for oppskriften! Bare et lite spørsmål: Husker du hvor du fikk oppskriften fra? Jeg har vært flere ganger i Marokko og aldri spist noe som ligner, faktisk er det egentlig heller sånn at jeg egentlig ikke er så glad i marokkansk mat men dette er et STORT unntak. Den er så mye mer intens og sammensatt i smaken.
Jeg snakket litt med chatGPT om dette basert på ingredienslisten og fikk følgende kommentar.
Ut fra ingredienslisten er dette noe helt annet enn en tradisjonell marokkansk gryte, selv om den låner enkelte marokkanske elementer.
La oss se hvorfor den føles så annerledes og mer intens:
1. Smaksprofilen er “skrudd opp”
Tradisjonell marokkansk tagine er mild, avrundet og krydret, ikke sterk. Krydderne brukes gjerne tørket og malt, og frukten (svisker, aprikos, dadler) balanserer med safran, løk og kraft – ikke med chili, soyasaus og lønnesirup.
Her har du derimot:
fersk chili (uvanlig i marokkansk mat)
soyasaus (gir mye salt og umami)
lønnesirup + svisker (dobbel sødme)
fersk ingefær + korianderrøtter (gir sterk, aromatisk punch)
→ resultatet blir mye mer intenst, nesten “perfymert” i smaken.
2. Kryddermiksen er en hybrid
Kombinasjonen av stjerneanis, anisfrø, kanel, kardemomme, spisskummen, korianderfrø er ikke typisk marokkansk — det er en slags blanding av nordafrikanske og asiatiske kryddertradisjoner.
I marokkansk mat finner du gjerne:
kanel og ingefær, ja
men aldri anis eller stjerneanis
og korianderrøtter hører hjemme i Sørøst-Asia, ikke i Maghreb
3. Teknisk sett nærmere en “fusion-tagine”
Du kan tenke på det som en moderne kokks fortolkning – inspirert av marokkansk lam med svisker, men med asiatiske teknikker og råvarer for å bygge dybde og umami.
Det er rett og slett for intenst, søtt og komplekst til å være en klassisk tagine, som vanligvis er jordnær, mild og subtil.
Kort fortalt:
Den er inspirert av Marokko, men konstruert som en aromatisk, internasjonal lammegryte – med marokkansk sjel og asiatisk styrke.
Du kan tenke på den som:
“En moderne lammegryte i marokkansk stil, med asiatiske smaker og nordisk sødme.”
Dette er såklart helt i orden, det viktigste for meg med mat er at maten smaker godt, ikke at den er 100 % autentisk, men jeg lurte bare litt siden den jo presenteres som marokkansk (og forøvrig passer fantastisk sammen med den marokkanske rødvinen vi har snakket om her tidligere i tråden).
Sist redigert av liefje : 03-11-25 kl 10:31.
|