Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lettvint selskapsmiddag til 9

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-25, 21:30   #21
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lettvint selskapsmiddag til 9

Sjefen her lagde en utrolig god tacogryte til personalmøte. Raskt og enkelt.

Gammel 27-01-25, 15:36   #22
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal du ha vin til ei marokkansk lammegryte er denne helt rett: https://www.vinmonopolet.no/Land/Mar...022/p/13926701

Dette er testet i flere runder og denne er bare så riktig! What grows together goes together.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-25, 08:48   #23
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man går for noe med høyrygg (ikke helt landet på hva), hvor mye kjøtt bør man beregne egentlig når det er i en gryte? Feks den oppskriften din, Nextlife, hvor mange ganger ville du ganget den til 9 personer?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-25, 09:00   #24
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Hvis man går for noe med høyrygg (ikke helt landet på hva), hvor mye kjøtt bør man beregne egentlig når det er i en gryte? Feks den oppskriften din, Nextlife, hvor mange ganger ville du ganget den til 9 personer?

Jeg ville ganget med 2,5 eller 3, og hatt evt. rester til en rainy day.
Jeg lagde opp en gryte sist søndag og sørget for å lage så mye at vi fikk til fryseren også.

Gammel 30-01-25, 09:54   #25
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg ville ganget med 2,5 eller 3, og hatt evt. rester til en rainy day.
Jeg lagde opp en gryte sist søndag og sørget for å lage så mye at vi fikk til fryseren også.

Ja. Tror jeg går for type 3 kg.

Gammel 30-01-25, 10:06   #26
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Tror jeg går for type 3 kg.

Lurt.
Jeg pleier også å hive i litt gulrot i biter siste halvtimen på kok, liker godt at det er noe annet enn kjøtt å gryta.

Gammel 31-01-25, 12:09   #27
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hva med en tradisjonell Stroganoff med potetmos eller noe deilig brød til?
Denne oppskriften fra Gladkokken er veldig god og dyp i smakene, og det at man surrer løk, bacon, fløte og rømme og tilsetter mot slutten gjør hele retten. Fløte/rømmeblandingen kan også lages dagen før og settes i kjøleskap.

Er det 4 grader eller lavere på verandaen kan den godt overnatte der.
https://gladkokken.no/oppskrifter/bi...kt-helgemiddag

Denne var perfekt for meg til besøk i morgen. Jeg vurderer ris i stedet for potetmos siden jeg syns det blir så tungt med potetmos i tillegg til den fløte-og-rømmebaserte sausen.

Er det en salatoppskrift som vil passe ekstra godt som tilbehør eller forrett til denne?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-25, 12:55   #28
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Denne var perfekt for meg til besøk i morgen. Jeg vurderer ris i stedet for potetmos siden jeg syns det blir så tungt med potetmos i tillegg til den fløte-og-rømmebaserte sausen.

Er det en salatoppskrift som vil passe ekstra godt som tilbehør eller forrett til denne?

Jeg synes Stroganoff kler grønne grønnsaker, og har tradisjonelt hatt enten broccoli, rosenkål, haricots eller liknende til. Det er så mange og kraftige smaker i Stroganoff, så jeg liker at det man evt. serverer til er enkelt og gjerne litt bittert eller syrlig.
Nå sist lagde jeg imidlertid Gudinnesalaten til, det var veldig godt og friskt til.
(Det skal bemerkes at jeg ikke spiser hvitløk eller parmesan, så de utgikk fra ingredienslista)
https://meny.no/oppskrifter/salat/green-goddess-salat/

Og når jeg lager hjemmelagd potetmos foretrekker jeg at den smaker potet, ikke fløte, rømme, smør e.l. så jeg moser mandelpotet, og lar litt av kokevannet være igjen for å spe med, og krydrer enkelt med salt og pepper. Om noe har jeg i bittelitt smør.

Gammel 01-02-25, 19:34   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg går for Stroganoffen din, Nextlife. Nå lurer jeg bare på: Hva er røkt paprika? Og hva er kalvekraft? Hvor kjøper jeg det?

Gammel 01-02-25, 19:49   #30
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg går for Stroganoffen din, Nextlife. Nå lurer jeg bare på: Hva er røkt paprika? Og hva er kalvekraft? Hvor kjøper jeg det?

Jeg har et røkt paprika-krydder fra Spania - Pimenton de la Vera. Kan hende du skal ha røkt paprika-krydder fra Ungarn her.

Kalvekraft får du tak i på en god Menybutikk.

Sist redigert av Shun : 01-02-25 kl 19:58. Årsak: la til paprikatype
Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 17:27   #31
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget den i går! Nyyyyydelig med salaten som Nextlife linket til. Kjøpte røkt paprika (vanlig krydderglass) og kalvefond, som jeg blandet opp med vann til riktig mengde, på Meny. Brukte Mørbrad siden det var på tilbud, så kokte ikke lenge. Det var altså så GODT!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 21:35   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg laget den i går! Nyyyyydelig med salaten som Nextlife linket til. Kjøpte røkt paprika (vanlig krydderglass) og kalvefond, som jeg blandet opp med vann til riktig mengde, på Meny. Brukte Mørbrad siden det var på tilbud, så kokte ikke lenge. Det var altså så GODT!

Så bra. Jeg ser at kalvefond finnes ja, det står blandingsforhold der sikkert?

Gammel 02-02-25, 23:00   #33
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe av det positive med å bo i Trøndelag er at sodd regnes som selskapsmat. Det serverte jeg til middagsgjester i dag, da vi feiret 25-årsdagen til min niese. Spann fra frysedisken, med kjøttboller og kjøttbiter i kraft, og med kokte poteter og gulrot på siden. Og flatbrød (skjenning hadde jeg glemt å kjøpe). Enkelt, og veldig godt.

Gammel 02-02-25, 23:11   #34
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Nå skal jeg være kjip Oslo boer, som har vært sammen med trønder i 25 år. Jeg vet at sodd er stas i Trøndelag, men som østlending er det ikke mye å rope hurra for.

Sist redigert av Millen : 03-02-25 kl 10:09.
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-25, 23:29   #35
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Nå skal jeg være kjip Oslo boer, som har vært sammen med kondolerer trønder i25 år. Jeg vet at sodd er stas i Trøndelag, men som østlending er det ikke mye å rope hurra for.

Nemlig, det er nettopp derfor jeg sier at jeg er heldig som bor i Trøndelag, hvor det faktisk er stas. Her er det trygt å servere det, for det er store sjanser for at det vil bli satt pris på (jeg er selv nord-/østlending, og har lært meg å bli glad i det).

Sist redigert av My : 03-02-25 kl 08:53.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-25, 07:08   #36
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Så bra at du likte den.

Gammel 03-02-25, 10:56   #37
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nemlig, det er nettopp derfor jeg sier at jeg er heldig som bor i Trøndelag, hvor det faktisk er stas. Her er det trygt å servere det, for det er store sjanser for at det vil bli satt pris på (jeg er selv nord-/østlending, og har lært meg å bli glad i det).

Jeg har jo bodd i Trøndelag så jeg har smakt det flere ganger. Jeg liker det, men det er i kategori med grønnsakssuppe for meg .

Gammel 03-02-25, 12:53   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg har jo bodd i Trøndelag så jeg har smakt det flere ganger. Jeg liker det, men det er i kategori med grønnsakssuppe for meg .

Ja, selv om folk liker det, så kan man liksom ikke servere det som selskapsmat til folk som ser på det som hverdagsmat. Man trenger å være i et område hvor det faktisk har status som selskapsmat hvis man skal servere det til gjester.

Gammel 03-02-25, 17:34   #39
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi bruker det til lettvint søndagsmiddag og alle vi har servert det til liker det godt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-25, 08:27   #40
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg har altså hevet meg over stroganoffen til Gladkokken og forberedte den igår. Altså, jeg har noen spørsmål, til den som måtte føle seg kallet og kunnskapsrik rundt dette. Jeg vil først bemerke at jeg føler jeg har dårlig kontroll på kjøtt, det var nemlig mannen som pleide fikse sånt. Jeg gjør sikkert det meste feil rundt kjøtt i gryte.

- Blandingen med rømme, bacon, løk etc ser helt amazing ut. Den står i kjøleskapet og jeg har prøvesmakt.
- En stor gryte med kjøtt som kokte i kalvekraft har jeg anbragt på verandaen. Det er minusgrader her, så jeg antar det må gå bra. Jeg kjølte ned gryta først i kaldt vannbad, et råd jeg fant på nett. Det var biter av høyrygg, og det kokte ca 2,5 timer igår.

Jeg føler liksom at kjøttet smaker litt tørt. Googlet litt og fant ut at jeg kanskje hadde kokt det for hardt slik at væsken ble "sugd ut" av kjøttet? Ja, det er vel uansett litt sent å angre på nå. Det kan jo også bare være at kjøttet er sånn. Kan det være en ide å koke gryta litt lenger i ettermiddag? Er det kanskje uansett en ide, sånn før jeg tilsetter rømmeblandingen?

Er det en fordel at den putrer en stund etter at rømmeblandingen er tatt oppi?

Og stemmer det at den kjøtt i kalvekraft-blandingen foreløpig ikke har en veldig spenstig smak?

Sist men ikke minst: I min søking etter nedkjøling og lagring av store gryter, kom jeg over mulighet for at maten kunne bli sur. Nå har jeg seriøst aldri vært utfor det før, men nå begynte jeg lure på om det er veldig sannsynlig at det skjer?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.