Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når gaver er forbudt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-25, 20:36   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når gaver er forbudt

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg ville sikkert gitt et hyggelig kort og skrevet at jeg gav en liten donasjon til et veledig formål siden de ikke ønsket gaver.

Det ble gjort til venninne i fjor til 50-årsdag. Hun skrev i invitasjon at hun ikke ønsket gaver, men evt heller donasjon til en god sak. Ca 80-90 gjester; jeg så ingen gaver.

Gammel 21-08-25, 20:56   #22
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan skjønne det, hvis man syns man har nok saker og ting. "Men opplevelser da?" tenker kanskje folk og gir gavekort (mer generelt og ikke spesielt i dette tilfellet). Kan bli litt mye av det også, ifølge ei venninne som har bedt med seg kreti og pleti for å bruke opp kulturgavekort før de gikk ut på dato.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 22:07   #23
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår ikke at det må presiseres at det er «forbudt» heller jeg, da. Ønskes det ikke gaver, tar jeg ikke med noe. :enkel sjel:

Gammel 21-08-25, 22:28   #24
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg forstår ikke at det må presiseres at det er «forbudt» heller jeg, da. Ønskes det ikke gaver, tar jeg ikke med noe. :enkel sjel:

Hvis noen sier at de ikke ønsker gave er det garantert at mange kommer med "bare en liten ting".

Når de har presisert at det er forbudt med gave hadde jeg ikke tatt med noe.

Gammel 21-08-25, 23:49   #25
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Hvis noen sier at de ikke ønsker gave er det garantert at mange kommer med "bare en liten ting".

Nettopp og det er jo både rart og litt uhøflig?

Gammel 22-08-25, 01:03   #26
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville gitt en sum til et godt formål i jubilantens navn og hatt med et bursdagskort til feiringen og sagt, ev. skrevet, at jeg hadde gjort det, uten å nevne summen. Det er en hyggelig ting å gjøre, og så hadde det vært litt for å sikre meg også hvis det allikevel er et gavebord der.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 06:24   #27
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Denne var enkel. Jeg hadde ikke tatt med gave.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 07:39   #28
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tror jeg ville gitt en sum til et godt formål i jubilantens navn og hatt med et bursdagskort til feiringen og sagt, ev. skrevet, at jeg hadde gjort det, uten å nevne summen. Det er en hyggelig ting å gjøre, og så hadde det vært litt for å sikre meg også hvis det allikevel er et gavebord der.

Noe sånt kunne jeg også finne på å gjøre.

Og sånn ellers synes jeg det er greit å respektere et såpass tydelig ønske om å ikke ta med gaver, noe annet er dersom jubilanten sier "nei, jeg ønsker meg ingenting, du trenger ikke ta med gave", da tar jeg ofte med for eksempel en god flaske vin og to som jeg vet jubilanten liker godt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 08:15   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er uttrykt så tydelig som «strengt forbudt med gaver», så hadde jeg rett og slett bare forholdt meg til det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 08:50   #30
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg ville sikkert gitt et hyggelig kort og skrevet at jeg gav en liten donasjon til et veledig formål siden de ikke ønsket gaver.

Jeg gjorde det i en lignende sammenheng i sommer. De er mye på sjøen, så jeg ga en gave til Redningsselskapet, og skrev et kort om at jeg hadde gitt en gave jeg håpet de ikke fikk bruk for.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 10:08   #31
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har mange ganger tatt med noe likevel hvis de sier at de ikke vil ha gaver, men her hadde jeg nok droppet det gitt hvordan de skrev det. En annen løsning er å sende en flaske bobler e.l. i ettertid for å takke for seg. Jeg fikk akkurat det etter en middag her forleden, måtte hentes på polet. Veldig hyggelig

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 11:32   #32
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at min relasjon til jubilanten vil avgjøre om jeg tar med gave. Om det er svoger eller bestevenn ville jeg gjerne ha gitt noe uansett, men ikke til festen. Er jeg mer perifer så gjør jeg gjerne som jeg får beskjed om, særlig dersom man betaler for drikken selv på festen. Noen ganger vil man bare ha det enkelt uten for mye fuss. Det er jo lettere å invitere mange dersom man bidrar med drikke selv.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 12:38   #33
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde absolutt ikke tatt med gave når de presiserer at det er strengt forbudt.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 12:49   #34
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg hadde ikkje tatt med noko, men a) gitt typ "geit", donasjon eller liknande og nevnt det muntlig for jubilanten eller b) invitert jubilanten med på noko hyggeleg seinare utan å flagge det under feiringa. "Eg vil gjerne gi deg litt ekstra merksemd, så eg spanderer middag, teater, whatnot på deg ..."

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 12:59   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men man gi noe? Kan det ikke bare være at de benytter anledningen til å samle folk til en hyggelig fest? Det høres jo ut som de har invitert ganske bredt, så det kan jo bli litt masete hvis de må springe rundt på middager og teater med relativt perifere kolleger det neste året.

Gammel 22-08-25, 13:00   #36
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men man gi noe? Kan det ikke bare være at de benytter anledningen til å samle folk til en hyggelig fest? Det høres jo ut som de har invitert ganske bredt, så det kan jo bli litt masete hvis de må springe rundt på middager og teater med relativt perifere kolleger det neste året.

Nei, absolutt ikkje. Men viss relasjonen er sånn at ein føler ein VIL gi noko likevel.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-25, 13:01   #37
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nei, absolutt ikkje. Men viss relasjonen er sånn at ein føler ein VIL gi noko likevel.

Ja, det er jeg enig i.

Gammel 22-08-25, 13:26   #38
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Svaret er: ikke ta med gave. Som mor til en datter som giftet seg for 2 år siden og ikke ønsket gaver, så er jeg helt sikker på at de ikke vil ha gaver når de skriver sånn.

I bryllupet var et en del som likevel hadde med gaver, og det ble bare veldig dumt. De som ikke hatt hatt med noe følte at de hadde gjort noe galt, og brudeparet syns det ble leit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.