Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når gaver er forbudt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-25, 17:14   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når gaver er forbudt

Mannen min er invitert til en stor feiring, og det er presisert flere ganger at gjestene skal droppe gaver. Det står til og med et sted at «gaver er strengt forbudt».

Det er jo nærliggende å respektere dette, men hva hadde du gjort i dette tilfellet? Han er litt usikker. Jeg tenker kanskje at det går an å komme med en flaske vin eller en bukett, og si at «dette er ikke en gave». Men det er muligens en uting?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 17:22   #2
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når gaver er forbudt

Synes vel det var litt spesielt av de som inviterer jeg da. Tror ikke jeg hadde tatt med meg noe selv om det ville vært hardt å unngå (mer fordi jeg er vant til å ta med).
Spent på hva de andre her svarer.

Gammel 21-08-25, 17:26   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har nok en tanke bak det. Jeg så deler av Facebook-invitasjonen, og de skisserer godt hva slags type fest de ønsker seg (det er et ektepar). Det foregår i en bar, det blir livemusikk, de serverer mat, men de vil ha lavterskel og mye latter og gøy, ser det ut til. Folk skal komme i akkurat det de trives i, og det kommer mange folk. De vil feire med folk de trives med, står det. Dette er en kollega av mannen. Jeg kjenner dem ikke.

Gammel 21-08-25, 17:28   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da hadde jeg respektert det og ikke tatt med noe som helst.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 17:29   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at om den som inviterer sier det er "strengt forbudt" med gaver, så er det greit å faktisk respektere det. Kan dere opptre med noe? En sang eller en tale?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 17:37   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg tenker at om den som inviterer sier det er "strengt forbudt" med gaver, så er det greit å faktisk respektere det. Kan dere opptre med noe? En sang eller en tale?

Jeg skal ikke på festen, så det blir bare ham. Det står faktisk også i invitasjonen at de ikke vil ha taler eller type «rosa sanger», men såvidt jeg husker, så ville de gjerne ha litt halloi og fjas.

Synes jeg ser mannen min opptre med noe som helst ( ), men jeg skal foreslå det for ham.

Gammel 21-08-25, 17:38   #7
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Da høres det ut som det er gjennomtenkt så da ville jeg respektert det, og ikke tatt med noe.

Gammel 21-08-25, 17:41   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Da høres det ut som det er gjennomtenkt så da ville jeg respektert det, og ikke tatt med noe.

Ja, jeg ser mer og mer selv at det nok er det rette.

Gammel 21-08-25, 17:42   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Alle kollegaene er forresten invitert. Det er rimelig raust av dem, må jeg si.

Gammel 21-08-25, 17:43   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Dette diskuterte mannen og jeg forleden, fordi det ofte uttales, men ikke alltid følges. Men når de er så tydelige, så er jeg sånn skrudd sammen at jeg tenker det er litt uhøflig å gi noe.
Siden dette ikke er nære venner så tror jeg at jeg hadde hatt en flaske liggende i en gavepose i bilen, så hvis jeg hadde sett et gavebord med gaver så hadde jeg smettet ut og satt den på et gavebord meget diskret. Muligens.

Gammel 21-08-25, 18:22   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Her ville jeg faktisk bare respektert ønsket deres uten å blunke. Og heller tenkt at jeg vil bidra med god stemning så godt jeg kan. Det høres ut som det viktigste for dem er at folk skal ha det hyggelig.

Gammel 21-08-25, 18:38   #12
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville nok tatt med litt rikelig med drikkevarer til eget forbruk og sidemannen (og satt igjen) og ellers vært i godt humør.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 18:42   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg ville nok tatt med litt rikelig med drikkevarer til eget forbruk og sidemannen (og satt igjen) og ellers vært i godt humør.

Jeg tror ikke det er meningen at man skal ha med egen drikke heller, men det har jeg ikke spurt mannen om. Vet ikke om han har tenkt på det. Jeg antok det bare, både av grunner som står i min egen fest-tråd ( ) og fordi det er på en bar.

Gammel 21-08-25, 18:47   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville sikkert gitt et hyggelig kort og skrevet at jeg gav en liten donasjon til et veledig formål siden de ikke ønsket gaver.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 18:51   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror ikke det er meningen at man skal ha med egen drikke heller, men det har jeg ikke spurt mannen om. Vet ikke om han har tenkt på det. Jeg antok det bare, både av grunner som står i min egen fest-tråd ( ) og fordi det er på en bar.

Hvis det foregår i en bar (som i et utested) skal man definitivt ikke ha med egen drikke. Da kan bevillingen til stedet ryke.

Gammel 21-08-25, 19:09   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er på en bar, kan det jo hende man må kjøpe noe eller alt selv.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 19:20   #17
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kanskje det er av omtanke til gjestene? Gjestene skal betale for drikken, ergo ikke ogå gave?

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 19:26   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hvis det foregår i en bar (som i et utested) skal man definitivt ikke ha med egen drikke. Da kan bevillingen til stedet ryke.

Ja, men jeg vet ikke om det er et tomt lokale de har leid eller fått låne, eller om det er en bar denne kvelden.

Gammel 21-08-25, 19:52   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

AI sier nei.

"Nei, barer har ikke lov til å leie ut til gjester som tar med egen drikke, og gjester har ikke lov til å nyte medbrakt alkohol på et område med skjenkebevilling. Eieren av stedet er ansvarlig for at gjester ikke konsumerer egen alkohol, da dette er et brudd på alkoholforskriften § 4-4 og kan føre til at eieren mister skjenkebevillingen.
Hvorfor er det forbudt?
Ansvar for skjenkestedet:
Eieren av et sted med skjenkebevilling er ansvarlig for å hindre at gjester tar med og konsumerer egen alkohol.
Brudd på alkoholforskriften:
Det er et brudd på alkoholforskriften § 4-4 å nytte medbrakt alkohol i et område med skjenkebevilling.
Potensielle konsekvenser:
Brudd kan føre til at stedet mister skjenkebevillingen, noe som kan ha store konsekvenser for driften, ifølge Ung.no. "

Her ville jeg tenkt at siden gjestene må kjøpe drikke, så er ingen gave av hensyn til gjestene.

Jeg var nettopp i en 50-årsdag i et lokale med skjenkebevilling, og der betalte vertskapet (par det også), vin, øl og mineralvann til maten, og så sto det i invitasjonen at drikke kunne kjøpes i egen bar etterpå.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-25, 20:15   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det stemmer at de må kjøpe egen drikke. Men er ikke derfor de ikke vil ha gaver, i følge mannen, det er fordi de genuint ikkr ønsker gaver.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.