Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ligge i grønne enger. Kva syns dokke?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-07, 21:39   #61
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ligge i grønne enger. Kva syns dokke?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Har Ragde sagt noe om slutten denne gangen, da? Jeg vet hun sa noe etter Eremittkrepsene, men har hun i det hele tatt uttalt noe om denne boka?

Ja, hun har uttalt at det er opp til leseren å tenke seg hva som skjer videre...

Det var det hun tenkte og sa i forhold til Eremittkrepsene også, men hun skrev vel 3. boka etter press og overtalelser fra leserne.

Jeg føler hun erter oss litt med denne 3. boka, for leserne som maste om en oppfølger, fikk ikke akkurat drømmefortsettelsen/-slutten!

Men, jeg er lydig, og har nå tydelig for meg hva som skjer videre - og er igrunnen fornøyd med det nå!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 11:55   #62
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kan jeg endelig delta i tråden.
Jeg ble litt skuffet over boken, jeg synes det var lite nytt. Ingenting skjedde mellom Torunn og KR, Erlend og Krumme skal fremdeles bli foreldre, Margidio er fremdeles samme gamle, single, strigla karen (om enn bedre beskrevet) og ingenting er avgjort ang. gården. Slik var det ved veis ende i Eremittkrepsen, slik er det ennå.

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg er overbevist om at det kommer en fjerde bok. Vent og se.

Mye tyder på det, ja.

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Jeg leste den ut nettopp.
Syns dette var den kjedeligste boka, og ble fryktelig oppgitt over Torunn til tross for at hun var dypt deprimert og tok på seg all skyld.
Hun måtte da skjønne at Kai Roger var den rette for henne.
Og Erlend resignerte jo helt, og som han tyllet i seg alkohyler...!

Anne B Ragde har nok igjen ønsket en åpen slutt, og la leseren tolke videre handling.

I mitt hode er videre handling slik:
Torunn skjønner at Christer er kvinnfolkgal, utro og egoistisk.
Hun må treffe Kai Roger igjen pga kontraktmøte og diverse underskrifter, han kjøper selvsagt Neshov-gården. Han forteller om sine planer med gården, Torunn blir motvillig tent og siden flytter hun inn på gården og starter økologisk grisedrift og jordbruk, salg av øko-mat og kanskje en liten kennel + jevnlige valpekurs! Det blir bryllup på gården, og de har selvsagt fantastisk sex, og dette er ekte kjærlighet. Et ganske lite, intimt men fenomenalt festlig og gjennomført sommerbryllup (Erlend og Krumme overrasker igjen)! Få måneder etterpå kommer en liten odelsjente til verden...

Erlend, Krumme, damene og de 3 barna kommer hver sommer og jul på besøk i siloen og storkoser seg sammen med T & K og Margido. Farfaren hentes stadig til besøk, han lever lenge og lykkelig på sykehjemmet.

Moren til Torunn gifter seg med Margido. Det siste var kanskje tulliball.

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg er ennå litt skuffet over at serien ikke skal spilles av trøndere. Mister jo sjarmen.

Som filmen om Veum...

Jeg synes forøvrig boken var bra, men ikke like bra som de to forrige. Torunns dype depresjon ble veldig godt beskrevet, og jeg følte at jeg ble bedre kjent med Margidio og Tormod. Men jeg synes det en oppfølger er på sin plass, mer enn etter andre bok.

Sist redigert av 007 : 26-08-07 kl 13:53.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 12:06   #63
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns den var litt kjedelig og langtekkelig. De første 2 bøkene leste jeg i ett, denne brukte jeg over en uke på fordi den ikke fenget så veldig.

Jeg liker egentlig slutten/videreføringen til Amelie veldig godt, kjenner jeg

Gammel 26-08-07, 13:50   #64
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det en ukes tid siden jeg var ferdig med boken. Den er nesten glemt allerede. Absolutt ingen høydare!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 08:32   #65
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste den ut nettopp.
Syns dette var den kjedeligste boka, og ble fryktelig oppgitt over Torunn til tross for at hun var dypt deprimert og tok på seg all skyld.
Hun måtte da skjønne at Kai Roger var den rette for henne.
Og Erlend resignerte jo helt, og som han tyllet i seg alkohyler...!

Anne B Ragde har nok igjen ønsket en åpen slutt, og la leseren tolke videre handling.

I mitt hode er videre handling slik:
Torunn skjønner at Christer er kvinnfolkgal, utro og egoistisk.
Hun må treffe Kai Roger igjen pga kontraktmøte og diverse underskrifter, han kjøper selvsagt Neshov-gården. Han forteller om sine planer med gården, Torunn blir motvillig tent og siden flytter hun inn på gården og starter økologisk grisedrift og jordbruk, salg av øko-mat og kanskje en liten kennel + jevnlige valpekurs! Det blir bryllup på gården, og de har selvsagt fantastisk sex, og dette er ekte kjærlighet. Et ganske lite, intimt men fenomenalt festlig og gjennomført sommerbryllup (Erlend og Krumme overrasker igjen)! Få måneder etterpå kommer en liten odelsjente til verden...

Erlend, Krumme, damene og de 3 barna kommer hver sommer og jul på besøk i siloen og storkoser seg sammen med T & K og Margido. Farfaren hentes stadig til besøk, han lever lenge og lykkelig på sykehjemmet.

Moren til Torunn gifter seg med Margido. Det siste var kanskje tulliball.

Det er slik det må bli.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 11:03   #66
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker også amelies avslutning, og det er vel noe sånt vi egentlig drømmer om... Men noe så innlysende nekter vel Anne B. å skrive!

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 11:40   #67
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Jeg liker også amelies avslutning, og det er vel noe sånt vi egentlig drømmer om... Men noe så innlysende nekter vel Anne B. å skrive!

Og hadde hun gjort det ville det garantert blitt slaktet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 11:45   #68
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Gammel 03-09-07, 12:04   #69
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Helt sikkert, men jeg skulle ønske hun hadde gjort det likevel. Liker happy endings jeg, og ble veldig skuffet over "Ligge i grønne enger".

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 09:16   #70
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Litt skuffende bok, ja. Jeg ventet til siste side på at den skulle "ta av", men den var like flat som Torunns depresjon hele veien.

(ellers enig med MokkMokk: spar meg for alle flerlingesvangerskap overalt. Dessuten regner man termin på vanlig måte med tvillinger)

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 11:35   #71
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Dessuten regner man termin på vanlig måte med tvillinger)

Gammel 07-09-07, 00:03   #72
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg har lest den ut no og syns den var kjedelig. Spesielt var slutten kjedelig.

Og så syns eg Ragde gjorde Erlend hakket for skrullete og Torunn hakket for sprø.

Enig! Boka var for kort, leste den på 2 timer, virker som den ble skrevet på autopilot eller som om hun ikke hadde lyst å skrive den.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 22:21   #73
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er endelig ferdig med den. Har virkelig slitt for å komme igjennom den. Jeg synes den var utrolig kjedelig og uinspirerende.

Er enig med flertallet her inne. Slutten til Amelie hadde vært perfekt. Var noe sånt jeg hadde håpet på. Sånn skal den ende!

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 12:16   #74
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Da har jeg fått lest boka også, etter å ha stått som nr 35 på venteliste på biblioteket en liten stund.

Egentlig ble jeg ikke skuffet, "alle" har sagt at den slutter uoppklart så det visste jeg før jeg startet. Jeg levde meg godt inn i handlingen, selv om det kanskje gikk litt seint noen ganger. Jeg håper egentlig det kommer en fjerde bok jeg også.

Jeg har sett deler av filmatiseringen og vært på et foredrag med regissøren. Det SÅ veldig bra ut det vi fikk se. Gleder meg! Begge de første to bøkene var ferdig filmet i mai når jeg så dette, med to forskjellige regissører på de respektive bøkene.

Gammel 23-09-07, 22:30   #75
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har sett deler av filmatiseringen og vært på et foredrag med regissøren. Det SÅ veldig bra ut det vi fikk se. Gleder meg! Begge de første to bøkene var ferdig filmet i mai når jeg så dette, med to forskjellige regissører på de respektive bøkene.

Dvs at både filmatiseringen/tv-serien baseres på både Berlinerpoplene og Eremittkrepsene? Trodde det bare var Berlinerpoplene.

Gammel 23-09-07, 23:34   #76
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Dvs at både filmatiseringen/tv-serien baseres på både Berlinerpoplene og Eremittkrepsene? Trodde det bare var Berlinerpoplene.

Begge er filmet ja.
De ville først lage film men bestemte seg for å lage tv-serie i stedet.

Gammel 24-09-07, 11:51   #77
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Begge er filmet ja.
De ville først lage film men bestemte seg for å lage tv-serie i stedet.

Gleder meg sånn!! Bare et par uker nå til seriestart, så vidt jeg husker.

Gammel 24-09-07, 12:33   #78
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg gir terningkast 6 til Amelie sin slutt!
Jeg koste meg med bøkene ,og fikk litt tid til ettertanke. Sikkert mange nedlagte gårdsbruk som har endt sine dager på lignende vis.Nedbryting over noen generasjoner.
Rollelisten er jeg absolutt fornøyd med, og gleder meg til serien starter på tv.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 09:14   #79
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Ragde kunne spart seg siste boka. Respekten for henne sank da jeg hadde lest den.

Også vil jeg anbefale En tiger for en engel. Den er Ragdes debutbok og er mye bedre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 09:21   #80
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gleder meg uansett til tv-serien!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.