Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-25, 17:08   #361
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gruffetråd

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Nå vil jeg ikke mer. Med baksmell på skatten, så toppet alt seg.
Ikke vet jeg hvordan vi skal få til konfirmasjonen til gutta neste måned, hekk, ikke vet jeg hvordan vi skal få råd til MIDDAG hver dag engang. Nå griner jeg bare, og kjenner at nå orker jeg ikke mer.

Hvordan går det, Taien? Fått vite noe mer om tilbakebetaling til nav?

Gammel 02-04-25, 18:21   #362
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Input; jeg er 100 % for at kvinner (og deres partnere) skal ha så gode fødselsopplevelser som mulig - og synes da dette snakkes mye om? Disse influenserne uten kompetanse, tar seg betalt for "konsulenttjenester" på pudderfargede instaprofiler, og fronter at hjemme er best. Til og med uten jordmor. For meg handler da om at fødende fratar barna muligheten til rask helsehjelp hvis behovet skulle oppstå. Jeg er helt for at fødende skal så langt det er forsvarlig møtes på egne ønsker/behov, men ikke hvis det er risiko for baby. Og det vet vi jo at det kan bli.

Så/hørte du Dagsnytt 18 i går, der Kaveh Rashidi møtte en av disse "influenserne"? Hvis ikke anbefaler jeg det. Det var virkelig helt tydelig en sterkt traumatisert kvinne, og utrolig vondt å høre på. Det var brutalt gjort å la henne delta i den "debatten". Dette handler om noe veldig annet enn å være influenser og pudderfarget, og det er skikkelig råttent at vi i stedet for å lytte til budskapet, nemlig at fødsel på offentlig sykehus opplevdes som et så brutalt overgrep at man går helt i vranglås, møter dem med "Nei, dette må vi forby!".

Det er et ganske hårreisende forslag, som kun vil gjøre det vanskeligere for kvinner. Det skjer relativt ofte at kvinner føder hjemme uplanlagt, skal de plutselig utsettes for politietterforskning for å finne ut om det var med vilje eller ikke? Dernest vil det øke terskelen for å oppsøke hjelp for kvinner som planlagt eller uplanlagt føder uten helsepersonell, hvem tjener på det?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 00:06   #363
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hvordan går det, Taien? Fått vite noe mer om tilbakebetaling til nav?

Nei, jeg venter fremdeles på svar på klagen. Alle jeg kontakter i NAV sier at jeg må vente på at klagen behandles. Det er helt pyton! Konfirmasjon om en mnd og NULL inntekt i alle fall fram til juni! Det kan virkelig snart ikke bli verre....

Gammel 03-04-25, 06:28   #364
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skikkelig hoste. Kombinert med litt slapp bekkenmuskulatur

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 08:10   #365
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så/hørte du Dagsnytt 18 i går, der Kaveh Rashidi møtte en av disse "influenserne"? Hvis ikke anbefaler jeg det. Det var virkelig helt tydelig en sterkt traumatisert kvinne, og utrolig vondt å høre på. Det var brutalt gjort å la henne delta i den "debatten". Dette handler om noe veldig annet enn å være influenser og pudderfarget, og det er skikkelig råttent at vi i stedet for å lytte til budskapet, nemlig at fødsel på offentlig sykehus opplevdes som et så brutalt overgrep at man går helt i vranglås, møter dem med "Nei, dette må vi forby!".

Det er et ganske hårreisende forslag, som kun vil gjøre det vanskeligere for kvinner. Det skjer relativt ofte at kvinner føder hjemme uplanlagt, skal de plutselig utsettes for politietterforskning for å finne ut om det var med vilje eller ikke? Dernest vil det øke terskelen for å oppsøke hjelp for kvinner som planlagt eller uplanlagt føder uten helsepersonell, hvem tjener på det?

Jeg synes hele seansen på Dagsnytt 18 var svært spesiell. Jeg satt igjen med opplevelsen om at budskap og virkemidler fra kvinnen var velregisserte.
I og med at en fødsel innebærer ansvar for et annet liv i kanskje det som er barnets mest dramatiske tidspunkt i livet der marginene på alle måter er små, så mener jeg helt klart at andre hensyn må tas enn bare kvinnens ønske om frifødsel.
Vi har et av verdens beste offentlige helsevesen der man strekker seg langt og prøver å møte pasientes ønsker og behov så langt det går veid opp mot ressurser og de lovene vi har å forholde oss til.
At hjemmefødsel er ønsket av mange kan jeg forstå, men det bør være med helsefaglig oppføging for barnets beste, og kanskje ikke noe det offentlige skal finansiere. På samme måte som at andre (syke)pasienter mange ganger kunne tenkt seg mer optimal behandling og pleie, men må " ta til takke" med det som er mulig i det offentlige.

Gammel 03-04-25, 12:23   #366
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Teite folk.

Gammel 03-04-25, 12:35   #367
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde laget en lasagne som vi skulle ha til middag i dag. Mistet den i gulvet når jeg skulle ta den ut av kjøleskapet. Knust form, lasagne overalt, og ingen middag....

Gammel 03-04-25, 12:57   #368
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Åh, kjipt, Sissel.

Jeg gruffer over spyttklyser overalt når jeg går tur. Det er så ekkelt!

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 13:38   #369
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Åh, kjipt, Sissel.

Jeg gruffer over spyttklyser overalt når jeg går tur. Det er så ekkelt!

Enig, spyttklyser er noe av det ekleste jeg vet.

Gammel 03-04-25, 13:45   #370
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er en forferdelig uvane enkelte (menn, først og fremst) har, med å drive og spytte hele tida. Forferdelig ekkelt. Legger spesielt godt merke til det på fotballkamper. Hva er greia med det? Jeg føler aldri på denne trangen til å spytte, verken under fysisk aktivitet eller andre ganger.

Gammel 03-04-25, 15:10   #371
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kolleger som behandler faglig info som om det skulle kronjuvelene som må beskyttes for en hver pris!

Hva skal man med fiender om man har sånne venner?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 17:09   #372
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svært enkel gruff herfra nå. Laget middagen for sterk til at jeg klarer å spise den! Buhu.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 18:21   #373
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Svært enkel gruff herfra nå. Laget middagen for sterk til at jeg klarer å spise den! Buhu.

Rømme!

Gammel 03-04-25, 18:30   #374
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Send den hit. Mannen min hakker den sterkeste mini chiliene og har det oppå ALT.

liefje er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 19:33   #375
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvordan skal de bli stødige i norsk hvis alle snakker engelsk med dem da?

Merkelig det. Mens jeg er blitt kjent med både syrere, ukrainere, kurdere, afghanere og palestinere den siste tiden, og absolutt alle prøver så godt de kan på norsk. Og om de har bodd lenge i landet, og ikke er stødige i norsk, får jeg gjerne en beklagelse. Ofte har det hengt sammen med lang tid på mottak og/eller å ha vært lenge hjemme m barn før de har kommet ut i skolegang og arbeidsliv. Men de prøver, og de er søren meg flinkere enn de synes selv.

Sist redigert av Kaija : 04-04-25 kl 14:51.
Kaija er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 19:54   #376
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noen kollegaer her i Norge som er fra Tyskland, Australia og Nederland (pluss flere andre som jeg ikke jobber så tett med) og det er helt håpløst for dem å lære seg norsk ettersom vi går over på engelsk med en gang (konsernspråk hos oss). Dette pga at de er ganske nye i Norge og snakker dårlig og om man føler at det er viktig at de skønner detaljene så er det greit å snakke engelsk. Vi skulle ha en regel om at man i hvert fall måtte snakke norsk på lunchen eller i andre situasjoner der man ikke snakket jobb.

Jeg har også en kanadisk og en fransk kollega og de kunne norsk før han begynte og de snakker vi mer blandet med. Noen ganger engelsk og noen ganger norsk.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 03-04-25, 20:52   #377
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Akkurat nå har jeg kollegaer fra Tyskland, Sveits, Spania, Frankrike, Nepal, Mexico, Indonesia og Pakistan, som jeg kommer på i farta (i tillegg til et par svensker). Alle snakker norsk, med varierende grad av aksent. Ingen av de norske snakker engelsk med dem, det snakkes bare norsk, og vi snakker alle slags dialekter.

Gammel 04-04-25, 10:57   #378
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine kollegaer som er utenlandske har stort sett flyttet til Norge pga jobben hos oss så de kunne ikke norsk når de begynte hos oss. Da blir man lett fast i engelsk.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 04-04-25, 11:11   #379
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har norsk som arbeidsspråk, men har kolleger fra mange forskjellige land. Jeg lever helt godt med at noen av dem snakker norsk med bred aksent.

Min nåværende sjef er tysker som stort sett er oppvokst i Sveits. Han sier at i Europa er det stort sett bare franskmenn og briter som ikke lærer seg språket i det landet de bor. Selv har han bodd i veldig mange land, og har alltid lært seg språket der han har bodd, i hvert fall til en viss grad.

Fun fact: Den ene gangen han måtte kaste inn håndkleet var i Ungarn, så han er sykt imponert over at jeg faktisk kan/har kunnet ungarsk. Der fikk jeg mange plusspoeng. (Jeg var i Ungarn som utvekslingselev på videregående.)

Gammel 04-04-25, 14:46   #380
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bittesmå biller i knekkebrødet.

Og det oppdaget jeg da jeg var på knekkebrød nummer to ...

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.