Sv: Gruffetråd
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Input; jeg er 100 % for at kvinner (og deres partnere) skal ha så gode fødselsopplevelser som mulig - og synes da dette snakkes mye om? Disse influenserne uten kompetanse, tar seg betalt for "konsulenttjenester" på pudderfargede instaprofiler, og fronter at hjemme er best. Til og med uten jordmor. For meg handler da om at fødende fratar barna muligheten til rask helsehjelp hvis behovet skulle oppstå. Jeg er helt for at fødende skal så langt det er forsvarlig møtes på egne ønsker/behov, men ikke hvis det er risiko for baby. Og det vet vi jo at det kan bli.
Så/hørte du Dagsnytt 18 i går, der Kaveh Rashidi møtte en av disse "influenserne"? Hvis ikke anbefaler jeg det. Det var virkelig helt tydelig en sterkt traumatisert kvinne, og utrolig vondt å høre på. Det var brutalt gjort å la henne delta i den "debatten". Dette handler om noe veldig annet enn å være influenser og pudderfarget, og det er skikkelig råttent at vi i stedet for å lytte til budskapet, nemlig at fødsel på offentlig sykehus opplevdes som et så brutalt overgrep at man går helt i vranglås, møter dem med "Nei, dette må vi forby!".
Det er et ganske hårreisende forslag, som kun vil gjøre det vanskeligere for kvinner. Det skjer relativt ofte at kvinner føder hjemme uplanlagt, skal de plutselig utsettes for politietterforskning for å finne ut om det var med vilje eller ikke? Dernest vil det øke terskelen for å oppsøke hjelp for kvinner som planlagt eller uplanlagt føder uten helsepersonell, hvem tjener på det?
|