Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-25, 08:10   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så/hørte du Dagsnytt 18 i går, der Kaveh Rashidi møtte en av disse "influenserne"? Hvis ikke anbefaler jeg det. Det var virkelig helt tydelig en sterkt traumatisert kvinne, og utrolig vondt å høre på. Det var brutalt gjort å la henne delta i den "debatten". Dette handler om noe veldig annet enn å være influenser og pudderfarget, og det er skikkelig råttent at vi i stedet for å lytte til budskapet, nemlig at fødsel på offentlig sykehus opplevdes som et så brutalt overgrep at man går helt i vranglås, møter dem med "Nei, dette må vi forby!".

Det er et ganske hårreisende forslag, som kun vil gjøre det vanskeligere for kvinner. Det skjer relativt ofte at kvinner føder hjemme uplanlagt, skal de plutselig utsettes for politietterforskning for å finne ut om det var med vilje eller ikke? Dernest vil det øke terskelen for å oppsøke hjelp for kvinner som planlagt eller uplanlagt føder uten helsepersonell, hvem tjener på det?

Jeg synes hele seansen på Dagsnytt 18 var svært spesiell. Jeg satt igjen med opplevelsen om at budskap og virkemidler fra kvinnen var velregisserte.
I og med at en fødsel innebærer ansvar for et annet liv i kanskje det som er barnets mest dramatiske tidspunkt i livet der marginene på alle måter er små, så mener jeg helt klart at andre hensyn må tas enn bare kvinnens ønske om frifødsel.
Vi har et av verdens beste offentlige helsevesen der man strekker seg langt og prøver å møte pasientes ønsker og behov så langt det går veid opp mot ressurser og de lovene vi har å forholde oss til.
At hjemmefødsel er ønsket av mange kan jeg forstå, men det bør være med helsefaglig oppføging for barnets beste, og kanskje ikke noe det offentlige skal finansiere. På samme måte som at andre (syke)pasienter mange ganger kunne tenkt seg mer optimal behandling og pleie, men må " ta til takke" med det som er mulig i det offentlige.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.