Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruker du tofu i matlagingen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-25, 10:23   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tofu i matlagingen?

Nei, tofu er ikke ultraprossessert. Mulig noen av produktene som lages videre av tofu er det. Men tofu er laget i Asia i et par tusen år tror man. Du får også norskprodusert tifu fra Miss Gin. Men bønnene er ikke kortreiste, nei. Så om man lever strengt på kortreist mat er ikke tofu så bra.

En mulig det kommer en dag! Denne artikkelen er fra 2021:

Sitat:

sorter.
– Se her, sier hun og peker på en plante som skiller seg ut fra de øvrige vekstene.
– Det er soyabønner, sier hun smilende og har med det bevist at det er mulig å dyrke denne viktige matplanten også i Norge. Kanskje vil det en gang i fremtiden være mulig å produsere soya til både tofu og andre matvarer på norske gårder?
Enn så lenge må du nøyes med fersk tofu produsert i Norge av soyabønner høstet i Frankrike. Men fersk, norskprodusert tofu vil etter hvert ganske sikkert være et innslag på stadig flere menyer.

https://smakmagasinet.no/artikler/20...520av%2520tofu.

Peppersaus-tofuen så god ut!

Sist redigert av Tallulah : 11-01-25 kl 10:37.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-25, 11:14   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klimaendringer FTW!

Gammel 12-01-25, 17:51   #63
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker ikke tofu i matlagingen. Har smakt det og likt det (men da på restaurant, ikke sikkert jeg ville fått det bra til selv ...)

Gammel 12-01-25, 17:53   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bestille det mer ute, merker jeg. For i går prøvde jeg å krydre tofubiter og sprøsteke dem. De smakte forsåvidt greit, men konsistensen var litt gummi. Selv om jeg presset vannet ut av blokken før jeg skar den opp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 10:39   #65
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har spist tofu og om jeg har fått det servert hos andre, og jeg har ikke hatt motforestillinger mot smak eller konsistens. Jeg har ikke brukt det til matlaging selv, dels fordi jeg nok også har vært for uvitende og primært har oppfattet det som et kjøtterstatningsprodukt, noe som de som ikke tror de kan leve uten kjøtt må ha for å få litt tyggemotstand i maten eller noe ... Jeg lever fint nesten kjøttfritt, og jeg har tenkt at jeg med mitt kosthold med mye grønnsaker og fisk ikke trenger kunstig framstilte soyaprodukter. Jeg skjønner at jeg kanskje må revurdere forestillingen min om dette, i alle fall når det gjelder tofu.

Gammel 13-01-25, 10:54   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for det er ikke et kunstig fremstilt soyaprodukt. Hilsen tofu-predikanten.

Soya er jo veldig sunt også, og skal være bra for overgangsalderen. https://www.urmc.rochester.edu/ob-gy...ausal-symptoms

Gammel 13-01-25, 11:13   #67
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Tofu er også en god kilde til proteiner.

Kjærkommen kilde for vegetarianere/veganere.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 13:44   #68
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Nei. Jeg ble av-tofufisert i en periode der svigermor stort sett bare serverte ufattelig mange varianter av tofu-retter når vi var innom og spiste der. Jeg klarte aldri å venne meg til verken smak eller konsistens.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 16:50   #69
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde en stund på nittitallet å venne meg til Tofu, men ga opp. Jeg har smakt veldig mange tofuretter både i Norge og i Asia, men jeg blir ikke venn med hverken smak eller konsistens.

Jeg hadde venner i barndommen (80-tall) som brukte mye Tofu og soyaprodukter generelt og det har vært en sånn ting jeg skulle ønske at jeg kunne like.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-25, 03:31   #70
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Kom over denne på Insta, og tenkte på denne tråden.
Pasta med tofusaus

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-25, 08:33   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for lovord om fiestaform, det ble en meget populær middag i går!

Gammel 16-01-25, 18:47   #72
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

I dag laget jeg misosuppe med tofu. Var ikke overbegeistre akkurat, så jeg må finne på noe lurt med resten av tofuen så jeg får spist den opp.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-25, 09:22   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Måtte bare hente opp denne igjen for å si at jeg virkelig elsker tofu. I går kjøpte jeg helios sin faste tofu, presset den, marinerte i litt soyasaus, mirin, chiliolje, sesamolje og sesamfrø og stekte i skiver. Serverte med sushiris, smashed cucumber salad og ruccola. YUM!

Gammel 01-04-25, 11:18   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir den crispy på utsiden?

Jeg har brukt mer tofu i det siste enn jeg noensinne har gjort før, men jeg blir ikke helt venn med det. Det er ikke vondt, på ingen måte, men jeg synes det gir meg mindre enn for eksempel kjøtt og ikke minst fisk.

Gammel 01-04-25, 12:56   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Blir den crispy på utsiden?

Jeg har brukt mer tofu i det siste enn jeg noensinne har gjort før, men jeg blir ikke helt venn med det. Det er ikke vondt, på ingen måte, men jeg synes det gir meg mindre enn for eksempel kjøtt og ikke minst fisk.

Ja, det du kan gjøre er å dyppe den i maisenna etter du har marinert litt, og steke.

Gammel 01-04-25, 13:23   #76
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Helt enig, jeg elsker også tofu i matlaging.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-25, 14:14   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det du kan gjøre er å dyppe den i maisenna etter du har marinert litt, og steke.

Det skal jeg prøve. Takk!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.