Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-25, 14:34   #561
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juletråden 2024

I dag velta robotstøvsugeren juletreet, og det var vann, barnåler og knuste juletrekuler overalt i stua. Jula 2024 er med dette erklært ferdig!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 14:43   #562
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Brann- og redningstjenesten ønsker ikke at folk skal fyre med juletrær. De sier at bare stammen kan brukes til brensel, men da må den tørke til neste fyringssesong. Resten av treet, med nåler, kan ikke brukes til fyring, de avgir giftige gasser.

Åja, det er vi klar over heldigvis, både tørketiden veden trenger og det å legge grener med nåler i komposten. Det siste blir til jord, men ikke i år. Vi har ikke matavfall der.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 18:55   #563
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg gikk forbi en fyr dom drasset med seg julegranen sin inn i en liten skogteig vi har.
Jeg er ganske sikker på at han bare hadde tenkt å droppe treet inne i skogen.

Er ikke det greit, da? Det blir kanskje litt vel mye om alle skal legge fra seg juletrærne sine i skogen, jeg ser den. Men ellers er et dødt tre en fin plass for mange arter som bor i skogen.

På jobb har vi tidligere år dratt forkastede juletrær inn på området og lagd små skoger i snøen. Jobber i barnehage, ja. Så har vi lekt med dem en uke eller to før vi har lagt de ut igjen før de hentes av søppelbilen.

Gammel 13-01-25, 12:48   #564
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bestillt nytt juletre fra Kremmerhuset i dag. Vil ha 240 cm høyt og nå var det nedsatt fra 9000 til 2700. xx

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 12:50   #565
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her ryddes jula ut i dag. Vi begynte med juletreet i går, trist egentlig for det er like fint, men kommunen hadde beskjed på at de som ville ha treet hentet måtte ha det ut grytidlig på morgenen i dag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 13:11   #566
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg trudde eg hadde rydda ut jula "for lengst", men i går kveld oppdaga eg at det framleis heng julegardin i eine vinduet. Får ta siste rafs i dag.

Gammel 13-01-25, 13:28   #567
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fortsatt stjerne i stuevinduet. Har kjøpt ei lampe som skal henges opp, men mangler en ledning. Var innom Clas Ohlsson for å kjøpe en ledning i lunsjen, men de hadde ikke den lengden jeg skulle ha, så da får jeg se et annet sted. Stjerna får henge inntil jeg får hengt opp den nye lampa. Har også ei dørmatte med julemotiv som fortsatt ligger der, men den er konstant våt pga snøen ute, så den ryddes vekk når den en vakker dag er tørr nok og så den kan børstes av og støvsuges. Ja, og pepperkakehuset står visst også framme. Ut over det tror jeg at jeg har fått vekk alt. Men kassene med all pynten står fortsatt i gangen oppe, og venter på å bli båret opp på loftet.

Gammel 13-01-25, 13:35   #568
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg trudde eg hadde rydda ut jula "for lengst", men i går kveld oppdaga eg at det framleis heng julegardin i eine vinduet. Får ta siste rafs i dag.

Det slår aldri feil, det er alltid én ting som glemmes her hvert eneste år. Etter julen 2023 var det en nisse som ble glemt på mellomstes rom, den fikk bo der hele året, men ble pakket bort nå i år. Denne gang glemte vi julekalenderen. Det er en slags planke med tall og kroker på og den går liksom litt i ett med veggen den blir hengt på så den overså vi og oppdaget ikke før et par dager etter at julen var pakket vekk. Nå tror jeg vi har fått ned alt, men jeg har kanskje bare ennå ikke oppdaget det vi har glemt.

Juledørmatta vår var også gjennomvåt så den tok jeg bare inn på vaskerommet og lot tørke før jeg pakket den vekk. Den er bare halvparten så stor som den som pleier å ligge der så jeg lengtet litt etter å få den gamle på plass igjen nå som vi har fått mye snø. Pepperkakehusene tok vi knekken på forrige helg og spiste til en runde brettspill. Og i går forsvant de aller siste julesmåkakene som dessert. Tror faktisk det er rekordtidlig oppspising av julekaker, men jeg bakte litt færre av hver sort enn jeg pleier denne gangen.

Gammel 13-01-25, 13:40   #569
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Her ble alt pakket ned 1. nyttårsdag, men lyslenkene ute får henge en stund til.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 13:46   #570
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forresten også en hengende telysholder fra Dottir winter stories, som jeg i utgangspunktet tenkte var julepynt, men som jeg nå har omdefinert til vinterpynt (ikke sant?), og lar den henge videre framover.

Gammel 13-01-25, 14:25   #571
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dottir funker fint som vinterpynt!

Vi har lysene ute enda, det er jo et ork å base gjennom snøen for å ta det ned, og det kan fint lyse opp tilværelsen ute i hele januar. Den ene kransen har falt ned da, og ligger begravd, så jeg har dratt ut støpselet på det. Det ligger an til at det kan bli gangbart rundt det hushjørnet snart nå.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 14:52   #572
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har forresten også en hengende telysholder fra Dottir winter stories, som jeg i utgangspunktet tenkte var julepynt, men som jeg nå har omdefinert til vinterpynt (ikke sant?), og lar den henge videre framover.

Vinterpynt, helt enig.

Lysene ute henger fortsatt. Mest fordi jeg liker dem og de pynter fint opp. Også fordi de sitter fast i is og snø og ikke lar seg løsne.

Gammel 13-01-25, 14:56   #573
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den var veldig fin, My. Hvor har du den hengende?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 15:04   #574
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Helt enig, absolutt vinterpynt. Og veldig fin.

Gammel 13-01-25, 15:06   #575
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Den var veldig fin, My. Hvor har du den hengende?

Den henger ned litt på siden foran ei verandadør. Utenpå den alltid nedtrukne hvite, litt gjennomskinnelige, rullegardina. Bildet jeg linker til er fra en nettside, ikke fra hjemme hos oss.

Sist redigert av My : 13-01-25 kl 22:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 15:25   #576
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Definitivt vinterpynt.
Lysene ute kaller jeg vinterlys så vi kan ha de en stund fremover.

Gammel 13-01-25, 15:25   #577
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det slår aldri feil, det er alltid én ting som glemmes her hvert eneste år. Etter julen 2023 var det en nisse som ble glemt på mellomstes rom, den fikk bo der hele året, men ble pakket bort nå i år. Denne gang glemte vi julekalenderen. Det er en slags planke med tall og kroker på og den går liksom litt i ett med veggen den blir hengt på så den overså vi og oppdaget ikke før et par dager etter at julen var pakket vekk. Nå tror jeg vi har fått ned alt, men jeg har kanskje bare ennå ikke oppdaget det vi har glemt.

Juledørmatta vår var også gjennomvåt så den tok jeg bare inn på vaskerommet og lot tørke før jeg pakket den vekk. Den er bare halvparten så stor som den som pleier å ligge der så jeg lengtet litt etter å få den gamle på plass igjen nå som vi har fått mye snø. Pepperkakehusene tok vi knekken på forrige helg og spiste til en runde brettspill. Og i går forsvant de aller siste julesmåkakene som dessert. Tror faktisk det er rekordtidlig oppspising av julekaker, men jeg bakte litt færre av hver sort enn jeg pleier denne gangen.

Vi hadde også en relativt stor nisse boendefremme hele året, i stua faktisk, bare litt sånn halvveis gjemt bak sofaen til hun kom frem til advent. Det slår ikke feil at vi alltid glemmer noe.

Men ikke pepperkakehuset, for det knuses og spises 31.12
Men vi har vel fortsatt noe julekaker igjen selv om vi satte ferm et fat i går mens vi ryddet av juletreet. De er ikke så mange sorter som er igjen da, krumkaker og smultringer og brune pinner tror jeg. Og smultringene er vel bare de aller mørkeste igjen så de spises sikket ikke så mange flere av, det var første forsøk og de skulle nok hatt lavere varme ja

Gammel 13-01-25, 15:26   #578
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Definitivt vinterpynt.
Lysene ute kaller jeg vinterlys så vi kan ha de en stund fremover.

Våre henger i alle fall ut februar. (Eller, de henger ute hele året, men de slukkes etterhvert) Dog, jeg tar nok ned kransen på døra med røde kuler på da.

Gammel 13-01-25, 15:58   #579
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Våre jule-/vinterlys henger også ute hele året, vi drar bare ut ledningen en gang i slutten av januar/begynnelsen av februar og plugger inn igjen 1. desember.

Gammel 13-01-25, 17:50   #580
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ungen spiste siste kakemannen i dag, og jeg fant en nisse nede.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.