Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-24, 15:14   #541
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2024

De travle, koselige, men innholdsrike og aktive dagene er over. Julaften er overstått, og det samme er bursdagen til minstemor som nå offisielt er 9.

Så i dag gjør vi ca ingenting. Jentene som fikk laptop til jul har fått satt dem opp og sitter og spiller, eldsemann gjør nok også det i kjelleren, etter et par sosiale dager er han lovet litt alenetid. Svigermor er på besøk hos sine søsken, så jeg og mannen gidder ikke være ansvarlige voksne heller. Han fyrte opp x boxen for første gang på evigheter og måtte laste ned 5 gb med oppdateringer. Nå har han spilt fotball på den en evighet.

Og jeg har for første gang logget på vår nye laptop og sliter mega med å venne meg til det kompakte tastaturet uten tall på siden. Jeg har korrigert mye i denne teksten, og konsekvent treffer jeg \ når jeg skal fjerne et tegn. Dette er tilvenning. Men det kommer seg. Jeg har sovet på sofaen, tatt igjen for at vi legger oss sent og jeg våkner i 5-6 tiden. Deilig med en dag helt uten planer

Gammel 26-12-24, 16:36   #542
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi hatt veldig rolige og avslappende juledager så langt. Ingen gjester, bare oss.Til nå har det vært mest brettspill og kortspill, TV og mat. Stort sett. Været inviterer ikke til utendørsaktiviteter. Det vil si storesøster har jobbet (tidligvakt) julaften, i går og i dag, så ikke fullt så rolig på henne, men med 130% tillegg synes hun det er verdt det. Hun kom akkurat hjem, og driver nå og ordner seg for å dra på fest. Guttungen har besøk av en kompis, de ser fotball i kjellerstua, og lillesøster er på besøk hos ei venninne. I morgen drar vi til svigers, og blir der til første nyttårsdag, så da braker det løs med bursdagsfeiring (niese, 17), romjulsselskap og familiesamvær. Vi håper været bedrer seg litt de nærmeste dagene. Fulle av optimisme tar vi med ski dit vi skal.

Sist redigert av My : 26-12-24 kl 16:42.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-24, 16:52   #543
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært i en leid leilighet rett ved bakken i Trysil i fem dager, og det har vært så utrolig deilig å bare være oss fire i familien. Stille og rolig kvalitetstid sammen. Gutta er 18.5 og 22 år, men liker heldigvis å være sammen med foreldrene sine fremdeles. Vi er hjemme igjen nå, som også er deilig. Men de julene vi har vært på fjellet med jevne mellomrom de siste 10 årene er de aller beste julene vi har.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-24, 19:40   #544
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hittil har vi ikke hatt gjester her, men det blir det på lørdag. Det er trivelig med et par dager bare oss to og så blir det veldig trivelig med nærfamilien på lørdag, da har Helten bursdag.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-24, 10:05   #545
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har jo Mamma og tanten min boende hos oss helt til 3. januar (og fra i morgen, nå som de er ferdig med julefeiring hos hennes familie, er broren min og kona innom de fleste dager), men det er rolige og late dager med mye brettspill og (jule-)filmer likevel. Uteaktiviteter er jeg ikke vant til å fylle juledagene med. Julen tilbringes alltid inne og vi stikker ikke nesen ut annet enn for julebesøk eller handling. Det er sånn vi liker det.

Gammel 27-12-24, 10:43   #546
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag er første dag med pc åpen siden lille julaften, det er ganske deilig. Har forsøkt å unngå å sjekke noe særlig mail på mobil også. (Bruker ikke FP fra mobil lenger så det har jo vært et lite savn, da. )

Vi har kjernefamiliejul med ungene og meg - med en hel del stalltid for datteren og meg på morgener og formiddager, og brettspill på kveldene med alle sammen. I dag er det jobb utenfor huset for eldstesønn og hjemmekontor for meg, og så får vi se om det er ork til en tur til en skøyteis eller om dette blir en 100 % pysjdag.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-24, 14:51   #547
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kom hjem i går ettermiddag, og mann og eldste sønn dro rett på ulike festligheter. Yngste og jeg var hjemme og så kamp (ok, mest han).

I dag har jeg og mannen pakket ut, vasket klær, skiftet på senger og gått tur. Yngste skal snart på jobb og eldste er tilbake på hybelen etter en natt på byen. Tror ikke vi ser ham igjen før tidligst søndag.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-25, 20:42   #548
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et slikt armbånd til samboeren: https://www.myka.com/no/products/nav...i-sterlingsolv

Med navnet til alle fire barna på. For han er jo pappa til 4, selv om vi bare har 3 her, og to er bonus. Men jeg er veldig usikker på om det blir teit..

Jeg må bare oppdatere på denne. Armbåndet kom ikke til jul, men det kom i dag. Så det endte med at det ble forskudd på bursdagsgave. Og jeg var kjempespent på om han kom til å like det.

Men det kom på med det samme, og nå er det forside-bilde på fb-en hans, så tror man trygt kan si at han likte det.

Veldig lettet, og veldig glad for at jeg tok sjansen. Jeg var jo 99% sikker på at han kom til å like det.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-25, 19:20   #549
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig kunne jeg startet "Juletråden 2025", for i dag har jeg kjøpt den første julegaven.

Var på salg på Companys, og fant en nydelig, enkel, kremhvit singlet i merinoull og silke, på halv pris av opprinnelig 449. Den var one size, ganske lang (nedpå rumpa til meg som er 176), ettersittende (på meg som er L), men samtidig veldig elastisk, og siden jeg trengte nye ullsingleter kjøpte jeg meg en. Like etterpå kom jeg på at det hadde vært en glimrende julegave til min mor, så jeg snudde og gikk inn, og kjøpte en til. Så er det bare å ikke glemme det da, eller glemme hvor jeg har lagt den, til neste jul (eller bursdagen hennes, som er like før jul).

Fant ellers ut at renholdsverket samler inn juletrær på lørdag, og siden vårt har begynt å drysse en hel del så tar jeg det ut i dag. Har plukket av all pynten, så nå står det der ribbet, og med ca halvparten av nålene i en diger haug nedenfor. Men må vente til mannen kommer hjem for å få hjelp til å ta det av juletrefoten, for det er litt vanskelig. Alltid litt vemodig og rart med det samme, og å tenke på at det er et helt år (nesten) til neste gang. Men greit å få det gjort også, før svigerforeldrene mine kommer oppover til helga.

Gammel 08-01-25, 20:17   #550
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her jeg bor skal juletrær samles inn på fredag og tidligere i uka har mange lagt dem ut allerede. De er jo fullstendig nedsnødde nå, så det blir spennende å se hvor lenge de blir der.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-25, 20:43   #551
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, naboen hadde lagt sitt midt i vår innkjørsel forrige fredag, slik at det sperret veien, så det ikke gikk an for oss å kjøre ut. I det største snøfallet i manns minne, over ei uke før innsamling (som om renovasjonsbilen hadde greid å kjøre opp hit uansett, forrige helg). Heldigvis bor vi i ei sidegate som ikke er førstepri for brøyting, så vi rakk å flytte det før brøytebilen kom og begravde det. Og der ligger det nå, helt nedsnødd. Idjåtter.

Sist redigert av My : 08-01-25 kl 20:49.
Gammel 09-01-25, 06:54   #552
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Her la noen juletreet sitt oppi en snøhaug brøytebilen legger midt på en snuplass. Så kom det mer snø og brøytebilen hadde følgelig enda mer snø på lager. Treet ligger der enda - ser noen greiner stikker ut. Men henta blir det nok ikke.

Gammel 09-01-25, 07:15   #553
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg gikk forbi en fyr dom drasset med seg julegranen sin inn i en liten skogteig vi har.
Jeg er ganske sikker på at han bare hadde tenkt å droppe treet inne i skogen.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 08:31   #554
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som folk har lagt ut her er også dekket av brøytesnø nå.

Vi må legge ut vårt i kveld, håper det er plass til det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 08:50   #555
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Plass er det ikke her, langs veien. Men jeg legger det likevel ut fredag kveld, får balansere det på toppen av brøytekanten som har begravd hekken til naboen, og håpe på det beste. Inntil videre ligger det på gårdsplassen.

Gammel 09-01-25, 09:22   #556
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi (les Helten) kapper opp juletreet til hhv fyring og komposthaugen. En mulighet vi er glad for å ha.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 12:22   #557
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker tilbake til barndommen at treet ble klippet ned, greiene ble brent og det luktet godt da. Stammen ble kappet opp i passe kubber.

Men vi har et sånt tre som bare skal demoneres og legges tilbake i boden. Denne helgen.

Gammel 09-01-25, 12:38   #558
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Brann- og redningstjenesten ønsker ikke at folk skal fyre med juletrær. De sier at bare stammen kan brukes til brensel, men da må den tørke til neste fyringssesong. Resten av treet, med nåler, kan ikke brukes til fyring, de avgir giftige gasser.

Sist redigert av My : 09-01-25 kl 14:14.
Gammel 09-01-25, 14:09   #559
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her samler de ikke inn juletrær, men det er gratis å levere dem inn (alt hageavfall er gratis). Det gidder vi ikke hvert år, så stort sett står det 2-3 gamle juletrær heeeeelt bakerst i hagen (ute av syne, ute av sinn) og ser veldig triste ut til vi til slutt klipper/sager dem i biter og leverer som hageavfall.

Gammel 09-01-25, 14:20   #560
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Brann- og redningstjenesten ønsker ikke at folk skal fyre med juletrær. De sier at bare stammen kan brukes til brensel, men da må den tørke til neste fyringssesong. Resten av treet, med nåler, kan ikke brukes til fyring, de avgir giftige gasser.

Ja, det var vel noe med det som gjorde at vi sluttet med det, før vi uansett gikk over til plast. Og de er ikke noe særlig brenne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.