Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Oioi, der er mye. For meg er det julens viktigste måltid.
Noen gode, skikkelig modne, mjuke oster. Skikkelig god skinke (Parma, san Danielle, serrano). Jeg har små flagg til å merke hvilke som er hvilke (spansk, fransk, italiensk) , ansjos, div syltetøy, litt sild, roastbiff, et par typer «julepålegg» (som jeg ikke syns er så godt, men mannen liker det). Eggerøre, røkt ørret.
Reker. Noen typer «salat» (fra butikken). Rogn.
Div grønt, rødbeter, etc.
Litt oppskåret frukt.
Rundstykker, godt brød, julebrød (som jeg syns det er uforståelig at man kan legge salt pålegg på, det er jo en kake! Menmen).
God juice, gjerne litt hjemmelaget juice også)
Da er det fortært, og så godt! 
Årets lille blunder var at jeg hadde kjøpt ikke-filetert ansjos! Jeg har aldri filetert ansjos, pappa gjorde det alltid for meg. Men jeg fikk det da til på et vis. Det er bare jeg som spiser det og det er en stor boks, så jeg skal få både renset og spist en del gjennom jula. 
Det som ikke stod på listen var hvitløkspate og grov leverpostei fra ferskvaredisken. Og så kom svigermor med fenalår og strandaskinke. Og renset reker til oss.
Tenkte jeg skulle dele et bilde av de fine boksene mine også, hvis jeg får det til.
Men det går visst ikke.