Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Ungene her er hjertelige deltakere til julefrokosten, men vi spiser heller ikke før alle har våknet av seg selv og stått opp. Selv om de nå er tenåringer og vanligvis kan sove halve dagen, så blir de likevel plutselig barn, og står (til dem og være) tidlig opp. Også er det ingen av oss i familien som krever mat umiddelbart når vi står opp. Ungene er bare passe sultne da, siden de starter dagen med godteri fra julestrømpene. Men setter pris på frokosten likevel. For sønnen er det likevel frokosten første juledag som er høydepunktet, for da spiser han rester av julepølser og sossisser i lefse. Tror egentlig det er det han setter høyest med hele jula, i alle fall er det noe han stadig snakker om at han ser fram til. Julaften foretrekker han rundstykke med røkt kjøtt, mens jentene er mest opptatt av brie.
I år blir ikke eldstejenta med på frokosten på julaften, for hun skal på jobb og starter tidlig. Første juledag også, men jeg er usikker på om det er sen- eller tidligvakt hun har da. Siden vi spiser julemiddagen ganske sent har vi risgrøt med mandel på tidlig ettermiddag (14-15-tida). I år har vi bestemt at vi tar dette lille julaften i stedet, så får vi med eldste også, siden hun ikke kommer hjem fra jobb før nærmere halv fire på julaften. Jeg er forresten vokst opp med det som tradisjon uansett, grøt med mandel lille julaften, så for meg passer det jo ekstra fint.
Hva slags lefse er det snakk om her? Høres ut som noe minsten (ikke så liten lengre ) kunne likt. Har sett de har sånne julelomper/-lefser i butikken nå, firkanta - er det sånne? Tåler de frysing? Evt noe man får kjøpt på Bondens marked?