Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-24, 16:56   #1
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Jepp, det lurer jeg på.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:02   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva MÅ du ha på/til julefrokosten?

Plommesyltetøy, blåmuggost, makrell i tomat, julesild og det greske påskebrødet mitt. Det skader ikke med peanøttsmør og sjokoladepålegg også. Juice, diverse, og god, tyrkisk kaffe må også til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:03   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Feil person som svarer, men får jeg ost, syltetøy og egg, så er jeg strålende fornøyd. Hele året. Ja, og hjemmebakte rundstykker eller brød er herlig luksus.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:12   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Røyka laks med eggerøre, julesylte i lefse med sennep, tunge med sylta agurk, lun leverpostei med bacon

Så mye at vi må fordele påleggsalternativene på flere julefrokoster.

Gammel 08-12-24, 17:15   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt feil person som svarer, her også.
Så lenge jeg får bløtkokte egg og litt salt er jeg fornøyd, det er det eneste frokostpålegget jeg spiser. Hjemmebakt brød/rundstykker er en høydare, men ingen must.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:20   #6
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke julefrokost.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:26   #7
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har julelunsj.
Mammas rundstykker, eggesalat, egg og laks og varm sjokolade.

Sist redigert av star : 08-12-24 kl 21:53. Årsak: varm sjokolade, ikke kakao
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:26   #8
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det eneste jeg ha hver eneste morgen, jul eller ikke jul, er kaffe. Har i de siste årene ikke kjøpt noe ekstra til jul, så havregrøt får duge da også.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:28   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oioi, der er mye. For meg er det julens viktigste måltid.

Noen gode, skikkelig modne, mjuke oster. Skikkelig god skinke (Parma, san Danielle, serrano). Jeg har små flagg til å merke hvilke som er hvilke (spansk, fransk, italiensk) , ansjos, div syltetøy, litt sild, roastbiff, et par typer «julepålegg» (som jeg ikke syns er så godt, men mannen liker det). Eggerøre, røkt ørret.

Reker. Noen typer «salat» (fra butikken). Rogn.

Div grønt, rødbeter, etc.

Litt oppskåret frukt.

Rundstykker, godt brød, julebrød (som jeg syns det er uforståelig at man kan legge salt pålegg på, det er jo en kake! Menmen).

God juice, gjerne litt hjemmelaget juice også)

Sist redigert av Polyanna : 08-12-24 kl 18:04.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 17:31   #10
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Lammerull
Kokt egg og juleansjos
Eggerøre og røykt laks eller ørret, må vere god kvalitet

Gammel 08-12-24, 17:50   #11
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På vårt frokostbord julaften står det:
Lokalprodusert, gammeldags sylteflesk
Juleskinke i tykke skiver
Greddost, ev annen hvit ost også
Brunost
Fenalår
Kokte egg i skiver
Kaviar
Kjøpt waldorfsalat (genialt at den kjøpte er uten nøtter)
Grov sennep
Majones
Meierismør
Sylteagurk
Hjemmebakt julebrød med rosiner og sukat
Hjemmebakte, lyse rundstykker
Gode juicer og sjokolademelk

For meg er det viktigste sylteflesk og rundstykker. Julefrokosten er lang og stor, markerer starten på jula skikkelig.

Gammel 08-12-24, 19:58   #12
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Hjemmebakt brød eller rundstykker. Potetlefse/lompe jeg kan smøre smør og strø sukker på til dessert. Pålegg, der er jeg enkel: edamerost, og gjerne noe god skinke, og så pleier jeg lage eggesalat til jul. Det er godt. Og hjemmelaget ripsgele må vi ha til jul, vi har det ofte ellers også da.

Gammel 08-12-24, 20:31   #13
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I løpet av jula liker jeg dette til frokost eller lunsj:
Hjemmelagde rundstykker og sirupskake
Eggerøre
Røyket laks
Lammerull
Sylte
Gräddost
Julebrunost
Brie
Solbærsyltetøy

Gammel 08-12-24, 20:45   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vel, spikkekjøtt. Altså fenalår, som vi får med hjemmefra pappa når jeg henter ungene der siste skoledag antar jeg (pappa henter ungene siste skoledag på skolene der de ser også får alle barnebarna være sammen der og kose seg frem til vi er ferdige på jobb. De begynner p blisbtor nå og hadde klart seg hjemme, den eldste kommer med bussen fra vgs, men de synes det er koselig.

Når det kommer i hus markerer det starten på juleferien.

Jeg har i tillegg laget lammerull og diskuterer med meg selv og ungene og jeg skal skal lage sylte i tillegg. Jeg har kjøpt graddost, det blir nok noe røyka laks, jeg vurderer å droppe skinke som skjæres i litt tykke skiver siden der bare er meg som spiser den.

Ungene spiser nesten bare spikkekjøtt. Og en og annen med sjokoladepålegg.

Gammel 08-12-24, 21:13   #15
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Bestemors sildesalat
Svensk juleskinke og hjemmelaget waldorfsalt
Hjemmelaget leverpostei
Tomatsild

Utover det så er det det samme, eneste jeg spiser hvert år er dette.

Gammel 08-12-24, 21:28   #16
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Aniskringler og gode rundstykker. Røkt laks, eggerøre, ribberull, julesylte, svensk juleskinke, diverse grønt, greddost og julebrunost. Og bremykt.

Gammel 08-12-24, 21:32   #17
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelaget kjøttrull (lammerull).

Gammel 08-12-24, 21:37   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har stor julefrokost hele julen. Da har vi forskjellige typer spekepølser, spekeskinke, røkt juleskinke, fenalår, hjemmelaget sylte, potetsalat, rødbetesalat, hjemmelaget majones, forskjellige gode oster, julepostei, røkelaks, eggerøre, godt brød, ostekjeks, forskjellige grønnsaker. Ofte også kald kalkun og ribbe. Og så juice og annen god drikke til. Det er definitivt et av høydepunktene i julen.

Gammel 08-12-24, 21:44   #19
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ost. Vi har ikke store julefrokoster bortsett fra de årene vi har besøk, for det er bare jeg som er interessert, men jeg spiser oftere brødmat til frokost i julen enn ellers i året, så da er det godt å ha gräddeost, kanskje litt røkelaks og egg i tillegg til vanlig ost. Har vi besøk smeller jeg opp med mye mer, da. Og sitter med masse rester.

Gammel 08-12-24, 21:44   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enkel, det går helst i egg, enten hardkokte, bløtkokte eller egerøre, hjemmelaget tomatsild, hjemmelaget rekesalat, grov leverpostei eller brie for min del. Hvis jeg gidder skal jeg lage rundstykker til vi kommer hjem fra bortreisejuledagene. Vi har også røkelaks, speskeskinke, lammerulle og sylte, tenker jeg. Og grâddost eller edamer.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.