Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-24, 16:10   #321
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2024

Snart i mål med julegavene, holder på å strikke den siste zipper sweateren. Da er produksjonen:

1 Setesdalgenser 6 år
3 Zipper sweater 2, 4 og 6 år
1 Lodden genser med snøfnugg 4 år
4 par sokker 42-46
1 par barnesokker
1 lue i angora/mohair
2 pannebånd

Så har jeg fått i hus to kjøpegaver som er spleis.

Laget og gitt bort 8-9 brett med julekaker, samt 8 julebrød. Skal lage enda en omgang med sistnevnte. Mulig jeg pynter litt mer, men dropper juletre og julemat. Veldig fornøyd med egen innsats så langt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-24, 17:43   #322
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vår står på toppen av klesskapet i gangen i kjelleren. Men mannen lager sveler på den da. Av og til

Gammel 05-12-24, 18:08   #323
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Snart i mål med julegavene, holder på å strikke den siste zipper sweateren. Da er produksjonen:

1 Setesdalgenser 6 år
4 par sokker 42-46
1 par barnesokker
1 lue i angora/mohair
2 pannebånd

Laget og gitt bort 8-9 brett med julekaker, samt 8 julebrød. Skal lage enda en omgang med sistnevnte. Mulig jeg pynter litt mer, men dropper juletre og julemat. Veldig fornøyd med egen innsats så langt.

Syr du i glidelåsen på Zipper sweater selv? I så fall:Er det vanskelig?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-24, 18:11   #324
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

1 Setesdalgenser 6 år
4 par sokker 42-46
1 par barnesokker
1 lue i angora/mohair
2 pannebånd

For en fantastisk produksjon!!

Jeg har strikket og tovet et par tøfler, og er strålende fornøyd med det .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-24, 18:51   #325
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Syr du i glidelåsen på Zipper sweater selv? I så fall:Er det vanskelig?

Ja, jeg syr den i selv. Under pandemien (jeg var isolert i et par måneder) bestemte jeg meg for å lære to ting: 1. sy glidelås i strikkeplagg 2. lære meg noen asiatiske retter. Det er ikke vanskelig å sy glidelås i Zipper Sweater, men det tar tid fordi man må være veldig nøyaktig for å få det pent til. Jeg ser på Kimmie Munkholms tutorial på YT, hun er utrolig god til å formidle! Elsker designet, og har to av dem selv. Strikket med tynnere garn enn det som angis i oppskriften.

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

For en fantastisk produksjon!!

Jeg har strikket og tovet et par tøfler, og er strålende fornøyd med det .

Takk! Jeg blir hysterisk lykkelig når jeg lykkes med toving! Det er ingen selvfølge for min del.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-24, 14:02   #326
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vi pyntet forrige helg, da tørket jeg også støv alle steder på stua.

Tidligere i uka vasket jeg "kontorgangen" grundig, og i helgen skal jeg få tatt resten av stua. Jeg begynte å vaske kjøkkeninnredning utvendig mens Lillesøster bakte pepperkaker her en dag, men når bakeren forlot sin post, måtte jeg ta over bakingen, haha.

Vi har sendt julegavene med pappa, de som skal til Spania.
Jeg har handlekurver i nettbutikker klare til å bestille i neste uke. Også mangler vi bare en gave til tre familier, en liten frøken og broren min.

Middagsplan for jula er lagd, og jeg skal få lagd handleliste. Her starter jula litt den 19 tror jeg, når ungene tar juleferie.

Neste søndag skal vi ha baking sammen med kusinen min og jentungen hennes, også må vi ha en runde med pepperkakebaking når Bonusgutten kommer hjem fra folkehøgskolen.

Jeg tror annen baking blir bare cookies, og en haug med rundstykker. Og risboller. Selv om de ofte blir avglemt i fryseren.

Blir oss fem på julaften, så blir stille og rolig. Middag blir kalkun tenker jeg. I år er det jo planlagt at vi er alene, i motsetning til i fjor, da det ble bestemt lillejulaften pga samboeren fikk korona.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-24, 10:12   #327
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde den årlige tradisjonen med besøk av venninner til førjulskos, i går. En fin og morsom kveld.

Må vel prøve å bli ferdig med julegavene i helgen , mangler ett par stykker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 09:41   #328
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ting faller på plass. Jeg har lenge tenkt at eldstemann trenger en ny drikkeflaske. Han har en står flaske som følger ham 24/7 men den er utslitt. Bunnen har falt av så mange ganger at den er festet med gaffa. (Altså en ytre bunn, den er tett uansett)

I natt kom jeg på at han burde få en med Harry Potter tema så det fant jeg på lekekassen i dag og har bestilt.

Gode greier. Noen få gaver er ikke planlagt eller kjøpt, og hovedproblemet er de to mennene i mitt liv, min mann og vår sønn. alle andre synes jeg at det faller på plass gode ideer til. Men de to, er ikke typen som ønsker seg noe. Savner noe. Det blir et dataspill på guttungen da. Som kommer ut en gang i 2025, men det skal ligge noe mer håndfast under treet i tillegg til at vi sikkert setter noe penger på konto eller fond. Jeg vil ikke kjøpe noe bare for å kjøpe noe, men jeg vil han skal føle seg elsket og prioritert på linje med søstrene som får noe de virkelig vil sette pris på.

Gammel 08-12-24, 10:07   #329
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Samme problem her, Malama. Eldste får penger og diverse småting. Ikke like lett med han på 16.

Gammel 08-12-24, 10:32   #330
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har slitt veldig med julegaver til tenåringene her også. Lillesøster og Storebror greier ikke ønske seg noe som helst, det blir så mye press at de går helt i spinn.
Bonusgutten har jo inntekt som "en voksen mann", og kjøper seg visst det han har lyst på.

Men jeg har landet på at Lillesøster får nytt headsett (hun mener at det er litt unødvendig, for det hun har funker på ett øre, hvis hun holder ledningen på en spesiell måte...), to bøker, nytt sengesett og varme tøfler, og noen kort hun faktisk ønsker seg.

Storebror får ny dyne, to tegneserier som er historiske historier, sengesett og gavekort på Outland.

Bonusgutten får to byggesett han ønsker seg, 2 bøker og sengesett.

Alle tre får julepysj, også får de et spillbord felles.

Så en lett blanding av de få ønskene de faktisk har, noe de trenger, og noe jeg tror de kanskje vil like.

Lillesøster 09
Gammel 08-12-24, 10:34   #331
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et slikt armbånd til samboeren: https://www.myka.com/no/products/nav...i-sterlingsolv

Med navnet til alle fire barna på. For han er jo pappa til 4, selv om vi bare har 3 her, og to er bonus. Men jeg er veldig usikker på om det blir teit..

Lillesøster 09
Gammel 08-12-24, 10:58   #332
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Høres ut som flotte gaver, Serafin!
Det med armbåndet, tror du han vil bruke det? Jeg vet ikke bakgrunnen til 4.navnet men obs om det er noe synlig han helst vil slippe spørsmål om/ikke har lyst til å fortelle, om folk spør. Ellers så var det fint det armbåndet!

Her har hele forberedelse til jul gjort bråstans. Jeg var godt i gang men så ble det plutselig operasjon på onsdag og jeg er rett og slett ikke i form til noe enda. Ikke ferdig med gaver, ingenting er bakt, julelys i vindu og ute er oppe men ellers absolutt ingenting inne ellers. Men, jeg tenkte begynne sakte med iallfall å lage en plan i morgen. Har gode barn og mann som fikser og ordner men jula er på en måte mest meg. Både fordi jeg liker det og fordi sånn og sånn.

Gammel 08-12-24, 13:06   #333
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Høres ut som flotte gaver, Serafin!
Det med armbåndet, tror du han vil bruke det? Jeg vet ikke bakgrunnen til 4.navnet men obs om det er noe synlig han helst vil slippe spørsmål om/ikke har lyst til å fortelle, om folk spør. Ellers så var det fint det armbåndet!

Her har hele forberedelse til jul gjort bråstans. Jeg var godt i gang men så ble det plutselig operasjon på onsdag og jeg er rett og slett ikke i form til noe enda. Ikke ferdig med gaver, ingenting er bakt, julelys i vindu og ute er oppe men ellers absolutt ingenting inne ellers. Men, jeg tenkte begynne sakte med iallfall å lage en plan i morgen. Har gode barn og mann som fikser og ordner men jula er på en måte mest meg. Både fordi jeg liker det og fordi sånn og sånn.

Jeg tror han kommer til å bruke det, men jeg vet jo ikke 100%.

Det fjerde navnet er sønnen hans som døde i 2013. Han er jo en del av gjengen han også...

Lillesøster 09
Gammel 08-12-24, 13:36   #334
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et innspill er at jeg hadde et halskjede med alle fire navnene på, men droppet det siden jeg fikk så mange spørsmål. Det er ikke i alle sammenhenger jeg vil rippe opp i det. Verdt å tenke på, men fin tanke!

Jeg ble så gira da snart 17-åringen ønsket seg noe varmt, så da ble det balaklava pluss penger til henne. Eldste og mellomste får varm genser pluss penger. Svigersønn får varme sokker og penger. Jeg har kapitulert for lengst og skjønner at markedskreftene rår.

Gammel 08-12-24, 14:00   #335
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Et innspill er at jeg hadde et halskjede med alle fire navnene på, men droppet det siden jeg fikk så mange spørsmål. Det er ikke i alle sammenhenger jeg vil rippe opp i det. Verdt å tenke på, men fin tanke!

Jeg ble så gira da snart 17-åringen ønsket seg noe varmt, så da ble det balaklava pluss penger til henne. Eldste og mellomste får varm genser pluss penger. Svigersønn får varme sokker og penger. Jeg har kapitulert for lengst og skjønner at markedskreftene rår.

Ja, det er det jeg tenkte litt på jeg også.

Men samtidig tror jeg han vil sette stor pris på det også, for hele mannen skinner når Storebror kaller han "pappa". *ler*

Han er jo farsfigur for de to også, og pappa til de to han har fra før.

Jeg får gruble litt mer.
Og vil han jo i perioder ikke bruke det, så er ikke det krise heller.

Lillesøster 09
Gammel 08-12-24, 15:04   #336
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er sant. Det kan jo brukes av og til.

Gammel 08-12-24, 15:22   #337
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et slikt armbånd til samboeren: https://www.myka.com/no/products/nav...i-sterlingsolv

Med navnet til alle fire barna på. For han er jo pappa til 4, selv om vi bare har 3 her, og to er bonus. Men jeg er veldig usikker på om det blir teit..

Vi hadde stor diskusjon da vennegjengen skulle gi et armbånd i bursdagsgave til en mann. Min mann, bl.a., kunne aldri i verden tenkt å ha på seg armbånd og var full motstander av gaven mens flere andre (de "vant") syntes det var en kjempeide. Det er tydeligvis noe som det er VELDIG delte meninger om.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 16:04   #338
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

I dag hadde nærfamilien vår tradisjonelle førjulsamling. Alle unga med kjærester og barn kom til oss. Skravla gikk og det ble lek og moro og noen julekaker og julebrødet mitt.
Julegaver er fortsatt i det blå, men vi finner vel på noe til den alle etter hvert.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 16:57   #339
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kjenner nok sin egen mann og vet om armbånd er uaktuelt. Min man hadde aldri gått med noe som minnet om et armbånd. Joda, klokke.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-24, 18:35   #340
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Han har gått med slike røffe armbånd tidligere.
Og må jo gå med et stygt gummibånd hvor det står "Ikke ta blodprøver av denne armen". Eller, i teorien skal han gå med det hele tiden. I praksis så får vi vel håpe at han ikke faller om noe sted, for han har det helt sikkert ikke på, annet enn når han skal ta blodprøver.

Lillesøster 09
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.