|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva koster en fest?Men vi snakker vel ikke om et langbord med bordkort og treretters hvor alle sitter og tviholder på hver sin flaske, eller?
![]() |
#162 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Noen er jo også som meg, helt blind for hva som passer til hva. Jeg vet ikke umiddelbart om en vin passer til ditt og datt (og er ikke alltid interessert nok til å finne ut av det heller). Jeg tar med cider selv hvis jeg drikker, for det vet jeg at jeg liker og tåler.
![]() |
#163 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva koster en fest?
Ja, helt klart. Og jeg må understreke at det siste jeg skrev ikke har noe med hovedinnlegget å gjøre. Det var bare et forsøk på å fortsette å diskutere den avsporingen som har pågått lenge allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Make it count!
Vet du, det hadde ikke falt meg inn å gruffe over at noen jeg ga bort en vin til drakk den på en annen måte enn jeg hadde tenkt. Og hadde jeg vært vertskap og en matvin forsvant utpå kveldinga, ville jeg tolket det som at gjestene hadde kost seg og ville trekke ut festen. Drylevin vet jeg ikke hva er en gang, men jeg tar det for gitt at vi ikke snakker om å invitere til et midtvintersblot her i tråden.
![]() |
#165 |
Make it count!
Ja, jeg skjønner! Du har lov til å avsporeskravle du også, selv om du startet tråden.
![]() |
#166 |
søt
![]() Sv: Hva koster en fest?Vin som passer til maten er jo en ting, partydrikke utover kvelden noe annet? Du får alliere deg med en ølbrygger.
![]() |
#167 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg tar det for gitt at folk ikke gir meg vin i gave for jeg vet ikke forskjell på matvin og billig drikkevin. Hadde jeg fått vin hadde jeg regiftet den eller satt den på bordet. Jeg fikk ingen vin i gave, men så vet alle som kom at jeg ikke tåler alkohol og ikke liker smaken heller.
![]() |
#168 |
Introvert textrovert
|
Jeg brygget en ferdig, rosa, drink i en bolle litt utpå kvelden. jeg laget jo alt for mye, men de som ville drakk og en vindame mente til og med at den passet til desserten.
![]() |
#169 |
Kontrollfrik
Ja, jeg opplever at det har skjedd for lengst. Og det er helt i orden. Det skjer i alle tråder, og jeg synes det er gøy. Jeg har for lenge siden fått svar på hva den type fest jeg ønsker koster, som antakelig er et sted mellom 20 og 30000. Jeg har så godt jeg kan prøvd å presisere hva jeg ønsker. Jeg setter pris på alle innspillene. Ikke minst om hva et lokale koster, noe jeg ikke hadde snøring på, og det at det går an (og er billigere) å bestille gryteretter og sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Kontrollfrik
Mannen har som sagt en sånn kompis og nevnte på eget initiativ at han skal sjekke ut muligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Kontrollfrik
Man ser helt klart jubilanten an når man gir gave. Det er teit å gi vin til en som ikke liker vin. Jeg gir ofte vin i gave, både fordi jeg liker å gi det og fordi det er mange jeg kjenner som ønsker seg det. Jeg har aldri fått øl i gave, og det setter jeg pris på, for jeg liker det ikke. Og det vet de fleste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Make it count!
Jeg tror ikke dette er et utbredt problem, heller, og tenker at det i denne tråden er et stråmannsargument. Jeg tror ingen her snakker om fester hvor drita fulle gjester styrter (dryler?) vin midt på natta.
![]() |
#173 |
Kontrollfrik
Nei, jeg håper iallfall ikke vår fest blir sånn. Og jeg tror det ikke heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Jeg kunne glatt kommet i skade for å åpne første og beste flaske og sette fram til felles glede. Om noen skulle finne på å gi meg en dyr flaske håper jeg de sier ifra, at denne her bør du spare til en passende anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva koster en fest?For min del er det å ikke være vinkjenner sammenfallende med lav interesse og det er absolutt ikke et stikk til dem som kan det godt. Tvert imot ser det jo veldig sosialt ut å kunne sin vin.
![]() |
#176 |
Introvert optimist
|
Jeg sa ikke ett ord om å gruffe. Jeg sa at jeg ville syntes det var pussig. Men gir jeg bort vin vil jeg normalt si noen ord om hvorfor den er valgt og hva den typisk vil passe til. Så om jeg med omhu hadde funnet en flott skalldyrvin som vertskapet er så glade i, så ville jeg funnet det pussig om vinen stod på bordet fire timer seinere og ble servert til smågodt og potetgull og gjerne ved feil temperatur. (Men nå er jeg over gjennomsnittet opptatt av vin da.)
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) Sist redigert av Nenne : 30-09-24 kl 15:41. Årsak: La til litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hva koster en fest?Enig med Blondie. Jeg har ikke peiling på vin, og foretrekker en cocktail. Det handler bare om preferanser og interesser.
![]() |
#178 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva koster en fest?Selvsagt ser man an både mottaker, vare og situasjon, når det gjelder både å gi vin i gave, og å sette gavevninen fram til allment konsum. Vi var i et bursdagsselskap der mannen min også fikk gave fra vertskapet, fordi han hadde hatt runddag nylig. Gaven var to dyre viner, en rød og en hvit, fra et bestemt område i Frankrike (levert i en treeske fra polet), sammen med en flott bok om dette området, og et dyrt og fancy vinglass i krystall. Samt en liten "instruksjon" om hva vinene passet til. Festen ble ganske fuktig etter hvert, og det ville vært ganske utenkelig å åpne disse to vinflaskene og spandere dem på noen beduggede festdeltakere som ville ha litt mer å skåle i til potetchipsen utpå natta. Var rundt samme tid i et annet selskap (ikke bursdag), hvor svært mange hadde med en vinflaske som vertinnegave, der alle vinflaskene ble satt på kjøkkenet og åpnet i tur og orden og servert til maten etter hvert som det ble behov, og hva de ulike foretrakk av drikke, og alle bobleflaskene ble plassert i en og samme isbøtte, tilgjengelig for alle å forsynes seg av. Men det er jo slik de fleste skjønner, og som sjelden blir noe problem når man har kommet opp i vår alder (husker riktignok et tilfelle der en dyr fancy lagringsvin, som noen hadde fått i gave, ble skylt ned på nachspiel sammen med en blanding av mye annet rart, men det var i en heeeelt annen livsfase
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-09-24 kl 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Introvert textrovert
|
![]() |
#180 |
Kontrollfrik