Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Såpekassetråden #4

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-24, 23:21   #881
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Neste gang en godt voksen kvinne på elsykkel plinger på meg blir jeg voldelig, det må da kunne gå an å senke farten, vis hensyn og holde vikeplikten. De sitter på en motor, koster knapt en kalori å få opp farta igjen.

Tja, hvis du befinner deg på en gang- og sykkelvei sykler jeg forbi deg om det du går på en sånn måte at jeg trygt kan passere deg. Går du på vanlig fortau sniker jeg forbi i lav fart. Som hovedregel. På gang- og sykkelvei setter jeg ikke ned farten.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 23:51   #882
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er greit med et lite pling fra en sykkel som kommer bakfra, så slipper jeg å bli påkjørt der jeg ofte går og svimer på gangveien, gjerne med headset.

Gammel 26-07-24, 08:46   #883
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jøss. Jeg plinger for å gjøre folk oppmerksomme på at jeg sykler forbi, så de ikke skvetter.

Samme her. Jeg plinger god tid i forveien, ikke når jeg er rett bak. Det er ment som info, ikke som "kom deg ut av veien". I Norge skvetter folk når man plinger, men i minst ett sykkel-land jeg vet om gjøres det hele tiden som info til gående og andre medtrafikanter.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-24, 08:50   #884
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

Dette mener Trygg Trafikk:

* Å varsle gjør det mer forutsigbart for deg som syklist og for de gående.
* Ringeklokken er det eneste signalet du kan gi andre trafikanter om at du kommer.
* Hvis du varsler i god tid før passering, er sjansen mindre for at den du skal passere skvetter, og at du får en trygg passering.

https://www.aftenposten.no/motor/i/m...-man-bruke-den

Gammel 26-07-24, 08:53   #885
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Samme her, nettopp fordi jeg blir så vanvittig irritert på de som plinger. Nå skal det sies at jeg unngår så langt det går å sykle på fortau. Velger bevisst heller ruter der det er trygt å sykle i gata, også om det blir litt omvei.

(Forøvrig blir jeg like irritert på syklister som vinker takk hvis jeg kjører bil og stopper for dem når de sykler over gangfelt. Halloooo, jeg stoppa ikke for å være grei, men fordi du ikke viste tegn til å stoppe sjøl om du har vikeplikt og jeg ikke har det minste lyst til å kjøre på deg sjøl om det er du som bryter loven! )

Jeg nikker alltid vennlig til bilister som stopper når jeg har sakket helt ned ved fotgjengerfeltet men ikke gått av sykkelen. Jeg gjør det for å takke for smidighet, for alle vet at trafikkavviklingen for alle parter - både bilist og syklist - går lettere hvis man slipper å vente på folk som går av sykkelen og går over fotgjengerfeltet. At noen skulle irritere seg over denne hilsingen er over min forstand.

Edit: Og syklisten bryter ikke loven. Det er ikke forbudt å sykle over fotgjengerfelt - men biler har ikke vikeplikt for deg hvis du gjør det.

Sist redigert av banana : 26-07-24 kl 09:52.
Gammel 26-07-24, 08:58   #886
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

I Tyskland plinges det hele tida - men der er det også egne sykkelfelt, og syklistene plinger stort sett på svimete turister som går i sykkelfeltet. Der reagerer jeg aldri negativt, for infrastrukturen er tilrettelagt. Her i Norge mener jeg helt ærlig at syklistene bør holde seg unna smale fortau og som sagt velge ruter der man kan sykle trygt i veien. Og det sier jeg fra det perspektivet at jeg sykler nesten overalt vår/sommer/høst.

(Jeg har to strekninger jeg sykler ofte der det ikke er trygt å sykle i veien pga. mye trafikk, og der det også vanligvis er mange fotgjengere på fortauet. Den ene strekninga velger jeg alltid en annen vei, liiiiitt lengre vei når jeg sykler, den andre strekninga er bare et par hundre meter lang, og der sykler jeg i veien hvis det går, og går ellers av sykkelen hvis det er for mange fotgjengere til at jeg kan bruke fortauet.)

Gammel 26-07-24, 09:00   #887
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått kjeft for ikke å plinge, når jeg har syklet i gangfart på fortauet bak fotgjengere, i påvente av å slippe forbi, når jeg overhode ikke har hatt det travelt, og ikke har hatt noe imot å vente. "Hallo, du har ringeklokke da, så bruk den! ". Så noen blir sure uansett. Jeg tåler godt å bli plinget på, men er det for nære vet jeg ikke hvilken vei jeg skal flytte meg, for jeg vet ikke hvilken side syklisten kommer på. Er det i god tid er det null problem, jeg flytter meg til den ene siden og lar syklisten passere. Selv bruker jeg sjelden ringeklokka, men har som sagt fått sure kommentarer på det og. Folk tåler så lite.

Når folk til og med blir irritert fordi andre nikker vennlig til dem, ja, da gir jeg opp.

Gammel 26-07-24, 09:45   #888
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

My, det er ikke nikk som er irriterende, men at syklisten trenger seg på uten rett, men som bilist har vi vikeplikt uansett, det er problemet.

Det er heller ikke pling som er problemet, men høy fart og hensynsløs sykling på steder som er dårlig tilrettelagt.

Gammel 26-07-24, 10:04   #889
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror aldri jeg har blitt plinget på i mitt liv.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-24, 10:29   #890
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det er ikke forbudt å sykle over fotgjengerfelt - men biler har ikke vikeplikt for deg hvis du gjør det.

Ikke bare det, du har vikeplikt for dem. Det betyr at hvis det kommer en bil kjørende mot gangfeltet skal du vise tydelig at du vil vente på at bilen har passert før du sykler over. I praksis skaper en slik situasjon gjerne usikkerhet for bilisten fordi man ikke vil kjøre på en syklist selv om den har vikeplikt og man må ta høyde for at syklisten raskt kan hoppe av sykkelen og vikeplikten dermed blir snudd.

Jeg er derfor uenig i at det er smidig for trafikkavviklingen som helhet. Det er smidig for syklisten. Bilisten blir i beste fall presset til å vike for noen den ikke har vikeplikt for. I verste fall kan situasjonen skape usikkerhet hos en eller begge parter og få en uheldig konsekvens. Jeg foretrekker å vente de ekstra 20 sekundene det tar å vike for en forutsigbar gående som triller sykkelen.

Gammel 26-07-24, 10:40   #891
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

My, det er ikke nikk som er irriterende, men at syklisten trenger seg på uten rett, men som bilist har vi vikeplikt uansett, det er problemet.

Det er heller ikke pling som er problemet, men høy fart og hensynsløs sykling på steder som er dårlig tilrettelagt.

Her var det nikk og pling som ble spesifikt nevnt som irriterende.

Gammel 26-07-24, 11:01   #892
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir helt oppgitt av dette her, jeg. Å sykle i kollektivfelt kan man faktisk bli bøtelagt for - for ikke å snakke om alle bølle-bilistene som ikke går av veien for å presse en syklist ut til siden eller å bare peise forbi. Om man passerer noen på fortau, så må man sykle forbi i maks 6 km/t - noe som betyr at hvis noen jogger, så kommer du aldri forbi dem på fortauet.

Som samfunn - nei, faen heller - som jordklode, så trenger vi at flere sykler. Å sykle burde bli mer vanlig enn å kjøre. Men selv har jeg gitt opp. Jeg føler meg ikke trygg noe sted, verken på veien eller på fortauet. Så da kommer jeg meg heller rundt ved å gå, via offentlig kommunikasjon eller ved å kjøre. Det er en dårlig løsning.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-24, 11:10   #893
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Denne her viser problemstillingen rundt dette å sykle på fortau.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 26-07-24, 11:14   #894
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ikke bare det, du har vikeplikt for dem. Det betyr at hvis det kommer en bil kjørende mot gangfeltet skal du vise tydelig at du vil vente på at bilen har passert før du sykler over. I praksis skaper en slik situasjon gjerne usikkerhet for bilisten fordi man ikke vil kjøre på en syklist selv om den har vikeplikt og man må ta høyde for at syklisten raskt kan hoppe av sykkelen og vikeplikten dermed blir snudd.

Jeg er derfor uenig i at det er smidig for trafikkavviklingen som helhet. Det er smidig for syklisten. Bilisten blir i beste fall presset til å vike for noen den ikke har vikeplikt for. I verste fall kan situasjonen skape usikkerhet hos en eller begge parter og få en uheldig konsekvens. Jeg foretrekker å vente de ekstra 20 sekundene det tar å vike for en forutsigbar gående som triller sykkelen.

Jeg er ikke enig i dette. Jo, det er mer smidig for syklisten, men det går også raskere for bilisten at noen sykler over, i stedet for å gå. Og jeg syns bilister, meg selv inkludert ALLTID kan være vant til at når noen skal over veien på et gangfelt, så skal man stoppe bilen. Ikke at man plutselig skal stå på retten sin at sykler skal vike for biler. Det gir masse mening hvis en sykkel kommer susende ned en bilvei og ut i en annen bilvei som en bil, men over gangfelt? Not at all.

Men selvsagt må syklisten og bilen ha blikkontakt og forståelse for at syklisten kan sykle sakte over, i stedet for å gå av.

Gammel 26-07-24, 11:27   #895
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Og jeg syns bilister, meg selv inkludert ALLTID kan være vant til at når noen skal over veien på et gangfelt, så skal man stoppe bilen.

Men da argumenterer du egentlig for at regelverket burde endres. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det, men jeg mener at så lenge regelverket er som det er så bør det følges, for å unngå usikkerhet og misforståelser. Selv om det tar bittelitt lengre tid.

Jeg stopper jo ved rødt lys i et øde veikryss selv om jeg har full oversikt og det ikke er en eneste bil i sikte også.

Gammel 26-07-24, 11:41   #896
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo egentlig helt spinnvilt at sykler er definert som kjøretøy.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-24, 11:48   #897
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo egentlig helt spinnvilt at sykler er definert som kjøretøy.

Ja, det kan du si. Det som kompliserer det litt er at det er så stor forskjell på en syklist som lunter i gangfart på et fortau og en som kommer susende i femti kilometer i timen i veibanen.

Gammel 26-07-24, 12:14   #898
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men da argumenterer du egentlig for at regelverket burde endres. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det, men jeg mener at så lenge regelverket er som det er så bør det følges, for å unngå usikkerhet og misforståelser. Selv om det tar bittelitt lengre tid.

Jeg stopper jo ved rødt lys i et øde veikryss selv om jeg har full oversikt og det ikke er en eneste bil i sikte også.

Forskjellen her er jo at det er ulovlig å kjøre på rødt. Det er ikke ulovlig å sykle over et gangfelt. Dessuten. Det er ingenting i lovverket som sier at man har forkjørsrett. Det man har, er vikeplikt eller ikke vikeplikt. Man kan kjøre på en forkjørsvei, men det betyr ikke at man har forkjørsrett.

Det som er vanskelig med syklister, er at syklisten meget kjapt kan bli fotgjenger. Det betyr at om jeg som syklist vil over et fotgjengerfelt, så kan jeg enten sykle over (det går raskt for bilisten som ikke har vikeplikt men som likevel velger å vente) eller jeg kan sykle helt inntil feltet, hoppe av sykkelen (og dermed bli gående) og plutselig så har bilisten vikeplikt. Og da tar det mer tid for både syklist og bilist.

Dermed er det mest fleksible at syklisten sørger for at hen har øyekontakt med bilisten og at det signaliseres at bilisten kommer til å stoppe, slik at syklisten kan sykle over gangfeltet.

Det sagt - det finnes idiotsyklister som durer over fotgjengerfelt uten tanke for hvor lang reaksjonstid en bilist vil trenge. Egentlig er det merkelig at man fullstendig uten noen form for opplæring får lov til å sykle i trafikken.

Gammel 26-07-24, 12:34   #899
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Forskjellen her er jo at det er ulovlig å kjøre på rødt. Det er ikke ulovlig å sykle over et gangfelt.

Nei, men det er ulovlig å bryte vikeplikten. Og å opptre uaktsomt.

Jeg mener helt enkelt at dersom syklistene følger regelverket ved å enten tydelig vise at de opprettholder vikeplikten når de er på sykkelen eller går av sykkelen, så blir det mindre risiko for misforståelser og farlige situasjoner.

Gammel 26-07-24, 17:04   #900
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jøsses for en diskusjon. Bare det å si at bilisten har forkjørsrett når noen sykler over veien, det er å glemme at man uansett ikke har påkjørsrett.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.