Sv: Såpekassetråden #4
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Men da argumenterer du egentlig for at regelverket burde endres. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i det, men jeg mener at så lenge regelverket er som det er så bør det følges, for å unngå usikkerhet og misforståelser. Selv om det tar bittelitt lengre tid.
Jeg stopper jo ved rødt lys i et øde veikryss selv om jeg har full oversikt og det ikke er en eneste bil i sikte også.
Forskjellen her er jo at det er ulovlig å kjøre på rødt. Det er ikke ulovlig å sykle over et gangfelt. Dessuten. Det er ingenting i lovverket som sier at man har forkjørsrett. Det man har, er vikeplikt eller ikke vikeplikt. Man kan kjøre på en forkjørsvei, men det betyr ikke at man har forkjørsrett.
Det som er vanskelig med syklister, er at syklisten meget kjapt kan bli fotgjenger. Det betyr at om jeg som syklist vil over et fotgjengerfelt, så kan jeg enten sykle over (det går raskt for bilisten som ikke har vikeplikt men som likevel velger å vente) eller jeg kan sykle helt inntil feltet, hoppe av sykkelen (og dermed bli gående) og plutselig så har bilisten vikeplikt. Og da tar det mer tid for både syklist og bilist.
Dermed er det mest fleksible at syklisten sørger for at hen har øyekontakt med bilisten og at det signaliseres at bilisten kommer til å stoppe, slik at syklisten kan sykle over gangfeltet.
Det sagt - det finnes idiotsyklister som durer over fotgjengerfelt uten tanke for hvor lang reaksjonstid en bilist vil trenge. Egentlig er det merkelig at man fullstendig uten noen form for opplæring får lov til å sykle i trafikken.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|