|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?
Ja det var jo til samme sted vi flyttet når jeg innså at jeg trengte lappen selv om jeg egentlig ikke ville ha den. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
heimføing
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg bor ganske nær sentrum i byen min, bruker bilen hver dag. Pluss buss av og til (= når jeg skal noe sosialt som gjør bilkjøring utelukket). Det siste året har jeg nesten aldri tatt buss, fordi busstoppet er flytta et godt stykke unna, pga veiarbeid som skal pågå noen mndr til. Så da kjører jeg heller, og er i praksis blitt avholdsmenneske. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Glamorøs
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Tenker at det er best for miljøet å ikke bruke tid på å lære seg å like å kjøre bil, for å være ærlig.
|
|
|
#104 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeg er hverken engstelig eller usikker med å kjøre, jeg bare synes det er kjedelig. Da må jeg jo passe på trafikken i steden for å lese en bok eller se på hus og natur vi passerer. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Å kjøre bil er bare dørgende kjedelig. Også blir jeg sur av at vi har satt av såååå mye areal til noe så usosialt som privatbil.
|
|
|
|
#106 |
|
flisespikker
|
Ja, enig; jeg ser ingen grunn til å jobbe for å bli mer glad i å kjøre.
|
|
|
#107 |
|
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Hvis en trenger å kjøre bil er det jo lurt å jobbe for å like det bedre. Noen av oss trenger det jo, i store deler av landet. Så hvis en trenger bilen i det daglige er det jo fint om en ikke er livredd/stressa når en gjør det. Regner ikke med ea mener at alle skal begynne å kjøre masse bare fordi.
|
|
|
|
#108 |
|
intro
|
Vel. Hilsen eier av Toyota (19) med høyt støynivå, lav komfort og defekt stereoanlegg
|
|
|
|
#109 |
|
Glamorøs
|
Hvis man trenger det får man jo automatisk eksponeringsterapi.
|
|
|
#110 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg har alltid hatt to biler da kollektivt er veldig dårlig her. Nå har vi en. Jeg er i permisjon og ha hatt bilen. Mannen jobber på Haukeland og får ikke parkering og må derfor ta buss. Han bruker ca 1t. Etter jul begynner jeg i jobb. Bor i Bergen Vest, jobber i Bergen sør, må buss til sentrum og bybane ut. Tar ca 1t 20min. Bruker 25min med bil. Det blir hardt. Men i dagens rente ønsker vi ikke en bil til. Veldig usikker på hva vi skal gjøre. Det er ikke sikkert vi rekker barnehagen ved bruk av buss. Min arbeidsplass skal flytte men vi vet ikke hvor. Det blir mer sentrumsnært men få av stedene er buss vennlig fra Vest. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
can-jur
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Togreiser er jo noe for seg ja. Vi reiser mye til Oslo. Tur-retur koster 2600kr for tre stk billigste avgang.
|
|
|
|
#112 |
|
maler
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har fire førerkort, tre biler. Egentlig skal vi ha to biler, vi greier bare ikke lande hvilken som skal ut. Men om vi skal ned på en bil:
|
|
|
#113 |
|
lider av tastleksi
|
Ja, og nå jobber mannen ett par steinkast fra der du bor nå, ikke den enkleste strekningen uten bil.
|
|
|
#114 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeg er så heldig at jeg kun trenger å kjøre bil når jeg er på hytta i nord. Der er det så lite trafikk at sjansen for å kjøre på noen er liten. Det er ikke hvert år det skjer uhell. Siste ulykke med fatalt utfall er flere tiår siden. Jeg kjører av og til her sørpå, mest for å ikke glemme hvordan man kjører nogenlunde trygt. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Apropos barn og kollektivt. Der vi bodde i Tyskland, var kollektivkjøring inkl bytter og finne frem på u bane etc. en del av opplæringen på skolen i 4. klasse. Akkurat som sykkellappen etc. De lærte «teori» om hvordan det funket, kjørte med klassen og hadde så en halv dag i grupper på fire med rebusløp der de skulle ta banen på kryss og tvers i byen og løse oppgaver på enkelte stasjoner. Barna byttet stort sett skole i 5. klasse og dette var en del av forberedelsen siden de hadde gått på nærskole 1.-4. klasse men nå måtte lenger unna. Veldig bra opplegg. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg hører til dem som har lappen, men ikke kjører. Tok den da jeg var ca 30, ble aldri komfortabel med kjøring og så sluttet jeg rett og slett å kjøre for 20 år siden. Likte hverken selve kjøringen, trafikken og det å finne frem. Og særlig ikke i kombinasjon. Fikk nok heller ikke nok mengdetrening. Nå hadde jeg aldri turd å kjøre uten mange øvelsestimer laaangt borte fra folk. Men vi har jo heller ikke bil så det blir ikke aktuelt. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Borte
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Prisene på kollektivt, særlig tog, stimulerer ikke akkurat til økt bruk for min del. jeg reiser 16 mil t/r jobb om dagen. Månedskort på tog + buss koster ca 3500, og jeg måtte nok brukt ca 3,5 time daglig på å reise.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 21-12-23 kl 08:25. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ha ha, mannen har kjørt bil i over 30 år, og i perioder mye. Han synes fortsatt det er kjedelig, og kommer nok aldri til å like det, men han gjør det jo når det er hensiktsmessig. Tviler på at jeg får han til å kjøre enda mer, når det ikke engang er nødvendig, sånn i tilfelle han plutselig skulle like det en vakker dag.
|
|
|
#119 |
|
Glamorøs
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg tror det er utopisk å få kollektivt til å være tilnærmet like raskt som å kjøre selv, utenom taxi. Så om det er grensen man setter så bytter man nok aldri ut bilen. Men pris burde være mulig å gjøre noe med.
|
|
|
#120 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?De forsøkte forresten i en periode i Bergen sentrum å kun tillate én sonerparkeringstillatelse for gateparkering pr boenhet. Jeg tror de ble tvunget til å gå tilbake på det. |
|
|
|
![]() |
|
|