Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikeres ektefeller og aksjehandel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-23, 11:15   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandel

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg synes Ernas (og Sindres) greier er noe helt annet enn at noen tar ut etterlønn.

Ja, helt enig. Politikere risikerer å måtte slutte på veldig kort varsel, og etterlønn er en rimelig ordning i denne typen jobber.

Og selv om man skulle være prinsipielt mot ordningen, er det uansett ikke noe lyssky eller umoralsk i å bruke en ordning som finnes.

Gammel 24-11-23, 11:45   #2
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, helt enig. Politikere risikerer å måtte slutte på veldig kort varsel, og etterlønn er en rimelig ordning i denne typen jobber.

Og selv om man skulle være prinsipielt mot ordningen, er det uansett ikke noe lyssky eller umoralsk i å bruke en ordning som finnes.

De fleste er nok enige i at etterlønn for politikere er en god ordning, men blir den brukt eller utnyttet i dette tilfellet?

Disse sitatene fra Johansen er ikke forenelig med intensjonen bak ordningen:

Sitat:

– At man trenger noe tid mellom sånne oppdrag, det er veldig naturlig. Også for å gjøre en god jobb dit jeg kommer, sier Johansen.

Sitat:

– Du er ikke i stand til å begynne i en sånn jobb dagen etter å ha leda Oslo kommune i åtte år.

Kilde: https://www.nrk.no/osloogviken/raymo...une-1.16626295

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-23, 12:12   #3
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

De fleste er nok enige i at etterlønn for politikere er en god ordning, men blir den brukt eller utnyttet i dette tilfellet?

Disse sitatene fra Johansen er ikke forenelig med intensjonen bak ordningen:

Kilde: https://www.nrk.no/osloogviken/raymo...une-1.16626295

Her er det jo åpenbart veldig mye som er blitt borte i kommunikasjonen, enten fra NRK sin side eller fra Raymond Johansen sin side.

Det stemmer at man ikke kan begynne i en slik jobb dagen etter at man slutter som politiker. Hvorfor ikke? Fordi man kan være pålagt karantene. Jeg lurer på hvorfor NRK sin artikkel ikke utdyper dette i sitatet fra Raymond Johansen? Jeg leste det et annet sted (kan det ha vært Aftenposten?), men nå finner jeg det ikke igjen fordi det er tusen artikler om dette i nettavisene.

Min oppfatning her er at R.J. har forsøkt å gjøre ting rett, i en tid der politiker etter politiker blir tatt i å gjøre det som passer dem best, later som habilitet ikke er et tema og bare durer på. Og så forsvinner det når det kommuniseres videre ut til publikum. Hvorfor?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-23, 12:20   #4
Cauchy

Cauchy sin avatar

Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Her er det jo åpenbart veldig mye som er blitt borte i kommunikasjonen, enten fra NRK sin side eller fra Raymond Johansen sin side.

Det stemmer at man ikke kan begynne i en slik jobb dagen etter at man slutter som politiker. Hvorfor ikke? Fordi man kan være pålagt karantene. Jeg lurer på hvorfor NRK sin artikkel ikke utdyper dette i sitatet fra Raymond Johansen? Jeg leste det et annet sted (kan det ha vært Aftenposten?), men nå finner jeg det ikke igjen fordi det er tusen artikler om dette i nettavisene.

Min oppfatning her er at R.J. har forsøkt å gjøre ting rett, i en tid der politiker etter politiker blir tatt i å gjøre det som passer dem best, later som habilitet ikke er et tema og bare durer på. Og så forsvinner det når det kommuniseres videre ut til publikum. Hvorfor?

24. oktober ble han sitert slik:

Sitat:

– Jeg trenger å roe kålrabien litt, som vi sier på Tveita. Jeg trenger å roe hodet litt og forberede meg på nye utfordringer, sier Raymond Johansen.

Det virker ikke som han har vært veldig opptatt av å rette opp det inntrykket før saken eksploderte.

Gammel 24-11-23, 12:29   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

24. oktober ble han sitert slik:

Det virker ikke som han har vært veldig opptatt av å rette opp det inntrykket før saken eksploderte.

Hørte du hvordan han sa det?

Det med kålrabien var selvsagt sleivete, men jeg er også fra Tveita og tenker at dette ikke er verken konfronterende eller agressivt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-23, 13:35   #6
Cauchy

Cauchy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Hørte du hvordan han sa det?

Det med kålrabien var selvsagt sleivete, men jeg er også fra Tveita og tenker at dette ikke er verken konfronterende eller agressivt.

Jeg mente ikke det var noe galt i måten han sa det på, poenget er at allerede da var historien fra Johansen sin side at han trengte litt fri etter en hektisk jobb. Det er ikke intensjonen med etterlønn og i mine øyne et misbruk av ordningen.

Etterlatt inntrykk for min del er at han tilpasser begrunnelsen etter reaksjonene på saken.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.