|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
Trøtt
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Et enkelt søk på finn.no på tre personer fra Manila til Stavanger inkludert bagasje, en tilfeldig dag i mars, kommer på 21000 nok. Og det er noe helt annet enn 70k.
![]() |
#242 |
Shake it out!
|
Der rimer jo ikke helt. De skulle sikkert hatt med seg noe baggasje også da. Men fremdeles. Jeg lurer på hvor det tallet 70 000 kommer fra.
![]() |
#243 |
Leser
|
Dette gjør vi jo (?) Altså ikke chipsen, men vi regulerer jo rusmidler nettopp med disse argumentene. Mulig jeg misser noe her?
Er det en rett når du ikke skjønner det selv? (Jeg har ikke sett serien som diskuteres i tråden, men forstår det slik at han er kognetivt svekket)
![]() |
#244 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi regulerer det i form av et lovverk, ja. Men vi låser ikke folk inne, selv om vi vet at de ruser seg. Og det er jo bare visse rusmidler vi regulerer. Ingen hindrer deg på noen som helst måte å drikke deg møkkfull hver ettermiddag, om du vil det. Du kan miste jobben, kanskje, mulig mannen din stikker av og ungene dine må flytte i fosterhjem - men det er likevel din rett å innta store mengder alkohol hver kveld.
Jeg har heller ikke sett serien vi snakker om, men snakker generelt. Er det noe bedre å ta dumme valg om man skjønner at det er det man gjør? Det blir jo et helt absurd system om noen hele tiden skal vurdere om vi forstår konsekvensene av valgene vi tar. Skulle for eksempel NAV gått inn og utredet alle mennesker som flytter utenlands og mister stønader? Og skulle plutselig ikke helsehjelp (som utredning er) vært frivillig? Og hvem som avgjøre om noe er bra eller ikke bra for en annen person? Det er veldig få ting som er helt 100% objektivt dumt.
![]() |
![]() |
#245 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDe som er «for dumme»: skal de nektes utreise? Beholde stønader utenlands som andre ikke får?
![]() |
#246 |
Leser
|
Nå er dette lenge siden jeg hadde erfaring med dette, men jeg husker feks at personer med rusproblemer ble nektet økonomisk støtte uten behandling. Behandling var en del "av pakka" for å få trygd. (Nå som voksen har jeg ikke erfaring med dette, men har litt erfaring med NAV i andre sammenhenger og de setter nå enda rammer for stønader)
Ja ... Jeg tenker jo at hvis man skjønner man tar dumme valg, så er det et håp om endring. Hvis man rett og slett ikke skjønner at ting er dumt, så blir det veldig vanskelig.
Vi gjør jo dette i dag for enkelte personer (de som ikke er samtykkekompetente)
Eksemplet var jo ekstremt, så slik sett var det kanskje best egnet til å spore av diskusjonen. Men poenget er at vedkommende nektet hjelp og kunne ikke tvinges.
Jeg sier ikke at det finnes en bra praktisk løsning på det. Jeg sier bare at for enkelte er det nok slik at det å ha denne friheten ikke nødvendigvis er til deres eget beste.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 23-11-23 kl 08:27. Årsak: leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvEgen frihet er ikke alltid til det beste for den det gjelder nei. Det er dog vanskelig å i praksis vurdere dette i tusenvis av tilfeller der folk gjør dumme valg. Det er komplisert nok med rusavhengige og psykisk syke når det gjelder behandling om man ikke skal forvente at alle instanser skal gå inn og vurdere hver enkelt persons forståelse av alle mulige valg de skal ta. Det er jo en oppgave det er umulig å gjennomføre.
![]() |
#248 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvNå har jeg verken sett serien eller lest så nøye alt som dreier seg om saken her.
![]() |
#249 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDet som KAN ha en verdi, er å sette søkelyset på NAV-kommunikasjon, som ser ut til å være utrolig dårlig.
![]() |
#250 |
Glamorøs
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvJa, søkelys på NAV-kommunikasjon er superviktig. Og kan fungere langt bedre om man ikke knytter det så sterkt opp mot én sak, tenker jeg. Her har jo ikke målet vært å lage god, kritisk journalistikk, men å lage sippe-TV.
![]() |
#251 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDet er selvsagt verst med dårlig kommunikasjon for de med minst ressurser, men det er kanskje like greit å løfte frem Pappalille-eksemplene (og de andre i denne tråden): Dette er faktisk vanskelig for ALLE.
![]() |
#252 |
Introvert textrovert
|
Kan jo nyansere det litt, selv om jeg (som det fremgår av tråden) på ingen måte er tilhenger av denne type serier.
![]() |
#253 |
Tidsklemma
|
Jeg vil tro det er mye materialet å ta av her. Disse som ble dømt for trygdesvindel - og senere fant man ut rundt 80 stykker ble uskyldig dømt. Jeg tenker jo det hadde satt et større søkelys på vanskelighetene med NAV-kommunikasjonen.
Det er utrolig mange (bedre) vinklinger og historier man kunne dratt frem for å sette søkelyset på NAV-kommunikasjonen.
![]() |
#254 |
Tidsklemma
|
Joda, jeg ser at han på mange måter også kan sees på som et offer her.
![]() |
#255 |
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvNå får jeg opp videoer om ham på tiktok, utenlandsk presse sine nyheter, og det som sies der gjør at jeg tenker de bør få mannen i sikkerhet asap. Det vises bilder av ham, området og huset der han bor, og fortelles at han har forgrepet seg på barn fra 6-13 år (tror jeg det var).
![]() |
#257 |
|
Tenker han (og familien) bør beskyttes nå. Det jeg så på tiktok var ikke bra. Mannen har sonet straffen sin.
![]() |
#258 |
|
![]() Re: «B.ms.g.tt» på tvFyren har visstnok bodd i Filippinene fra 2006, tatt med kona for å få barn i norge på et eller annet tidspunkt, og deretter dratt ut igjen. Jeg synes den informasjonen også gir litt ytterligere …farge når han er så indignert over å miste endel utbetalinger fra 2012 av, han meldte ikke flytting før det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Medlem siden: Jan 2011
Nå er ikke jeg så sympatisk til denne mannen og har ikke sett serien, men vil tro at en flytting til Norge vil koste mer enn flybilletter. De må ha et sted å bo og gjerne depositum for å få leie. Og jeg vil tro stønader må søkes om og ikke endrer seg den dagen de flytter tilbake. Dersom de kommer uten møbler må det kjøpes inn. Så tviler ikke på at man kan få problemer med å klare dette på en minimum uføretrygd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvNå har de to visstnok lagt ut bilder av seg selv på flyplassen med tekst type bye-bye Phillipines.
![]() |
|
|