|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDe som er «for dumme»: skal de nektes utreise? Beholde stønader utenlands som andre ikke får?
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Nå er dette lenge siden jeg hadde erfaring med dette, men jeg husker feks at personer med rusproblemer ble nektet økonomisk støtte uten behandling. Behandling var en del "av pakka" for å få trygd. (Nå som voksen har jeg ikke erfaring med dette, men har litt erfaring med NAV i andre sammenhenger og de setter nå enda rammer for stønader)
Ja ... Jeg tenker jo at hvis man skjønner man tar dumme valg, så er det et håp om endring. Hvis man rett og slett ikke skjønner at ting er dumt, så blir det veldig vanskelig.
Vi gjør jo dette i dag for enkelte personer (de som ikke er samtykkekompetente)
Eksemplet var jo ekstremt, så slik sett var det kanskje best egnet til å spore av diskusjonen. Men poenget er at vedkommende nektet hjelp og kunne ikke tvinges.
Jeg sier ikke at det finnes en bra praktisk løsning på det. Jeg sier bare at for enkelte er det nok slik at det å ha denne friheten ikke nødvendigvis er til deres eget beste.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 23-11-23 kl 08:27. Årsak: leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tøff
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Det skal helt vanvittig mye til bare for å vurdere noens samtykkekompetanse (GUDSKJELOV) nå, og ingen med rusavhengighet nektes økonomisk stønad om de ikke ønsker behandling, også gudskjelov.
![]() |
|
|