Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«B.ms.g.tt» på tv

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-23, 16:55   #221
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: «B.ms.g.tt» på tv

Pappalille, det er brutalt, og verre enn det for de med forsørgerrolle.

En digresjon, i NRK appen ligger podcasten Skitbyen i seks episoder. Veldig godt fortalt om hvordan Berit havnet i sosialbolig og endte blakk.

Gammel 22-11-23, 16:57   #222
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på Tore Strømøy som journalist
Er han det altså?

Wikipedia: "Tore Strømøy (født 1960) er en norsk journalist, programleder, forfatter og tidligere idrettsmann. Han er kjent fra TV-serien Tore på sporet (fra 1996).

Idrett
Han har vunnet tolv norgesmesterskap i kappgang, samt en rekke sølv- og bronsemedaljer.

Journalistikk
Aviser
Strømøy begynte arbeidet som journalist som vikar i Arbeider-Avisa i 1984 og i Adresseavisen i 1985. Året etter ble han ansatt i Hitra-Frøya, der han med base på Frøya skulle ta opp konkurransen med Frøyavisa.

Fjernsyn
Sommeren 1986 ble han ansatt i NRK Trøndelag som radioreporter. I 1991 ble han ansatt i NRK Fjernsynet.

Strømøy er mest kjent for TV-programmet Tore på sporet, men har også arbeidet med TV-serier på NRK som Go'fot på låven, Tett på og På loffen.

Han har blitt kåret til «Årets TV-navn» 1996, 1997 og 2000.

Tore Strømøy sluttet i NRK i 2013, men har avtale med NRK om leveranse av programmer.

Han har blant annet laget programserien "Ingen elsker Bamsegutt" i 2023. Serien ble avpublisert fra NRK.no etter at det ble kjent at hovedpersonen, "Bamsegutt", var dømt for seksuelle overgrep mot barn, uten at det ble opplyst om i serien."

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 16:58   #223
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står ikke noe om utdanning da, jeg vet ikke om journalist er en beskyttet tittel?

Gammel 22-11-23, 17:03   #224
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Pappalille, det er brutalt, og verre enn det for de med forsørgerrolle.

Vi har da folk boende hos oss som har hatt forsørgeransvar og mistet det, fordi partner eller samfunn har tatt ansvar for barna de hadde ansvar for. Hva er det du tenker er brutalt? At NAV ikke fortsetter å betale ut stønad han ikke skal ha? At ingen gikk inn og med tvang holdt familien i Norge? At man ikke hoppet over normal saksgang i barnevernet og bare tok sønnen? Det ER brutalt, fordi vi ønsker et nivå av autonomi i Norge.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 17:05   #225
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med tanke på «gjorde en feil» mht nav, hva var den ene feilen. Skrive «livet ut» på søknaden? Og hva skulle nav ha gjort da? Ringt ham og spurt «er du HELT sikker på det?» Eller er det det at ingen informerte ham om hva han mistet av stønader når han meldte flytting permanent?

Ellers er det jo sånn at så lenge man er samtykkekompetent kan man (dessverre) kjøre livet fullstendig i grøfta. Og det har jo vært store diskusjoner knyttet til det å umyndiggjøre folk også. Det var vel en tilsvarende trist sak om tre brødre som ble umyndiggjort og aldri skulle ha vært det, om jeg ikke husker feil.

Registerer også at advokaten hans reagerer negativt på at nrk trekker dokumentaren, og da kjenner jeg at jeg blir veldig Hvordan i alle dager kan han mene at det er hans klients beste at den skal ses av det norske folk??

Gammel 22-11-23, 17:07   #226
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Vi har da folk boende hos oss som har hatt forsørgeransvar og mistet det, fordi partner eller samfunn har tatt ansvar for barna de hadde ansvar for. Hva er det du tenker er brutalt? At NAV ikke fortsetter å betale ut stønad han ikke skal ha? At ingen gikk inn og med tvang holdt familien i Norge? At man ikke hoppet over normal saksgang i barnevernet og bare tok sønnen? Det ER brutalt, fordi vi ønsker et nivå av autonomi i Norge.

jeg vet ikke hva hun tenkte, men JEG tenkte at det betydde at det er brutalt å være vitne til.

Gammel 22-11-23, 17:30   #227
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

jeg vet ikke hva hun tenkte, men JEG tenkte at det betydde at det er brutalt å være vitne til.

Tenkte på å være vitne til dårlig forsørgerevne før barna tas ut av hjemmet.

Gammel 22-11-23, 17:33   #228
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det står ikke noe om utdanning da, jeg vet ikke om journalist er en beskyttet tittel?

Det er ikkje det.

Strømøy har ikkje utdanning, men han jobber som journalist. I sutresvaret sitt til Pletten gjorde han eit poeng av dette - han representerer "folkedypet" og ikkje elitistisk journalistikk elns.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 17:37   #229
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er voksne, autonome menneskers rett å kjøre livet sitt fullstendig i grøfta uten at jeg kan tvinge frem andre løsninger. Min jobb er å stå på sidelinja og informere om at det finnes andre alternativer.

Jeg har store problemer med å se på slikt Jeg er vel teoretisk enig med deg, men det å se på folk gjøre små, små, små teite ting hele tiden sånn at de sakte men sikkert sklir over kanten. Det er så fælt at jeg, ja, jeg blir faktisk litt kvalm når jeg tenker på det

Gammel 22-11-23, 17:50   #230
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på Tore Strømøy som journalist
Er han det altså?

Sa ihvertfall at han aldri kom inn på noe journalistutdanning.

Gammel 22-11-23, 17:59   #231
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Med tanke på «gjorde en feil» mht nav, hva var den ene feilen. Skrive «livet ut» på søknaden? Og hva skulle nav ha gjort da? Ringt ham og spurt «er du HELT sikker på det?» Eller er det det at ingen informerte ham om hva han mistet av stønader når han meldte flytting permanent?

Ellers er det jo sånn at så lenge man er samtykkekompetent kan man (dessverre) kjøre livet fullstendig i grøfta. Og det har jo vært store diskusjoner knyttet til det å umyndiggjøre folk også. Det var vel en tilsvarende trist sak om tre brødre som ble umyndiggjort og aldri skulle ha vært det, om jeg ikke husker feil.

Registerer også at advokaten hans reagerer negativt på at nrk trekker dokumentaren, og da kjenner jeg at jeg blir veldig Hvordan i alle dager kan han mene at det er hans klients beste at den skal ses av det norske folk??

Jeg spekulerer i st advokaten tror at sympatien vinner om de ser stakkaren i serien, og nå er redd alle vare vil huske overgrepsdommen.

Gammel 22-11-23, 18:30   #232
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Tenkte på å være vitne til dårlig forsørgerevne før barna tas ut av hjemmet.

Ja, det er bare vondt :/

Terry Pratchett
Gammel 22-11-23, 18:37   #233
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har store problemer med å se på slikt Jeg er vel teoretisk enig med deg, men det å se på folk gjøre små, små, små teite ting hele tiden sånn at de sakte men sikkert sklir over kanten. Det er så fælt at jeg, ja, jeg blir faktisk litt kvalm når jeg tenker på det

Det er vondt, men for å klare å stå i min jobb er man nødt til å se på det på en annen måte. For meg handler det om respekt; jeg kan ikke fordra paternalisme og ovenfra-og-ned tanken om at jeg vet best hva som fungerer for deg (jeg sier IKKE at det er det du tenker, men det oversettes fort sånn i praksis). All endring er smertefull, og derfor må ønsket og motivasjon om endring komme fra den som må gjøre jobben. Jeg stiller opp og finner løsninger, forstår og foreslår og støtter og informerer. Men det er ikke en hjelpers jobb å tre sine løsninger over hodet på andre.

Terry Pratchett
Gammel 22-11-23, 19:25   #234
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Stakkars Tore, han har ikke sovet på fem dager. Det er faktisk han som er offeret her! Send en blomst!

Gammel 22-11-23, 19:33   #235
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Tenner lys.
Men jeg tviler ikke på at han står i en vanskelig situasjon akkurat nå, selv om han utfører folkedypjournalistikk.

Gammel 22-11-23, 19:35   #236
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva kan man si? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...amsegutt-serie Aktuelt å lage ny dokumentar om mannen og med TS. Jaja. Neinei.

Gammel 22-11-23, 19:37   #237
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TS tar oppsiktsvekkende lite selvkritikk. Ingenting, faktisk.

Gammel 22-11-23, 19:39   #238
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vondt, men for å klare å stå i min jobb er man nødt til å se på det på en annen måte. For meg handler det om respekt; jeg kan ikke fordra paternalisme og ovenfra-og-ned tanken om at jeg vet best hva som fungerer for deg (jeg sier IKKE at det er det du tenker, men det oversettes fort sånn i praksis).

Jeg jobber jo ikke med denne type ting så jeg er jo helt uprofesjonell i forhold til det

Og i de tilfellene jeg tenker på er det personer som av ymste grunner (kan være helt enkle ting som at de ikke kjenner kulturen og derfor gjør ting som ikke er lurt, til at de rett og slett ikke kan ting eller at de skammer seg og derfor ikke spør om hjelp) som rett og slett gjør ting som er dumt for dem. Jeg tenker ikke på valg som tja, kan gå bra, kan gå dårlig? Hvem vet? Eller personlige valg som at jeg vil ha en jobb jeg tjener mindre i fordi den passer meg bedre.

Og dette handler om at: Ja, jeg vet mer enn dem, OG det ville vært lurt å gjøre det for deres egen del (selv om jeg ikke greier å skjønne at det er en ovenifra-og-ned tanke? Det er mange ting som andre kan bedre enn meg. Jeg opplever absolutt ikke at det er noe galt eller feil med at jeg kan mindre enn andre. Selvsagt, var på quiz i går og der var det noen som ble sjokkert over at jeg ikke var klar over grunnstoffet det er mest av i luft er nitrogen. Vedkommende ble heller ikke imponert over at jeg var klar over at det er Kim Kardashian som eier klesmerket "Skims" Men det er ikke fordi jeg kunne mindre det ble kleint. Det var fordi vedkommende synes det var rart at jeg ikke kunne det. Skjønner du? Holdningen, ikke kunnskapen i seg selv)

Og nei, dette handler heller ikke om en situasjon hvor folk gjør noe gir en konsekvens som jeg ville mislikt, men de selv er helt ok med. Det handler om at de gjør ting som får konsekvenser for dem selv, som de selv ikke vil. OK - rant over (for i dag i alle fall!)

Gammel 22-11-23, 19:59   #239
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

TS tar oppsiktsvekkende lite selvkritikk. Ingenting, faktisk.

Absolutt ingen. Han har bare laget serien. Alt er NRKs feil. Og han er usikker på om de nå har tatt riktige avgjørelser.

For målet hans er jo bare å røre folk.

Gammel 22-11-23, 20:17   #240
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg jobber jo ikke med denne type ting så jeg er jo helt uprofesjonell i forhold til det

Og i de tilfellene jeg tenker på er det personer som av ymste grunner (kan være helt enkle ting som at de ikke kjenner kulturen og derfor gjør ting som ikke er lurt, til at de rett og slett ikke kan ting eller at de skammer seg og derfor ikke spør om hjelp) som rett og slett gjør ting som er dumt for dem. Jeg tenker ikke på valg som tja, kan gå bra, kan gå dårlig? Hvem vet? Eller personlige valg som at jeg vil ha en jobb jeg tjener mindre i fordi den passer meg bedre.

Og dette handler om at: Ja, jeg vet mer enn dem, OG det ville vært lurt å gjøre det for deres egen del (selv om jeg ikke greier å skjønne at det er en ovenifra-og-ned tanke? Det er mange ting som andre kan bedre enn meg. Jeg opplever absolutt ikke at det er noe galt eller feil med at jeg kan mindre enn andre. Selvsagt, var på quiz i går og der var det noen som ble sjokkert over at jeg ikke var klar over grunnstoffet det er mest av i luft er nitrogen. Vedkommende ble heller ikke imponert over at jeg var klar over at det er Kim Kardashian som eier klesmerket "Skims" Men det er ikke fordi jeg kunne mindre det ble kleint. Det var fordi vedkommende synes det var rart at jeg ikke kunne det. Skjønner du? Holdningen, ikke kunnskapen i seg selv)

Og nei, dette handler heller ikke om en situasjon hvor folk gjør noe gir en konsekvens som jeg ville mislikt, men de selv er helt ok med. Det handler om at de gjør ting som får konsekvenser for dem selv, som de selv ikke vil. OK - rant over (for i dag i alle fall!)

Folk gjør ting som er direkte dumt for dem hele tiden. Hvor skulle grensen gått liksom? Jeg trøstespiser chips akkurat nå, det kommer ingenting godt ut av det, skulle noen hindret meg? Hvem skal avgjøre hva som er direkte dumt og hva som bare er "kan gå bra"? Skulle vi for eksempel sperret inne folk som ruser seg? Det er jo alltid dumt. Hvor mye måtte man ruset seg for å bli sperret inne? Hvor ofte? Med hvilke rusmidler?

Jeg er veldig enig i det pappalille skriver. Jeg ser også folk som tar skikkelig dumme valg i jobben min. Og det er deres rett. Heldigvis! Brutalt for oss som må stå og se på, men like fullt deres rett.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.