|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvJa, jeg har begrenset mengde sympati for overgrepsdømte og trusselutøvere. Faktisk. Nok andre å synes synd på.
![]() |
#142 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Signerer dette. NAV skal støtte de aller mest ressurssvake, men er ikke organisert på en måte som gjør at de klarer å hjelpe dem som har begrensede muligheter til å forstå og «handle rett». Kommunikasjon ut er jo begredelig lite brukervennlig, man må jo ofte ha en mastergrad og vel så det for å forstå budskap og aksjonsbehov i noen av brevene… og det er ikke den enkelte ansatte det står på. De gjør det de kan, men de må ha nok folk (med rett kompetanse) til å snakke mye og ofte med dem som må ha ting inn med teskjeer.
![]() |
![]() |
#143 |
Introvert optimist
|
Jeg har lest i kommentarfeltene og det er mye hallelujah-stemning og sverming for TS altså. Jeg tror mange av dem som avfeier overgrepsdommene som gammelt nytt og ikke viktig lenger ser det hele gjennom rosafargede TS-svermeriglass. Han har mange fans.
![]() |
#145 |
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette er faktisk ekstremt viktig. Jeg har mastergrad og skriver daglig dokumenter i offentlig forvaltning. Jeg er stort sett frisk og rask og i jobb, men de få gangene jeg har fått brev fra NAV, så har jeg svært ofte måttet henvende meg til dem for å spørre om hva de egentlig forsøker å formidle til meg. Da er det noe riv ruskende galt i måten de kommuniserer på.
![]() |
![]() |
#147 |
Shake it out!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvLeser i avisen at uføretrygden han mottar er 250 000 nkr. Som neppe er en dårlig inntekt på Fillipinene. Og kona jobber. Og så fremstilles det som om de lever i fattigdom og ikke har råd til å sende sønnen på skolen, stemmer det?? Det er mye som luktet svidd i den dokumentaren altså. Ikke det at det er ok at NAV sender uforståelige brev og man tabber seg ut og går glipp av hva man har krav på. Men noe sier meg at de egentlig har bedre råd på fillipinene nå enn de vil få med full nav-støtte i Norge. Riktignok ikke nå som det er kronerullet inn 4 mill da.
![]() |
#148 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg synes egentlig at dette er ganske irrelevant. Dette er ikke en familie med bunnsolid økonomi, og noe må de leve av når/hvis de kommer tilbake til Norge. Der får de sannsynligvis langt trangere. Og "alle" vil mene noe om dem. Særlig etter denne dokumentaren.
![]() |
![]() |
#149 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Dette er jeg enig i. Jeg synes det er veldig rart at det ikke har blitt rettet sterkere kritikk mot advokaten som ga dette rådet.
![]() |
#150 |
ej ikke møjkets heije
|
Da fortsetter jeg å synse:
![]() |
![]() |
#151 |
Permakulturell
|
Jeg har ikke sett serien, men forholder meg til NAVs kommunikasjon rett som det er, både som arbeidsgiver og som hjelper for å tolke kommunikasjonen for andre.
![]() |
#152 |
Shake it out!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDet er ikke relevant for familien, men det er relevant for hvordan nrk framstiller saken mener jeg. At mannen er sviktet i alle ledd er det jo liten tvil om, og samfunnet har et ansvar for at han har blitt den han er. Og det kunne man jo helt klart ha laget en god dokumentar om. Men i stedet har NRK laget en suppe der de utelater ganske essensiell informasjon for å gjøre ting enda verre enn de faktisk er. Det hadde vært fullt mulig å fortelle denne historien uten å eksponere sønnen også. Men så klart, man hadde mistet noe «grinemateriale» av det. Ser nå at nrk skriver at de skal gjøre endringer mht eksponering av sønnen før den legges ut igjen. Men han skulle jo aldri vært identifisert i utgangspunktet. Og når man leser at nrk sier i dokumentaren at man må tenke på mannen som et barn. Og fremdeles mener de at han er kompetent til å forstå hva han går med på når denne dokumentaren lages?
![]() |
#153 |
Shake it out!
|
Jeg tror nrks mål har vært å få folk til å grine og føle. Og da passer det ikke å ta med informasjon som kan få folk til å tvile på at han er 100% offer og egentlig bare er en snill og enkel bamsegutt som lever i total fattigdom fordi Norge har sviktet.
![]() |
#154 |
Make it count!
Jo, det kan godt hende. Men da er det likevel litt rart at de har med klippet hvor advokaten skamløst sier at dette var rådet han ga. Han får null pushback fra Strømøy på det, da, riktignok, men det er jo en helt sjokkerende uttalelse.
![]() |
#155 |
Make it count!
Ja, seertall er jo alltid målet og stor stat svikter liten mann treffer jo som regel blink der. Kunne bare slengt på «Klarer vi å få Bamsegutt hjem til jul?», så hadde det vært full pott.
![]() |
#156 |
Drømmer
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvJeg leste nå at han hadde vært i Stavanger i fjor, det ble lagt ut dokumentasjon fra hans tidligere profil på fb, men det er kanskje resten av familien han ikke har råd til å få med hjem? Mye som er rart i denne saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Unik
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvNår narrativet blant annet er «nordmann kommer seg ikke hjem og får ingen støtte», så mener jeg det er høyst relevant at han får en god del støtte og HAR midler til å dra hjem.
![]() |
#158 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er veldig enig i dette også. Voksne mennesker som ikke har verge har (dessverre) lov til å ta skikkelig dårlige valg i forhold til sitt eget liv.
![]() |
![]() |
#159 |
Shake it out!
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvJeg anser meg som oppegående, har både en master- og en bachelorgrad, men jeg slet bigtime da jeg skulle søke om pleiepenger og sendte først søknad for graderte pleiepenger, som jeg skulle ha, men forstod ikke hvordan jeg skulle fylle ut, så jeg ringte NAV og fikk en mann på telefonen, som var så ubehagelig og nedlatende «er du helt idiot»-aktiv at jeg var hakket før jeg begynte å grine da jeg sa at «jeg finner meg ikke i at du snakker slik til meg når jeg ber om hjelp til å forstå hva jeg skal gjøre». Sendte skriftlig klage og fikk svaret «beklager at du føler det sånn, men det er ikke mulig å bevise», sånn ca. Heldigvis ble jeg etter klagen oppringt av en hyggelig person som klarte å forklare meg at når man skal ha graderte pleiepenger, men ikke aner hvor mye man skal jobbe, så søker man om fulle pleiepenger (kjempelogisk).
![]() |
#160 |
Unik
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvEn jeg kjenner droppe å søke dagpenger midt i en krise uten jobb pga tidligere elendig erfaring.
![]() |
|
|