Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag? #02

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-23, 08:50   #161
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag? #02

På Europris har de store flasker med eddik til en billig penge også. Husker ikke hvor stor og %

Gammel 24-08-23, 23:20   #162
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hvor mye snørr en enkelt nese kan produsere i løpet av et døgn. Målt i volum. Hva er rekorden tro? #forkjølaoglei

Gammel 25-08-23, 07:34   #163
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg lurer på hvor mye snørr en enkelt nese kan produsere i løpet av et døgn. Målt i volum. Hva er rekorden tro? #forkjølaoglei

Jeg har lurt på nøyaktig det samme noen av gangene jeg har vært forkjøla. Det klarer jo å bli vanvittige mengder. Hvor kommer alt fra, lizzom?

Gammel 25-08-23, 08:14   #164
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer på hvorfor det skal være så fordømt vanskelig for garnprodusentene å la et par cm av den innvendige enden av garnnøstet stikke ut. Filcolana har klart det med Arwetta, så hva er problemet?!

Retz er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 10:26   #165
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hva har jeg glemt ifm konfirmasjon i morgen?

Gammel 25-08-23, 12:10   #166
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den er basert på en bok som skal være godt dokumentert, men jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke i hvilken grad filmen avviker fra den. Det «store» historiske - utviklingen av atombomben, fysikken i det, hvem som var med på hva, prosessen mot Oppenheimer, alt det geopolitiske - tror jeg skal være ganske korrekt. Mer personlige ting og hva folk faktisk sa til hverandre, både privat og i møter, er såklart sjelden dokumentert. Rådgiveren til Strauss er ikke en historisk person (an er vel der for at Strauss kan fortelle ham ting sånn at vi som publikum får det med oss), men ellers tror jeg alle som faktisk sier noe i filmen er ekte folk.

The New York Times hadde nylig en veldig bra artikkel om biografien og dens 25-årige(!) tilblivelseshistorie. Verd å lese!
Den gjenlevende forfatteren (Kai Bird) var tydeligvis veldig fornøyd med filmen - det skulle tyde på at Nolan ikke har tatt seg for mange friheter.

Edit: Jeg trodde man kunne lese et begrenset antall artikler hos NYT uten å betale, men det stemmer visst ikke. Fire ukers tilgang koster €2, så det er jo en mulighet.

Chiffre er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 12:47   #167
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg lurer på hvorfor det skal være så fordømt vanskelig for garnprodusentene å la et par cm av den innvendige enden av garnnøstet stikke ut. Filcolana har klart det med Arwetta, så hva er problemet?!

JA!

Så enkelt for produsenten, og så ålreit for oss strikkere.

Gammel 25-08-23, 13:03   #168
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det en fordel? Mulig jeg ikke helt skjønner hva dere mener.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 13:04   #169
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor er det en fordel? Mulig jeg ikke helt skjønner hva dere mener.

Fordi man slipper å grave ut halve nøstet for å finne enden, for deretter å måtte løse opp en stor floke?

Jeg strikker ikke engang, men gjetter.

Gammel 25-08-23, 13:14   #170
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor trenger man den innvendige enden?

Input er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 13:26   #171
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Men hvorfor trenger man den innvendige enden?

Jeg hverken strikker eller hekler, men nå lurer jeg også på hvorfor man må ha den innvendige enden.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 13:53   #172
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Fordi da kan man bruke garnet mens nøstet ligger i ro

Bruker man den ytre enden vil det måtte snurre rundt og rundt etter hvert som du drar ut tråd, noe som lett lager floke, dessuten må du da ta av "magebåndet som ytterligere bidrar til økt risiko både for at du ikke vet hvilken fargekode det er, og muligheten for floke "

Gammel 25-08-23, 14:04   #173
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Strikker dere med tråden som er innerst i nøstet? Er det isåfall heeeelt sikkert at det ikke blir krøll?

Gammel 25-08-23, 14:20   #174
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

.. hvor lenge varer egentlig budrunden? Startet 11.30 og holder fortsatt på.. skal selge leiligheten etter mamma. Den er visst mer poppis enn jeg trodde.
Fullstendig oppussingsobjekt, og er allerede forbi flotte nyoppussede leiligheter som ble solgt til jul og en i mars. Fint for oss da. Liten leilighet så det er helt utrolig.

Gammel 25-08-23, 14:27   #175
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg lærte å strikke av min mor da jeg var sikkert 6 år gammel eller noe sånt. Og da lærte jeg det, at man skal ta ut tråden som er inni, og strikke med den, og den ytterste tråden skal man knyte rundt det magebåndet malama snakker om. Jeg trodde det var en "sannhet", på samme måte som at klokka skal på venstre hånd, at man får mark i magen av å spise snø, at merkelappen i genseren skal være bak, og alle andre regler man lærer og godtar uten videre forklaring når man er på den alderen. Jeg har i grunnen aldri strikket noe særlig etter det, og ble nesten litt sjokkert første gang jeg så noen som strikket med den ytterste tråden. Det var jo feil!

Gammel 25-08-23, 14:27   #176
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

.. hvor lenge varer egentlig budrunden? Startet 11.30 og holder fortsatt på.. skal selge leiligheten etter mamma. Den er visst mer poppis enn jeg trodde.
Fullstendig oppussingsobjekt, og er allerede forbi flotte nyoppussede leiligheter som ble solgt til jul og en i mars. Fint for oss da. Liten leilighet så det er helt utrolig.

Så spennende!

Gammel 25-08-23, 14:35   #177
Input

Input sin avatar

Standard

Oioi. Det høres jo ekstremt smart ut! Hvordan finner man den når den ikke stikker ut?

Input er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 14:45   #178
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Oioi. Det høres jo ekstremt smart ut! Hvordan finner man den når den ikke stikker ut?

Man graver rundt inni der og leter. Først litt forsiktig og tålmodig, etterhvert eskalerer det til sint krafsing og knurring, før bannskapet sprer seg over nabolaget, garnet ryker i søpla og man sparker hardt i det som er av møbler. Før garnet blir plukket opp fra søpla og man aksepterer sin skjebne. Og tar tak i den ytterste enden.

Retz er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 14:49   #179
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Retz altså.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 25-08-23, 17:07   #180
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å snurre fingeren litt inni der og dra ut det som fester seg. Ofte er det ganske nær enden. I slike runde nøster (som sterk-garnet) er det mye lettere å se enden/den blir ofte med pappbiten ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.