Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #15

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-23, 21:49   #761
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråd #15

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Vegglus-kommentaren fra Fabian..

Jepp. Enig.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 21-08-23, 07:30   #762
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men den dagen han fyller 16 så har du null innsyn, og da er det fint at han har det selv.

Selvsagt, problemet nå er jo at jeg har begrenset innsyn, og at han ikke har mulighet til å sjekke det jeg ikke ser. Jeg syns at dersom det skal være slik så må han jo ha mulighet til å logge inn på en enkel måte slik at vi kan sjekke helsenorge. Jeg fant bl.a ikke henvisninger og det trengte jeg å se. Nå ordnet det seg, men burde ikke være nødvendig.

Gammel 21-08-23, 07:32   #763
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har ikke konto der ungene har konto jeg heller, men vi måtte legitimere oss på et vis da vi opprettet de kontoene tror jeg. Eller. Var det med bankid vi gjorde det, etter oppmøte i banken først i alle fall. For de to eldste. For yngste kunne vi gjøre det hjemmefra for vi er kunder, uten konto, i banken der. Jeg har disponert konto der er g mannen disponerer konto der, fau - verv.

Jeg hadde ikke konto der før etter at ungene fikk brukskontoer der, og de ble opprettet før dette med legitimering med pass ble innført.

Gammel 21-08-23, 08:28   #764
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungdomsskolen som Storebror skal begynne på sendte ut en sms til alle foreldre om at barna deres som skal begynne i 8. klasse skal sende en melding med navnet sitt til en miljøarbeider, fordi de ville ringe og ha en samtale med alle som skal begynne. Kjempefint tiltak! Men ingen har ringt Storebror, selv om både han, faren og jeg har sjekket at han har sendt til riktig nummer. Da blir det tiltaket bare til en ekstra belastning, Storebror grubler på alt som kan være grunnen til at han er glemt og i dag er det skolestart.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 21-08-23, 08:31   #765
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ånei Input, så ille!

Jeg er irritert over meg selv for at jeg ikke klarer å overse andres urimelige handlinger. Jeg MÅ lære meg å la ting gå.

Gammel 21-08-23, 09:32   #766
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ja, det kan du gruffe over! I fell you! Her var det ikke noe mat i huset. Han som for en uke siden ikke orker tanken på kyllingfilet - ville spy av det - vil kun spise kyllingfilet. For nå spyr han av pølser, hamburgere og snitsler (som vi har). Dessuten er det ikke mer melk igjen. Si i fra før han tar siste glasset og ikke la tomme kartonger stå igjen i kjøleskapet fordi han ikke gidder kaste, kanskje? Burde være tankeleser tydeligvis.

Når Herremannen fikk førerkort fikk han ansvaret for å kjøpe inn det som bare han spiser. Brød, laktosefri melk, pålegg som bare han spiser osv. Så vippset han krav til meg. Det var helt håpløst å holde styr på når ting tok slutt (spiser ikke noe på flere dager og så nesten et helt brød på en dag). Det underlettet.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 21-08-23, 09:35   #767
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg har i-landsgruff! Ble vekket av vaskehjelp som kom tre timer for tidlig!

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 21-08-23, 09:49   #768
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Så kjipt, Input.

Gammel 21-08-23, 09:55   #769
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

jeg har i-landsgruff! Ble vekket av vaskehjelp som kom tre timer for tidlig!

Det var et ekte i-landsgruff ja.

Veldig dårlig Input! Kanskje de ikke har rukket over alle, og at han får telefon i dag? Skjønner godt at han grubler, krysser fingrene for at de har en naturlig og akseptabel forklaring.

Gammel 21-08-23, 09:59   #770
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med mat til tenåringer har vi gitt opp også. Det varierer fra uke til uke hva de spiser og ikke. Vi handler inn basisvarer og lar dem ordne resten selv. (Iskaffe er ikke basisvare, noe 15-åringen nærmest opplevde som et overgrep).

Gammel 21-08-23, 10:01   #771
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ungdomsskolen som Storebror skal begynne på sendte ut en sms til alle foreldre om at barna deres som skal begynne i 8. klasse skal sende en melding med navnet sitt til en miljøarbeider, fordi de ville ringe og ha en samtale med alle som skal begynne. Kjempefint tiltak! Men ingen har ringt Storebror, selv om både han, faren og jeg har sjekket at han har sendt til riktig nummer. Da blir det tiltaket bare til en ekstra belastning, Storebror grubler på alt som kan være grunnen til at han er glemt og i dag er det skolestart.

Så utrolig dumt! Håper noen ringer han og at han får en unnskyldning og forklaring. Ikke kjekk start på året.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Når Herremannen fikk førerkort fikk han ansvaret for å kjøpe inn det som bare han spiser. Brød, laktosefri melk, pålegg som bare han spiser osv. Så vippset han krav til meg. Det var helt håpløst å holde styr på når ting tok slutt (spiser ikke noe på flere dager og så nesten et helt brød på en dag). Det underlettet.

God plan! Rent bortsett fra at jeg risikerer at han går bananas og kjøper i vildensky. Så jeg tror jeg vippser ham i forkant og så kan han kjøpe det han vil ha.

Gammel 21-08-23, 10:06   #772
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en som har ekstremt varierende matpreferanser og en som har spist nøyaktig det samme i 15 år. Det er definitivt lettere å handle inn til sistnevnte.

«Det er ingen mat her» besvares med «jeg kjøper det du vil ha hvis jeg får beskjed». Men det kommer ingen beskjed, så da får det heller sutres.

Jeg lager iskaffe til meg selv hver morgen, og har lært bort hvordan til den kaffedrikkende tenåringen. Men det tar bittelitt tid i en travel morgenrutine, så det skjer ikke så ofte. Men det klages i hvert fall ikke lenger på at det ikke er iskaffe i kjøleskapet.

Gammel 21-08-23, 10:21   #773
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Det er pulver min vil ha, for hun er svært økonomisk bevisst (etter hennes standarder). Fremdeles ikke standardvare. Hun kan få traktekaffe.

Gammel 21-08-23, 11:10   #774
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk time til å vise de frem på onsdag. Så da er den grei. Jeg glemte jo farta at Storebror egentlig går til 1530 onsdager nå, men var helt greit å hente tidligere. Greit å få det unnagjort, og få bank-id til begge to, bare teit å ikke gjøre det på Lillesøster samtidig.

Så får jeg høre om de virkelig trenger bekreftelse på at det er kun jeg som er omsorgsperson. Det tar 2 uker (!) å få den bekreftelsen på altinn, så jeg håper de har den allerede. Eller at jeg kan logge inn og vise de.

Det er egentlig bare i bank jeg har opplevd problem med at kun jeg står på fødselsattesten.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 21-08-23, 11:18   #775
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Etter at arvingen var alene hjemme i en uke for første gang for et par år siden, har hun fått et helt annet forhold til hva mat koster. Nå er hun ganske så prisbevisst og økonomisk. Med andre ord kan det anbefales å la dem være alene noen dager med et gitt matbudsjett

løve70 er ikke aktiv  
Gammel 21-08-23, 11:50   #776
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden syntes det var en god ide at jeg vippser penger, så handler han mat. Så da har vi ett mindre punkt å krangle om.

Gammel 21-08-23, 11:51   #777
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Etter at arvingen var alene hjemme i en uke for første gang for et par år siden, har hun fått et helt annet forhold til hva mat koster. Nå er hun ganske så prisbevisst og økonomisk. Med andre ord kan det anbefales å la dem være alene noen dager med et gitt matbudsjett

Han er veldig økonomisk med egne penger. Not so much med moren sine. Men nå skal han få en gitt sum i uken til mat, og så får han bruke egne om han vil ha mer mat enn det (han får straks 10 000 i mnd i bidrag fra faren).

Gammel 21-08-23, 12:07   #778
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God plan! Rent bortsett fra at jeg risikerer at han går bananas og kjøper i vildensky. Så jeg tror jeg vippser ham i forkant og så kan han kjøpe det han vil ha.

Poden syntes det var en god ide at jeg vippser penger, så handler han mat. Så da har vi ett mindre punkt å krangle om.

Han er veldig økonomisk med egne penger. Not so much med moren sine. Men nå skal han få en gitt sum i uken til mat, og så får han bruke egne om han vil ha mer mat enn det (han får straks 10 000 i mnd i bidrag fra faren).

Godt å høre, min har vært ganske grei med min lommebok og bare kjøpt det som trengs og til fornuftige priser. Koffeinholdig brus osv har han skjønt at han må betale selv.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 21-08-23, 12:18   #779
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Han film penger med beskjed om at dette er budsjettet for en uke med mat, og at han må planlegge, for det blir ikke mye ma tom han kjøper takeaway. Så får vi se hvordan han løser det.

Gammel 21-08-23, 14:53   #780
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Ser Laila Bertheussen har trykt liker på innlegg på fb om Morgenbladets anmeldelse av Vigdis Hjorths nye bok. Ingressen sier vel noe sånt som at anmelderen blir trukket inn i en konflikt hun ikke har lyst å bli dradd inn i.

Sjelden jeg bruker uttrykket det var rette ræva som feis, men her synes jeg det passer.
Ser Bertheussen lover oss bok, film eller flere kunstverk også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.