Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-23, 11:08   #701
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Man blir jo også farget av hvordan ting gjøres der man bor. Hos oss spiser fotballen ungene fra de er 8-9 år. Da kan ikke fotball kombineres med noe annet. Det er trening to ganger i uka, pluss en frivillig og kamp. Og siden vi har hall så er sesongen kun avbrutt av juleferien. Så det kan ikke kombineres med noe som helst. Og de er strenge på at man må møte og delta. Så alle andre fritidsaktiviteter mangler unger. Og fotballen opplever stort frafall når de blir 12-13. men da er det vanskelig å begynne med noe annet.

Ja, det er klart, mye avhenger av den enkelte klubb. Her prøvde eldste å kombinere konkurranseturn med fotball i 10-12-årsalderen, og der var det fotballen som måtte vike, og turninga som spiste opp tida og var umulig å kombinere med noe annet. Det førte til at hun sluttet med turn og fortsatte med fotball.

Gammel 15-03-23, 11:15   #702
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bedagelig anlagte barn som har sluttet på både det ene og det andre tidligere enn de ville ha gjort hvis det var rom for å være på trening uten prestere så veldig hele tiden. Jeg tror også man mister mange late bloomers hvis man ikke tar vare på de som ikke er dritgode når de er ti. (Ikke mine barn altså, der var det både evne, talent og innsats det skortet på. )

Datteren til en venninne var for eksempel skikkelig god i friidrett, men hadde null interesse i å konkurrere. Hun ville bare trene, men sluttet fordi det ble for mye press på å delta i konkurranse siden hun var «et talent». Hun var 12. Det er selvfølgelig ikke sikkert hun hadde vunnet VM hvis hun hadde fortsatt, men det kan jo godt være at hun hadde fått lyst til å konkurrere senere, men mistet muligheten siden hun følte for mye press såpass tidlig. Det må være rom for alle, også de som ikke er opptatt av å vinne hele tiden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-23, 11:19   #703
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Min som har sunget i kor har sunget i to. I begge fikk alle være med, uansett evner. I det ene var det to - tre utvalgte som fikk alle soloer, i det andre varierte de i veldig mye større grad. Det var det andre hun valgte å gå tilbake til. For henne var muligheten til å av og til skinne viktig for å kunne fortsette.

Jeg har aldri opplevd et kulturtilbud til barn som offentlig straffer med å nekte spilletid, henvise noen til å fylle flaskene til de andre fordi det er viktigst at de gjør seg klar, de som fyller flaskene skal jo uansett bare sitte på benken eller be noen om å gi fra seg fotballskjorter for at en av de viktigere spillerne skal få se bedre ut på et bilde.

Jeg har aldri opplevd at barn som blir straffet med å ikke få spille fotball, må fylle flasker eller gi boet trøya fordi noen skal se bra ut på bilder og er 110% enig i at det overhode ikke hører hjemme i idrett for barn altså. Og min sønn spilt en klubb som klarte å gjøre en del tabber mht det å skulle være en breddeklubb.

Eller. Korreksjon. De som ikke kom på treninger, ble ikke tatt ut til å spille kamp. Dvs, de som systematisk ikke kom på treninger, ikke de som av ulike grunner ikke kunne trene en uke. Og gikk man bananas på en trening så kunne man bli satt på benken resten av treningen. Men det antar jeg hadde skjedd om man i korpset dælja trompeten i hodet på sidemannen eller gang på gang skrek i øret på sidemannen eller hoppet opp og ned og forstyrret alle andre, sang helt annen sang eller nektet å følge noen av beskjedene som ble gitt.

Gammel 15-03-23, 11:23   #704
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er vel ingen som snakker om førstelag for 10-åringer?

Det var Milfrid som skrev at de som begynner som 10-åringer eller 15-åringer ikke bør forvente å få være med på 1-er-laget.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-23, 11:24   #705
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min som har sunget i kor har sunget i to. I begge fikk alle være med, uansett evner. I det ene var det to - tre utvalgte som fikk alle soloer, i det andre varierte de i veldig mye større grad. Det var det andre hun valgte å gå tilbake til. For henne var muligheten til å av og til skinne viktig for å kunne fortsette.

Jeg har aldri opplevd et kulturtilbud til barn som offentlig straffer med å nekte spilletid, henvise noen til å fylle flaskene til de andre fordi det er viktigst at de gjør seg klar, de som fyller flaskene skal jo uansett bare sitte på benken eller be noen om å gi fra seg fotballskjorter for at en av de viktigere spillerne skal få se bedre ut på et bilde.

Det er nok sant (og det du beskriver i siste avsnitt er jo horribelt, og heldigvis ikke noe jeg har opplevd i fotballen her), men jeg har barn i Kulturskolen, og det er den eneste aktiviteten (og mine har gått på mange ulike) hvor det er obligatorisk oppmøte på øvingene, man må melde fravær hvis man ikke kan komme, og risikerer å miste plassen hvis det er for mye ugyldig eller uanmeldt fravær (og der hvor det har vært differensiert på spilletid i ungdomsfotballen her har det nettopp vært på grunnlag av oppmøte på treninger, ikke ferdighetsnivå). Og det er helt greit, det er lange ventelister på gruppene, så det skulle bare mangle. Er man ikke interessert i å møte på øving har man ingenting der å gjøre, og bør overlate plassen sin til noen andre. Og det er også de ivrigste og flinkeste som får ha de mest fremtredende rollene i forestillinger, selv om alle er med, og alle er viktige for at forestillingen skal bli bra. Alle får skinne, men helt klart noen mer enn andre. Og jeg hører aldri noen klage på noe av dette. Så det stilles definitivt krav til deltakelse, også i kulturtilbud. Gjerne forventes det også at man skal øve på egenhånd, mellom øvingene. De som spiller surt i korpset, eller ikke greier å holde takta får også være med, men de får kanskje ikke spille solo like mye som de største talentene. Det er naturlig at de flinkeste også får tildelt de stemmene med de vanskeligste notene. Det handler om utfordringer og mestring på sitt eget nivå, ikke at alle skal behandles akkurat likt.

Sist redigert av My : 15-03-23 kl 11:40.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-03-23, 11:28   #706
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og det er mye snakk om fotball og bredde her. Men hvordan er det feks med korps eller kor eller dans/cheerleading? Er det plass for alle der også? Får man delta på lik linje om man ikke kan synge en tone rent om det så var for å redde livet, har null rytme eller ikke klarer å lære seg noter og spiller skjærende falsk. På konserter og opptredener tenke jeg?

Ja, det er klart at alle i korpset og dansegruppa får være med på konserter og opptredener. Hva tenkte du, at de får beskjed om å bli hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

"Flest mulig, lengst mulig, best mulig" er NFF sin visjon for fotballen i Norge.

Jeg synes "best mulig" burde være underordnet "flest mulig" og "lengst mulig". Hvis prisen for en Ødegaard og en Haaland er klasseskilleproblematikken og prestasjonsjaget og frafallet vi ser i dag, så mener jeg den er for høy.

Gammel 15-03-23, 11:28   #707
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Veldig interessant at du drar fram akkurat Haaland, for han er et eksempel på et lag hvor man definitivt brydde seg om flest mulig, lengst mulig, noe som blant annet beskrives i denne artikkelen:

Som jo betyr at er har lykkes med å ta vare på alld, både de gode og mindre gode. Som man kan få til når man har 40 spillere, på ulike nivåer. Det betyr ikke at de ikke lot noen være best - de gjorde jo åpenbart det - men de ivaretok også de som ikke var det. Som jeg er helt enig i at man skal. Ikke enten/eller, men både og. Da må man differensiere. Håland har ikke blitt god av å spille løkkefotball to ganger i uka.

Men de som trente laget er et forbilde mht å ivareta alle. Og jeg tror det er helt essensielt for å dyrke fram talenter. Min nevø, som har vært på kretslaget med Håland, sluttet mye fordi kompisene sluttet og begynte med andre ting. Han ramlet utenfor sosialt. Når de klarer å beholde alle 40 på et lag, så beholder man kompisgjengen og det sosiale.

Gammel 15-03-23, 11:31   #708
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det var Milfrid som skrev at de som begynner som 10-åringer eller 15-åringer ikke bør forvente å få være med på 1-er-laget.

Ja ser det ble en uheldig formulering. Var ikke det jeg mente da. Man har ikke nivåer når de er 10. Men man kan nivådele treninger uformelt.

Gammel 15-03-23, 11:32   #709
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg synes "best mulig" burde være underordnet "flest mulig" og "lengst mulig". Hvis prisen for en Ødegaard og en Haaland er klasseskilleproblematikken og prestasjonsjaget og frafallet vi ser i dag, så mener jeg den er for høy.

Veldig enig. Men jeg mener jo Haaland og Ødegaard ikke er noe vi som nasjon trenger. Kult å ha, men mye viktigere at befolkningen har et positivt forhold til fysisk aktivitet, gode sosiale relasjoner, mestringsfølelse og idrettsglede. Og det forsvinner når man må satse som 10-åring.

Gammel 15-03-23, 11:36   #710
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Veldig enig. Men jeg mener jo Haaland og Ødegaard ikke er noe vi som nasjon trenger. Kult å ha, men mye viktigere at befolkningen har et positivt forhold til fysisk aktivitet, gode sosiale relasjoner, mestringsfølelse og idrettsglede. Og det forsvinner når man må satse som 10-åring.

Veldig enig jeg også.

Gammel 15-03-23, 11:40   #711
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ja, det er klart at alle i korpset og dansegruppa får være med på konserter og opptredener. Hva tenkte du, at de får beskjed om å bli hjemme?

Usikker. Aldri sunget i kor. Vurderte en gang å begynne (på barneskolen), men det var opptaksprøve/syngeprøve, så jeg feiga ut, hadde ikke troen på at jeg var bra nok. Jeg har aldri hørt noen synge/spille skjærende falsk i kor eller korpskonserter, så derfor lurte jeg på om man siler de tonedøve ut på et eller annet tidspunkt eller hva man gjør.

Kan man som 12-åring begynne i korps og forvente å spille med de andre sånn med en gang. Får man synge i kor om man ikke kan synge i det hele tatt (les: har de sangprøver, sånn som de hadde da jeg vurderte det på 80-tallet). Har man nivåer i dansegrupper, eller begynner man rett på sammen med de som har danset i årevis?

Gammel 15-03-23, 11:45   #712
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Tror ikke du skal undervurdere rollen som Haaland og Ødegaard spiller som idol, inspirasjon og forbilder, når det gjelder å inspirere unger til å begynne med fotball. Eller tilsvarende idoler i andre idretter, Johaug og Klæbo, Kasper Ruud eller Magnus Carlsen. Det er ikke til å komme bort fra at idrett handler om konkurranse. Om å vinne. Enten man liker det eller ikke. Det er det hele konseptet går ut på. Det handler jo om mye mer enn det selvsagt, heldigvis, men i bunn og grunn er konkurranseidrett en aktivitet som går ut på å konkurrere, og konkurranser handler om å være best, enten sammen som gruppe, eller alene. Jeg savner imidlertid (organiserte) aktivitetstilbud som ikke handler om konkurranse. Tilbud til unger som har lyst til å være aktive, men ikke har lyst til å konkurrere. Selv ikke kor, korps og speider er unntatt konkurranser og mesterskap. Og veldig ofte i skolen og andre steder, så organiseres det større eller mindre konkurranser for å motivere til innsats. Jeg er av typen det virker motsatt på. Jeg motiveres ikke av konkurranse, jeg demotiveres.

Sist redigert av My : 15-03-23 kl 11:51.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-03-23, 11:45   #713
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Vi har to ulike diskusjoner her. Det er ingen som sier at man må satse som 10-åringer i det hele tatt. Men at det må være lov å være 10 år og synes fotball er det viktigste i hele verden. Og at mestringsfølelse og idrettsglede kan forsvinne når man ikke får tilpasset trening, også for de som har et talent. For man kan ha talent når man er 10 år altså. Jeg har sett 10-åringer drible treneren i senk.

Det må være plass til begge deler i norsk fotball. Jeg driter egentlig hva Norge som nasjon trenger både med hensyn til idrett og kultur. Men at vi som nasjon kan være med å legge til rette for at folk kan få leve ut drømmen sin og bli sykt gode i noe, synes jeg er fantastisk. Og så får vi som nasjon glede av det.

Gammel 15-03-23, 11:46   #714
Input

Input sin avatar

Standard

Min erfaring fra barne- og ungdomskor (i en kirke, riktignok) er at det er sangprøve, men den handler ikke om hvorvidt man får være med, men om hvor man plasseres i koret. Et kor har jo forskjellige stemmer.

Gammel 15-03-23, 11:47   #715
Input

Input sin avatar

Standard

Tror ikke du skal undervurdere rollen som Haaland og Ødegaard spiller som idol, inspirasjon og forbilder, når det gjelder å inspirere unger til å begynne med fotball. Eller tilsvarende idoler i andre idretter. Det er ikke til å komme bort fra at idrett handler om konkurranse. Om å bli best. Enten man liker det eller ikke. Det er det hele konseptet går ut på. Jeg savner imidlertid (organiserte) aktivitetstilbud som ikke handler om konkurranse. Tilbud til unger som har lyst til å være aktive, men ikke har lyst til å konkurrere. Selv ikke kor, korps og speider er unntatt konkurranser og mesterskap.

Men det er da virkelig ingen naturlov. Det er sånn fordi vi har bestemt at det skal være sånn. Eller snarere latt det bli sånn. Det må jo faktisk ikke være sånn.

Gammel 15-03-23, 11:48   #716
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Tror ikke du skal undervurdere rollen som Haaland og Ødegaard spiller som idol, inspirasjon og forbilder, når det gjelder å inspirere unger til å begynne med fotball. Eller tilsvarende idoler i andre idretter. Det er ikke til å komme bort fra at idrett handler om konkurranse. Om å bli best. Enten man liker det eller ikke. Det er det hele konseptet går ut på. Jeg savner imidlertid (organiserte) aktivitetstilbud som ikke handler om konkurranse. Tilbud til unger som har lyst til å være aktive, men ikke har lyst til å konkurrere. Selv ikke kor, korps og speider er unntatt konkurranser og mesterskap.

Veldig enig i dette. Det må være rom for begge deler. Og alt trenger ikke å være en konkurranse. Den sosiale biten av aktiviteter er viktig. Feks kunne trene uten å måtte spille kamp. Kunne være med i teater uten å stå på scenen etc.

Gammel 15-03-23, 11:50   #717
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Delvis fordi det er flere gutter som spiller og da er det lettere å legge opp til ulike lag med ulik grad av satsing. Men, også fordi jeg tror at samfunnet har en større godvilje mot gutter som ikke presterer optimalt. Jenter forutsettes i større grad å være positive og flinke og ta ansvar for alt mulig. En jente som har lyst til å bare gjøre en middels jobb møtes mye mer negativt enn en gutt som gjør det samme.

I hvert fall i noen byer og bydeler tror jeg det også henger sammen med at for en del gutter er fotball omtrent det eneste positive som engasjerer og motiverer dem nok til at de vil være med, og som derfor har en superviktig rolle med tanke på å hindre at de faller helt utenfor, både skolemessig og sosialt. Jeg kjenner til folk som har vært frivillig engasjert i det lokale fotballaget og virkelig kjenner på det vanskelige ved å prøve å holde på halvstore gutter, selv om de dels ødelegger for de andre og ofte oppfører seg dårlig, fordi de vet at dette er siste sjanse før de ender opp i en kriminell gjeng. Det er ingen andre som vil ha dem med i sin gruppe eller sitt lag.

Og også i mindre ekstreme tilfeller er det flere steder sånn at «alle» gutter spiller fotball, mens jentene driver med mange forskjellige ting, og dermed har flere ting å velge i uten at de dermed blir sosialt utenfor.

Som på så mange områder tror jeg absolutt at jenter stilles høyere krav til, som du er inne på, og selvsagt er jeg enig i at samfunnet fremdeles nedvurderer jenter og alt som jenter driver med. Men samtidig opplever individuelle jenter ofte et litt bredere spekter av ting de kan velge blant enn individuelle gutter. Jenter kan for eksempel velge mellom både tradisjonelt guttete og tradisjonelt jentete ting, og bli støttet av foreldre og venner i dette, mens det samme ikke stemmer for mange gutter.

Jeg er ikke uenig med det du sa, altså. Bare spinner litt videre.

Gammel 15-03-23, 11:53   #718
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og når det gjelder idrettstilbud til unge(r), så er det fryktelig synd at det i veldig liten grad finnes noe i retning av «bedriftsidrett» før man blir voksen og får seg en jobb. Med tanke på både fysisk og psykisk helse (som jeg personlig er mye mer opptatt av enn av å finne og inspirere og fremelske dyktige idrettsfolk) er det jo så utrolig mye å hente hvis man hadde hatt morsomme idretts- og aktivitetstilbud der man ikke var forventet å prestere eller å vinne eller å bli målbart bedre for hvert år, men bare å være i aktivitet og ha det gøy sammen.

Gammel 15-03-23, 11:54   #719
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men det er da virkelig ingen naturlov. Det er sånn fordi vi har bestemt at det skal være sånn. Eller snarere latt det bli sånn. Det må jo faktisk ikke være sånn.

Det hadde blitt relativt dølt både med fotball, håndball, sprint, skiskyting og hva har du om de som deltok ga bang i å vinne og bare deltok for å sparke litt ball, jogge litt eller teste ut om de traff blink. Selvfølgelig er idrett en konkurranse. Og man kan ikke velge en lagidrett om man ikke har tenkt å gjøre en innsats for laget.

Men. Man kan ha ulike mål for innsatsen. Og det er det man må tilpasse. Sånn at de som synes det er viktig å vinne kan (forsøke å) gjør det, og de som synes det viktigste er å delta, kan gjøre det. Det er egentlig ikke så veldig avansert. Man trenger ikke enten/eller, man kan legge til rette for både og.

Og ungene vet som regel hva de vil. Men en del foreldre har ambisjoner på barnas vegne som ikke står i stil.

Gammel 15-03-23, 11:58   #720
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Usikker. Aldri sunget i kor. Vurderte en gang å begynne (på barneskolen), men det var opptaksprøve/syngeprøve, så jeg feiga ut, hadde ikke troen på at jeg var bra nok. Jeg har aldri hørt noen synge/spille skjærende falsk i kor eller korpskonserter, så derfor lurte jeg på om man siler de tonedøve ut på et eller annet tidspunkt eller hva man gjør.

Hvis du aldri har hørt en tiåring spille skjærende falskt på kornett i et 17. maitog, så handler nok det mer om at de blir overdøvet enn at de ikke finnes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.