Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden 13

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-23, 10:52   #781
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden 13

Etter årsoppgjøret er et kjent tidsbegrep, men for vår del er det tidligere ferdig. Selve årsoppgjøret er nok jeg ferdig med til mars, men en del ekstra annet i mars, men til påske regner jeg med at det har normalisert seg for oss begge.

For jada, vi er to som sitter med årsoppgjør nå.

Men til våren er det det en plan om en container ja

Gammel 28-01-23, 11:12   #782
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Rydd, kast og gi bort. Dritt vanskelig. (Det er vel det som gjør dette til gruff. Alle andre synes det er enkelt. )
Men nødvendig.

I feel you Synes også det er vanskelig å kvitte meg med ting, derfor er huset fullt....Trenger å gjøre et skikkelig raid, men har jo aldri tid.

Jeg tenker også container og sette av en helg/uke og bare få det gjort. Vi har bodd i huset vårt i nærmere 20 år og det har kommet mye mer inn enn det har forsvunnet ut.

Sist redigert av løve70 : 28-01-23 kl 11:20.
løve70 er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 11:17   #783
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Slenger meg i klubben om rydding. Nå har jeg en tom pappeske i den ene boden hvor jeg har begynt å samle ting og tang til vårens loppemarked. Det hjelper litt, vi har og mye vi må gå gjennom, men det er kjedelig å gjøre.
Også kjenner jeg godt igjen dette med leker som skal ut av huset og plutselig vil barna leke med de igjen.

Gammel 28-01-23, 11:30   #784
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hadde det vi vært enkelt, penkelt så hadde det ikke vært som det er.

Ulike årsaker gjør at det ikke er enkelt. Både volum, plass, folka, kapasitet osv. Jeg skjønner at det må gjøres og vi er på en måte i gang.

Men gruff, ja, for det føles heftig og nærmest uoverkommelig. Slett ikke enkelt, penkelt.

Det er vel Nettop det og når det blir så mye vil det føles uoverkommelig. Vi har jo ikke like mye som dere overalt og derfor er det nok lettere å rydde, men jeg har full forståelse for at ikke alle synes det er lett.
Jeg vet også at vi alltid kommer til å ha mye på mørkeloftet for jeg vil ikke gi bort alt av leker og klær, noe vil jeg beholde, forøvrig veldig glad for det når vi fikk små i hus igjen , vi hadde både biler, duplo og togbane vi kunne ta ned.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 11:48   #785
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har flyttet så mye de siste årene at jeg har fått redusert kraftig på ting jeg har. Det er definitivt lettere å organisere og ha det ryddig med færre ting, men det er en tung prosess.

Gammel 28-01-23, 17:09   #786
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Du skriver at dere har loftet fullt av leker ingen bruker lenger. Begynn der, selg det eller gi det bort på Finn.

"Selg det eller gi det bort på finn" krever at man har overskudd til å i det hele tatt legge det ut på finn. Å legge ut på finn innebærer å ta bilder og skrive en OK tekst. Deretter skal man finne en passende pris (hvis man skal selge) eller eventuelt velge å gi det bort. Hvis man velger å skulle gi bort populære ting eller å selge ting for billig, så vil man oppleve et ras av finn-meldinger, som i seg selv er slitsomt. Og så må man begynne å avtale når ting skal hentes. For ikke å snakke om irritasjonen når folk absolutt skal begynne å prute på ting som i utgangspunktet er lagt ut svært billig.

input foreslo for noen uker siden at man kunne ta kontakt med noen som kjøper dødsbo. Jeg har tenkt tanken selv tidligere, og har også latt den tanken modne mer hos meg den siste tiden, men jeg tror ikke det vi bør kvitte oss med har stor nok verdi. Kanskje en bruktbutikk kunne være noe? Ellers er vel loppemarked en sikker vinner for å kvitte seg med brukbare ting man vil gi bort.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er jo et valg man tar: enten leve med rotet eller gjøre noe med det. Og om det er vanskelig å gi bort eller kaste, så er det ikke så vanskelig å rydde.

Hva mente du egentlig med å skrive dette? Er dette en personlig betraktning av hvordan ditt liv er, eller mener du at det på et generelt grunnlag ikke er så vanskelig å rydde? Det er mulig du ikke mente det sånn, men jeg oppfattet det i alle fall som en veldig kjip bemerkning. Jeg sliter med å både leve i rotet, å gjøre noe med det og å få ryddet. Så er det selvsagt slik at når jeg ikke får til å rydde, så jeg leve i rotet, men det betyr ikke at dette på noe som helst vis er et aktivt valg.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 17:38   #787
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes også det er vanskelig å rydde. For det første er vi tre rotekopper og for det andre kan ingen av oss rydde bort noe - da glemmer vi det. Så medisiner, enkelte matvarer (frukt fx), fjernkontroller, fikledingser, viktige papirer, headset/gamingutstyr, hobbygreier … det må rett og slett stå fremme. Og det er det å rydde rundt dette som blir så vanskelig. Ikke er vi minimalister heller.

Men nå har jeg endelig begynt med matskapet. Alt vi bruker av matvarer står jo på benken. Jeg blir aldri en som tømmer mel etc over i egne bokser for estetikken (hallo, det kommer jo ferdig emballert), men nå øyner jeg et håp om å finne igjen kjøkkenbenken i alle fall. Og å rydde matskapet betyr å kaste utgått. Fem år gammelt mel og sånn. Suppeposer kjøpt en gang da kidsa var adskillig mindre enn de er i dag. Jeg gidder ikke engang å finne ut om det er brukanes. For andre hadde det tatt en time, men jeg innvilger meg å kunne ta litt nå og da.

Forøvrig ga jeg bort alle dukker leeenge etter at eldste hadde sluttet å leke med dem. Hun synes fortsatt det er dumt. Blir 17 i år. Ikke fordi hun skal leke med dem, men jeg ga jo bort barndommen hennes! Og minsten (16 i år) savner fortsatt «tuteskuten» (en sparkesykkelgreie med tre hjul i ren plast) som jeg ga bort da han var 6 … Så det er ikke alt vi ikke ser som vi glemmer!

Gammel 28-01-23, 17:51   #788
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg klarer ikke å holde orden på eget rom. Det er kleshaug på kleshaug.

Gammel 28-01-23, 19:30   #789
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Trikset vi gjorde, var masse hyller på vaskerommet, med trådkurver, så går rene klær rett fra snora til den enkeltes trådkurv, klær er sjeldent ute av vaskerommet før det er på en kropp. Så er ikke vaskerommer vårt så fint - men det er veldig funksjonelt.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 19:41   #790
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pga denne tråden har jeg tatt av sengene, støvsuget to soverom og ryddet og lagt bort klær til Fretex eller lignende i to av kleshyllene mine. Mannen skal få legge på de to nevnte sengene som ble tatt av i dag (våre). Jeg var i gang med å støvsuge soverom tre da støvsugertingen gikk tom for strøm. Vi har vaskehjelp hver 14. dag, men kun på hovedrom og bad, så soverom, bod og under trapp eller aldri prioritert ryddet. VMinus de gangene vi har container eller jeg tar et tak. Mannen er den som tar et tar i uteområdet, han er en ivrig gressklipper og liker av løvetann om ikke annet. Vi er alle en lat, rotete gjeng med for mye ting og ikke så veldig stor bolig.

Malama: det er vel en frist 30. juni (noe om børsnoterte?) som gjør at mannen min har det travelt i juni. Men han har det ikke så travelt nå som da han var ung og underordnet.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 19:41   #791
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Mitt problem er hvor klærne havner etter de har vært på kroppen, ikke etter de er vasket.

Gammel 28-01-23, 19:50   #792
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Mitt problem er hvor klærne havner etter de har vært på kroppen, ikke etter de er vasket.

Det er vel fordi du tenker på miljøet, og ikke vasker oftere enn nødvendig.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 20:05   #793
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Malama: det er vel en frist 30. juni (noe om børsnoterte?) som gjør at mannen min har det travelt i juni. Men han har det ikke så travelt nå som da han var ung og underordnet.

Mulig det ja, har ikke børsnoterte der jeg jobber (har kunder stort sett innen det firvillige) og mannen jobber med regnskap i selskapet han er ansatt i, og de ble tatt av børs i fjor eller noe. Men omorganiseringen og ansvarsfordelingen som har skjedd siste året harbikie gitt ham den avkastningen han hadde forventet i årsoppgjøret så det er litt travelt nå.

For min del er det årsoppgjør som skal være ferdig til generalforsamlinger i mars ( via revisor)

Kan jeg gruffe over en ting til, så er det de politikerene som synes at "vi skjønner at det er mye jobb og tar mye tid, så vi setter fristen til 1.1.23" ikke er å ta innover seg at det tar tid, når dette bestemmes etter sommerferien i 2022. Frist til nyttår 2024 ja, da hadde det vært god tid . Under et halvt år på å stifte en haug nye as, og alle de tingene som følger med er ikke sånn helt fort gjort. Og det er de som har hatt langt større utfordringer enn disse ( Grunnet regjeringens bestemmelse om at det ikke er lov å ha flere barnehager i samme as lenger) vel og merke var regnskapet avdelingsført, men det er ikke gjort i et knips å formelt dele det opp likevel.

Så når 2022 er levert til revisor så er det bare å ta fatt på inngående balanse for 2023 for alle de nye selskapene....

Gammel 28-01-23, 20:10   #794
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamellmannen er revisor da. Partner på gammeldagan.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 28-01-23, 20:34   #795
Malama

Malama sin avatar

Standard

Da kommer den jobben etter vår ja. Når jeg har levert fra meg til revisor så kan jeg likesom puste ut.

Gammel 28-01-23, 21:14   #796
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

"Selg det eller gi det bort på finn" krever at man har overskudd til å i det hele tatt legge det ut på finn. Å legge ut på finn innebærer å ta bilder og skrive en OK tekst. Deretter skal man finne en passende pris (hvis man skal selge) eller eventuelt velge å gi det bort. Hvis man velger å skulle gi bort populære ting eller å selge ting for billig, så vil man oppleve et ras av finn-meldinger, som i seg selv er slitsomt. Og så må man begynne å avtale når ting skal hentes. For ikke å snakke om irritasjonen når folk absolutt skal begynne å prute på ting som i utgangspunktet er lagt ut svært billig.

input foreslo for noen uker siden at man kunne ta kontakt med noen som kjøper dødsbo. Jeg har tenkt tanken selv tidligere, og har også latt den tanken modne mer hos meg den siste tiden, men jeg tror ikke det vi bør kvitte oss med har stor nok verdi. Kanskje en bruktbutikk kunne være noe? Ellers er vel loppemarked en sikker vinner for å kvitte seg med brukbare ting man vil gi bort.

Hva mente du egentlig med å skrive dette? Er dette en personlig betraktning av hvordan ditt liv er, eller mener du at det på et generelt grunnlag ikke er så vanskelig å rydde? Det er mulig du ikke mente det sånn, men jeg oppfattet det i alle fall som en veldig kjip bemerkning. Jeg sliter med å både leve i rotet, å gjøre noe med det og å få ryddet. Så er det selvsagt slik at når jeg ikke får til å rydde, så jeg leve i rotet, men det betyr ikke at dette på noe som helst vis er et aktivt valg.

Hvis man ser helt generelt på det så har man 2 valg.
Rydde i rotet eller leve med det.
At det fins 874 variasjoner over typ aktive valg er klart, men det er sjukt vanskelig å tenke alle forbehold og hvissomatte når man kommenterer.
Jeg tenker at vi alle godt av å ikke kjipe kommentarer så raskt, og å ikke lese alt med vrangbriller på

Gammel 28-01-23, 21:19   #797
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man har valget mellom å leve med det eller å gjøre noe med det ja, det skjønner alle. Men det er ikke det samme som at det å rydde er lett. Det er vel den kommentaren som blir litt teit. Har man ikke overskudd til å ta fatt på det så er det alt annet enn lett. Spesielt når det er så mye at det virker helt uoverkommelig.

Gammel 28-01-23, 21:26   #798
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Vet dette er gruffetråden og ikke ryddetråden, men vil dele et kjapt ryddetips som hjelper meg mentalt når jeg setter i gang. Rotet består bare av fem kategorier: søppel, oppvask, klesvask (ren eller skitten), ting som har en plass og ting som ikke har en plass.

Det er de to siste som er vanskelig for meg, men hvis jeg får ryddet på plass fem ting og lagt fem andre i kassa med «ting uten hjem - tar det senere» hver gang jeg tar søppel, oppvask og klesvask så blir det jo bedre litt og litt. Tidligere har jeg gått meg vill i dyprydding, og plutselig har det blitt mer rotete enn før men veldig organisert i den ene skuffen.

Gammel 28-01-23, 21:31   #799
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er jo et valg man tar: enten leve med rotet eller gjøre noe med det. Og om det er vanskelig å gi bort eller kaste, så er det ikke så vanskelig å rydde.

Det er ikke vanskelig å rydde.
Det krever noe, man må ta valg, men om man er relativt normalfungerende så er det ikke veldig vanskelig.
Det er ikke superenkelt om man har alle rom fulle av rot, men som alt annet i livet må man ta aktive valg med for og imot, og deretter utføre.

Merk at jeg tar utgangspunkt i relativt normalfungerende mennesker.

Gammel 28-01-23, 21:36   #800
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Det er jo bare å spise mindre, så blir man slank også ...

Karamell er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.