Sv: Gruffetråden 13
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Men hvor mye koster det deg med parkering, bompasseringer og strøm?
Jeg er veldig for at det er vanskelig å kjøre bil i sentrum/sentrumsnære deler av Oslo, men jeg forstår jo at folk blir frustrerte når det er kjempedyrt å komme seg inn til sentrum med kollektivt.
Man må vel gjøre det vanskeligere å kjøre bil, så lenge man har et billig og bra alternativ til bil. Og ellers legger til rette for at samfunnet bygges opp for å klare seg uten bil. Da poden var liten og jeg fikk barnehageplass 2 km i motsatt retning av jobb, var jo bil en nødvendighet for å kunne jobbe 100% og ikke ha barn i barnehage 100% av åpningstiden.
Da vi startet bedriften vår, bestemte vi kontorplassering ut fra hun som hadde barn i barnehage. Som betyr at jeg har 1,5 mil til jobb. Men alle har jo ikke muligheten til å velge arbeidsplass eller bosted ut fra hva som er praktisk. Jeg blir gretten av feks rushtidsavgift, som straffer dem som har små barn og ofte stram økonomi og MÅ kjøre i rushtiden for å få hverdagen til å gå opp, mens de som er ferdige med den tiden kan velge å kjøre før/etter og slippe unna. Da er der bedre å legge avgiften på drivstoff eller andre ting som gjør at man betaler jevnt (selv om jeg forstår at litt av poenget er å redusere trafikken i rushtiden).