Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-22, 11:10   #341
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Ar man tror man bare kan putte inn ufaglærte i læreryrket, er jo noe av det aller kjipeste da. Dere skulle bare visst hvor stor forskjell det er for elevene i hverdagen.

Svar til Appelsin - fant ikke innlegget igjen.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 11:28   #342
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ar man tror man bare kan putte inn ufaglærte i læreryrket, er jo noe av det aller kjipeste da. Dere skulle bare visst hvor stor forskjell det er for elevene i hverdagen.

Svar til Appelsin - fant ikke innlegget igjen.

Du skriver ikke at du tror jeg synes det er greit å putte ufaglærte inn i læreryrket, men bare for å gjøre det klart så har jeg ikke ment noe om det (hvor stor forskjellen er og hvor greit det er), for det har jeg for lite kunnskap om. Men jeg synes det er et irritasjonsmoment at det trekkes paralleller til legeyrket og spesielt fastlegene.

Hvordan vet man forresten hvem som er "ekte" lærer og ufaglærte? Er alle oppført med "undervisningsstilling"? Jeg har sett på kontaktlista på barneskolen til yngste, der ingen heter lærer, men alle som jeg oppfatter som barnas lærere har "undervisningsstilling".

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 12:49   #343
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.951
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Står det ikke adjunk eller lektor på kommunens hjemmeside, under den spesifikke skolen, Appelsin. Det gjør det hos oss. Fylkeskommunen har jeg mindre oversikt over. Må sjekke.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 12:51   #344
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.951
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Står det ikke adjunk eller lektor på kommunens hjemmeside, under den spesifikke skolen, Appelsin. Det gjør det hos oss. Fylkeskommunen har jeg mindre oversikt over. Må sjekke.

Sjekket. På den videregående skolen til barna mine står det både adjunkter med tilleggsutdanning, lektorer med og uten tilleggsutdanning, miljøterapeuter osv.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 12:51   #345
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Står det ikke adjunk eller lektor på kommunens hjemmeside, under den spesifikke skolen, Appelsin. Det gjør det hos oss. Fylkeskommunen har jeg mindre oversikt over. Må sjekke.

Nei, det står bare "undervisningsstilling", på ungdsomsskolen også, ser jeg.

Kan ufaglærte også være kontaktlærer?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:01   #346
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg tar ofte kontakt med skoler rundt i hele fylket vårt, og det er SVÆRT stor forskjell fra kommune til kommune hva de har på nettsidene, om skolene har egne nettsider, hvor oppdatert og detaljert informasjonen er, osv.

Kan og kan, fru Blom. Nei, de kan ikke det. Ja, det gjøres nok likevel.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:07   #347
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.098
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Kan ufaglærte også være kontaktlærer?

I praksis skjer det i hvert fall. Jeg har en bekjent av meg som i år fungerer som kontaktlærer for en 4. klasse. Dette er tredje året på den skolen, og hen begynte som assistent for 3 år siden. Da kom personen rett fra videregående med helt midt på treet karakterer (ikke nok til å komme inn på lærerskolen i Oslo i hvert fall). Ingen etterutdanning på veien. Hen er helt klar på at dette er i overkant, men det er godt betalt (relativt for en så ung person) og hen betegner det som en "morsom jobb".

Jeg er VELDIG usikker på hvordan jeg hadde reagert hvis jeg hadde blitt presentert for noe sånt da mine egne barn gikk på barneskolen. Men det blir kanskje ikke informert om, og det er jo ikke alltid såååå enkelt å se om en person er 20 eller 23 år.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:14   #348
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nei, det står bare "undervisningsstilling", på ungdsomsskolen også, ser jeg.

Kan ufaglærte også være kontaktlærer?

Det er gjerne ikke opplyst noe sted, med mindre skolen har gått ut med informasjon direkte til foresatte. Min 7.klassing har en kontaktlærer uten formell lærerutdanning nå. Hun er sikkert hyggelig og flink med barn, hun altså, men jeg merka på forrige foreldremøte at hun mangler en faglig forankring i arbeidet sitt, og jeg er skeptisk.

Jeg synes ellers alle organisasjonene kunne jobba bedre med kommunikasjonen gjennom denne streiken. Det har vært mange saker i mediene i det siste fra elev- og foreldreperspektiv om hvor skadelig streiken er, mindre om hvor skakkjørt skolen er i ferd med å bli. Hvem som helst kan faktisk ikke gå inn i et klasserom og være lærer. Hvordan skal vi holde på kompetansen? Er foreldre interessert i holde på den? KS later ikke til å være det.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:28   #349
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg mener at jeg kan merke på foreldremøter hvem som er lærere. Men jeg ikke sikker. Jeg går rundt og innbiller meg at alle kontaktlærerne barna har hatt har formell lærerutdanning, men det vet jeg faktisk ikke, og jeg vet ikke hvordan jeg evt. skulle ha spurt eller funnet ut av det heller.

Når det gjelder Matildas spørsmål om foreldre er interessert i å holde på kompetansen, så er jeg absolutt interessert i at barna skal ha trygge fagpersoner rundt seg i skolen. Samtidig må jeg innrømme at det er andre ting som også spiller inn når jeg vurderer barnas trivsel og utvikling, for det er jo det jeg har gjort nå i mange år, fra foreldresiden. Kan godt være at jeg (spesielt i småskolen) foretrekker trygge voksne med gode personlige egenskaper uten formell lærerutdanning, framfor en småhissig, pirkete og bestemt kontaktlærer med formell lærerutdanning og x antall år med tilleggskompetanse.
Nå sier jeg selvfølgelig ikke at det er de to alternativene man har (lol).
Og jeg jobbet selv som lærervikar for 10. trinn da jeg var 19, og var da smertelig klar over begrensningene mine, på tross av karaktersnitt som ga meg innpass på førsteinntaket på medisin.
Jeg ønsker at både kontaktlærere og faglærere i skolen skal ha formell lærerutdanning.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:31   #350
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det opplyses absolutt ikke i vår kommune, i hvert fall.

Sammenligningen med fastleger gjøres selvsagt fordi det er så åpenbart at det ikke kan settes inn ufaglærte i en slik stilling. Men det burde faktisk vært nokså åpenbart for lærere også.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:46   #351
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Men det burde faktisk vært nokså åpenbart for lærere også.

For meg har det ikke vært åpenbart. Jeg skjønner at det er et viktig prinsipp for mange lærere og jeg er helt enig i at det er bekymringsfullt at andelen ufaglærte i skolen er økende. Men hvis ett av barna kom hjem og fortalte at klassen skulle ha vikar uten formell lærerutdanning i noen av timene, så hadde jeg ikke akkurat fått panikk. Så der får vi gjerne bare være enig om å være uenig.

Tapet av disse ukene med null undervisning begynner imidlertid å bli tungt å svelge. Så jeg håper at KS snart er villig til å ta til fornuft.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:54   #352
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

"Noen timer" er stor forskjell fra f.eks å få inn en "tilfeldig" i ett eller flere fag, siste halvdel av 10.trinn. En som skal veilede før eksamen og sette standpunktkarakterer, osv.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 13:57   #353
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

For meg har det ikke vært åpenbart. Jeg skjønner at det er et viktig prinsipp for mange lærere og jeg er helt enig i at det er bekymringsfullt at andelen ufaglærte i skolen er økende. Men hvis ett av barna kom hjem og fortalte at klassen skulle ha vikar uten formell lærerutdanning i noen av timene, så hadde jeg ikke akkurat fått panikk. Så der får vi gjerne bare være enig om å være uenig.

Tapet av disse ukene med null undervisning begynner imidlertid å bli tungt å svelge. Så jeg håper at KS snart er villig til å ta til fornuft.

Vi snakker jo ikke om vikarer. Vi snakker om heltidsansatte «lærere». Selv om vikartimer heller ikke er supert med ufaglærte, så er det er mindre problem.

Helst burde de faste lærerne blitt brukt som vikarer, men det har ikke skolen vår råd til i hvert fall.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10

Sist redigert av oslo78 : 22-09-22 kl 14:04.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 14:22   #354
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.501
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg er ganske sikker på at vår ungdomsskole har spart ganske mye på å ha en topp fungerende sosiallærer, som har håndtert alt (eller i alle fall det aller meste) av det som handler om sosialt miljø i elevgruppen og å følge opp unger som har det vanskelig eller faller utenom. Hun burde klones og plasseres på alle skoler, for maken til menneske tror jeg ikke at jeg har møtt. Hun har nesten all ære for at vår yngste kom seg igjennom ungdomsskolen på en så bra måte som hun gjorde (og jeg begynner nesten å grine bare jeg skriver om henne, for jeg er så takknemlig).

Det var ikke sånn at kontaktlærer ikke hadde noe å gjøre med klassemiljø, men jeg er overbevist om at sosiallærer gjorde kontaktlærers jobb mye enklere.

Jeg synes også det er et strålende eksempel på hvordan en skoleleder kan organisere arbeidet for å få ut det beste av flere ressurser. Men det avhenger jo selvsagt av at man har en sosiallærer som fungerer helt perfekt (og sikkert ikke er betalt på nær det hen er verdt).

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 14:25   #355
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.687
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg mener at jeg kan merke på foreldremøter hvem som er lærere. Men jeg ikke sikker. Jeg går rundt og innbiller meg at alle kontaktlærerne barna har hatt har formell lærerutdanning, men det vet jeg faktisk ikke, og jeg vet ikke hvordan jeg evt. skulle ha spurt eller funnet ut av det heller.

Det kan du jo bare spørre om. Jeg synes, da jeg jobbet med ungdom, at det var veldig greit når foreldre spurte meg rett ut på foreldremøte hvilken utdanning jeg hadde. Om foreldre gjorde det, og tok det videre til rektor hvis de ikke synes det var greit med ufaglært lærer, så ville det jo også synliggjort utfordringen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 14:39   #356
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.739
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Hos oss er det oppgitt faglærer eller kontaktlærer eller fagarbeider, barnepleier, assistent på de på sfo. Ikke noe adjunkt eller lektor eller hva de er, men når det står faglærer, kan jeg da anta at hun faktisk er LÆRER den faglæreren andreklassingen altså har i "uteskole" hver torsdag? (De er sammen med den andre klassen på trinnet og kontaktlæreren der, så de har i alle fall en lærer, for han vet jeg er lærer)

De kan vel ikke skrive faglærer dersom det ikke er en... lærer?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 14:43   #357
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Hvem som helst kan faktisk ikke gå inn i et klasserom og være lærer. Hvordan skal vi holde på kompetansen? Er foreldre interessert i holde på den? KS later ikke til å være det.

Til KS sitt "forsvar" - de fikk jo lærerne inn "bakdøren" (som tidligere statsansatte) og jeg skjønner at de opplever at deres ansatte i kommunen bør være likestilte.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 14:46   #358
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.687
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hos oss er det oppgitt faglærer eller kontaktlærer eller fagarbeider, barnepleier, assistent på de på sfo. Ikke noe adjunkt eller lektor eller hva de er, men når det står faglærer, kan jeg da anta at hun faktisk er LÆRER den faglæreren andreklassingen altså har i "uteskole" hver torsdag? (De er sammen med den andre klassen på trinnet og kontaktlæreren der, så de har i alle fall en lærer, for han vet jeg er lærer)

De kan vel ikke skrive faglærer dersom det ikke er en... lærer?

Jo, noen skoler skiller mellom kontaktlærere og faglærere, slik at en som er "bare" faglærer er en lærer uten kontaktlæreransvar.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 14:50   #359
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hos oss er det oppgitt faglærer eller kontaktlærer eller fagarbeider, barnepleier, assistent på de på sfo. Ikke noe adjunkt eller lektor eller hva de er, men når det står faglærer, kan jeg da anta at hun faktisk er LÆRER den faglæreren andreklassingen altså har i "uteskole" hver torsdag? (De er sammen med den andre klassen på trinnet og kontaktlæreren der, så de har i alle fall en lærer, for han vet jeg er lærer)

De kan vel ikke skrive faglærer dersom det ikke er en... lærer?

Det tror jeg de kan. En lærer er jo både en utdannelse og en jobb, så når man bruker samme ord om både stillingen og utdanningen kan det fort bli litt mikkmakk. Tror det er derfor mange som underviser er glade i å bruke utdanningen sin som tittel lektor, adjunkt etc

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-22, 14:55   #360
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.755
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jo, noen skoler skiller mellom kontaktlærere og faglærere, slik at en som er "bare" faglærer er en lærer uten kontaktlæreransvar.

Ja, men denne faglæreren er vel fortsatt utdannet lærer? Eller kan det stå "faglærer" om en som ikke har formell lærerutdanning? (tror det er det Malama spør om)

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no