Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Tja, alt koker vel ned til de folka som er involvert, enten det er den ene eller den andre aktiviteten. Jeg har erfaring med både speider og korps, i tillegg til ymse lagidretter og individuelle idretter, både for meg selv og ungene, og det har vært litt ymse både her og der. Der det har vært godt samhold og inkluderende miljø har det absolutt handlet om folk, ikke aktiviteten som sådann. Der jeg har vært involvert tror jeg fotballen er både øverst og nederst. Alt fra helt magisk til helt krise, avhengig av lag (og ingen av delene har vært "reservebenkrelatert", men handlet om helt andre ting). Sirkusgruppene til yngstejenta kommer også helt på topp, det samme med judoklubben hun gikk i. Helt i bunn kommer nok turn (pga miljø), speidern litt under middels, og korps var helt ok. Ikke fantastisk og magisk, men heller ikke ille. Altså hva gjelder verdier og samhold. Ikke generelt - i utgangspunktet har de aller fleste gode verdier, men i den helt konkrete gruppa jeg eller mine var involvert i.
Der du har fine folk skaper du magiske opplevelser for ungene - uansett. Og motsatt. Det viktigste er at de finner noe de liker og mestrer, og et miljø de trives i. Jeg har aldri skjønt det der med å sette fritidsaktiviteter opp mot hverandre. Ser det oftest fra korpsfolk, som har behov for å framsnakke korps på bekostning av idrett, av en eller annen grunn. Har flere slike på facebook.
Men når det er sagt, 17.mai ble en veldig fin dag her, med fantastisk vær, masse, masse folk (tenk at vi kan drive med folkehav igjen! ), masse korps (for jeg elsker korps, uavhengig av egne erfaringer fra korpsmiljø). Gikk til byen og så på både skoletog og borgertog, spiste litt is og drakk litt kaffe her og der, før vi dro hjem og grillet sammen med svoger og svigerinne, og deres lille ettåring. 
jeg har veldig ofte opplevd at folk sier "Bare ikke ungen begynner i korps (implisitt: så kan de begynne med hva de vil) ...!" og aldri motsatt, faktisk. Ofte er argumentet at det er så mye dugnad. Selv syntes jeg det var mye mer involvering fra oss når ungen drev med idrett, det var mye kjøring og hall- og kioskvakter. Men det er klart, en eller to loppehelger i året er ganske mye det også. 
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|