Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva strikker du nå?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-22, 08:58   #141
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Jeg ble glad langt inne i hjerte når 13-åringen i dag kom med tre av genserne som broren har vokst ut av og lurte på om det var greit at hun overtok de (en rallargenser, en Ulrik genser og en Islender). Jeg bare elsker når strikkeplaggene blir brukt.

Lille havre mysize gikk av pinnene i går kveld og nå trenger også jeg nytt prosjekt, lurer litt på om jeg også skal på PetiteKnit igjen og da kanskje ballongjakken, selv om jeg egentlig hater strikketøy som ska sys sammen.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå  
Gammel 04-02-22, 09:35   #142
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sunday og Double Sunday kommer nå i egne petitknit-farger. Den designeren har virkelig slått gjennom.

De ble lansert av henne, egentlig, så det var hun som laget fargekartet til de første fargene i Sunday.

Jeg er veldig glad i oppskriftene hennes, og har akkurat strikket ferdig min (egen) Ingen dikkedarer nummer to. Strevde veldig med å velge hvilken som passet best til dagens kjole.
Det er utrolig kjekt å bruke egen strikk. Tenk så mange farger og muligheter vi har sammenlignet med butikk-plagg!

Gammel 04-02-22, 09:56   #143
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje nok en bregnegenser? Denne gangen i mørkebrunt? Jeg har en i rustrød og en i olivengrønn allerede. Jeg bruker dem hele tiden.

Nå måtte jeg inn og se på den for minst tiende gang, og liker den like godt hver gang – så nå er mønster kjøpt. Skal til byen etterpå og drikke kaffe med ei venninne, tenker jeg ser på garn da.

Gammel 04-02-22, 11:46   #144
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg holder på med februarsokkene i strikkegøy, og tenkte å strikke dem ferdig uten å strikke på noe annet i mellomtiden. Da må det gå fort, for jeg har tatt på meg å strikke en genser til en venn, enda jeg ikke liker å strikke på bestilling.

Denne: https://www.strikkemekka.no/viking-h...8aAqzZEALw_wcB

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 04-02-22, 12:24   #145
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er igang med mariusgenser til poden. Arm nr to snart ferdig. Da skal bolen på pinnene!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 04-02-22, 17:53   #146
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg driver med jakke og sokker..
Jakken må vente litt. Har hatt litt trøbbel med nakken og må la den roe seg.
Tror jeg spenner nakken når jeg driver med mønster.

Gammel 04-02-22, 21:21   #147
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

En Lille Elm genser i en deilig lillafarge og en Petter pinnsvin genser i mørkeblå, begge av Lene Holme Samsøe. Innimellom blir det votter og sokker.

Gammel 05-02-22, 11:34   #148
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det har gått mye i sokker. Pluss et par Oslo-luer som nå har flyttet hjem til eierne sine. Nå holder jeg på med Sweater no 18. https://shopperboard.com/Sweater-No....oduct/23306183

9B374FD0-EDDD-4DEC-8925-51F1941FE04D.jpg

5BD2CC08-95C9-4D6F-A22A-A41296E1E347.jpg

Retz er ikke aktiv  
Gammel 05-02-22, 11:58   #149
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje nok en bregnegenser? Denne gangen i mørkebrunt? Jeg har en i rustrød og en i olivengrønn allerede. Jeg bruker dem hele tiden.

Den var nydelig! Er den vanskelig for en halvgod strikker? Har du brukt originalgarnet eller noen andre? Hvilke butikker har egentlig best utvalg i Oslo?

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 05-02-22, 11:59   #150
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Den var nydelig! Er den vanskelig for en halvgod strikker? Har du brukt originalgarnet eller noen andre? Hvilke butikker har egentlig best utvalg i Oslo?

Denne er helt overkommelig også for nybegynnere. Jeg strikket den i Sunday og Kid Silk fra Sandnes garn. Jeg handler på «Nøstet mitt» på Tveita, men Sandnes garn får du tak i veldig mange steder.

Gammel 05-02-22, 12:07   #151
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er helt overkommelig også for nybegynnere. Jeg strikket den i Sunday og Kid Silk fra Sandnes garn. Jeg handler på «Nøstet mitt» på Tveita, men Sandnes garn får du tak i veldig mange steder.

Takk Tjorven, ja på Tveita har jeg også handlet garn. Jeg har noen prosjekter på gang, men tror jeg har kyst å begynne på denne. Det kan skje at jeg kommer med noen spørsmål. Jeg er ikke så god på norske strikkeforkortelser, bedre på svenske, men har mest lært meg å strikke gjennom læring fra mamma for minst 35-45 år siden.

Pelen er ikke aktiv  
Gammel 05-02-22, 13:26   #152
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Så fine ting, Retz!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 05-02-22, 16:15   #153
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Takk Tjorven, ja på Tveita har jeg også handlet garn. Jeg har noen prosjekter på gang, men tror jeg har kyst å begynne på denne. Det kan skje at jeg kommer med noen spørsmål. Jeg er ikke så god på norske strikkeforkortelser, bedre på svenske, men har mest lært meg å strikke gjennom læring fra mamma for minst 35-45 år siden.

Den ye garnbutikken på Høvik Senter, Strikkesalongen https://strikkesalongen.no/pages/om-oss er virkelig helt fantastisk. Masse nydelig garn, super hjelp å få, og god kaffe har de også.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå  
Gammel 05-02-22, 21:18   #154
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker såååå godt PetitKnit sine mønster, men nå har jeg da altså vasket de tre plaggene jeg har strikket til Frøkna og de to med Sunday og mohari ble helt ødelagt, det med Arwetta og mohair berga helt marginalt (kan brukes, men ble for mye tova ifht Frøknas syn). Jeg vaska på ullprogram 30 oC, 600 omdreininger. Leste på PetitKnit sin Instagram at hun sentrifugerer på 1200 omdreininger, så trodde dette var helt trygt, men problemet var sikkert vasken og ikke sentrifugeringen.

Noba er ikke aktiv  
Gammel 05-02-22, 22:04   #155
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg liker såååå godt PetitKnit sine mønster, men nå har jeg da altså vasket de tre plaggene jeg har strikket til Frøkna og de to med Sunday og mohari ble helt ødelagt, det med Arwetta og mohair berga helt marginalt (kan brukes, men ble for mye tova ifht Frøknas syn). Jeg vaska på ullprogram 30 oC, 600 omdreininger. Leste på PetitKnit sin Instagram at hun sentrifugerer på 1200 omdreininger, så trodde dette var helt trygt, men problemet var sikkert vasken og ikke sentrifugeringen.

Har du vasket mange plagg i maskinen samtidig? Da tover de lettere. Strikkeplagg pleier jeg å ta en og en på ullvask i maskinen. Så surt da!

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 05-02-22, 22:08   #156
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har faktisk klart å strikke igjen. Så i løpet av dagen har eg strikka meir enn kva eg har klart siste året. Har takk genseren frå viking garn på pinnane.

Gammel 05-02-22, 22:57   #157
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Har og lyst på den genseren, men jeg er så flink å sparke meg på leggen å si : denne er for vanskelig for deg….

Er det håp, du vet jo hvor jeg er i strikkeferdighet.

Gammel 05-02-22, 22:57   #158
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Hvis problemet ble at den ble for stor og "slaskete" så er det pga merinoull liker best høy omdreining på sentrifugen så jeg hadde forsøkt å bøtelegge og sentrifugert på ny.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå  
Gammel 06-02-22, 07:45   #159
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

All ull liker høy omdreining på sentrifugen, ikke bare merino.

Gammel 06-02-22, 08:54   #160
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Har du vasket mange plagg i maskinen samtidig? Da tover de lettere. Strikkeplagg pleier jeg å ta en og en på ullvask i maskinen. Så surt da!

Ja, jeg tok alle tre på en gang. Sikkert det jeg gjorde feil.

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hvis problemet ble at den ble for stor og "slaskete" så er det pga merinoull liker best høy omdreining på sentrifugen så jeg hadde forsøkt å bøtelegge og sentrifugert på ny.

Det var motsatt, de ble litt tova. Vi strakk de alt vi klarte og la de til tørk så de passer til henne fortsatt, men hun liker ikke at de ble så kompakte, synes ikke de er så gode å ha på. Hjelper sikkert ikke å prøve å vaske på nytt da, eller er det verd et forsøk?

Noba er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.