Sv: Gruffetråden #10
Nå finner jeg min indre gamle dame. Jeg er klar over det. Men, jeg lar meg irritere.
La meg begynne med at jeg vet at jeg bør handle i sekk og alltid ha med minst ett ekstra handlenett. Og jeg gjør faktisk det ganske mye. Men, det hender at jeg er innom en butikk uten å ha planlagt at jeg skal handle, eller at sekken er blitt tung. Og da må jeg ha pose.
Det er et problem at de fleste andre butikker enn matbutikker har plastposer i rare størrelser, som ikke passer i mitt bosspann. Jeg skulle ønske meg en kurant standardstørrelse. Men, nå er det flere og flere som bare tilbyr papirposer. Og det er i hvert fall håpløst, for der plastposer kan brukes om igjen, så går papirposer rett i resirkuleringen. I hvert fall hos meg. Og, enda verre, de tåler så lite at om man skal handle i flere butikker så må man ha ny pose i hver butikk, fordi håndtaket så lett ryker på papirposen.
Her før jul hadde jeg handlet litt. Sekken var full og jeg hadde fått en papirpose, som jeg hadde lagt litt mer i, og dermed var håndtaket gått i stykker og jeg måtte få en ny i neste butikk. Så var jeg innom et annet sted, ble tilbudt pose, spurte om det var mulig å få plast og fikk beskjed om at "nei, vi har bare miljøvennlige papirposer", og svarte (nok litt surt) at poser som ikke kan brukes igjen, ikke er miljøvennlig og stappet det jeg hadde kjøpt i den posen jeg allerede hadde.
Nå kom jeg på det i en annen sammenheng og begynte å google (ja, jeg kjeder meg på hjemmekontoret) og fant denne her: https://www.faktisk.no/artikler/zp7k...enn-plastposer
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil, utenom at det må da være mulig å finne et bedre alternativ enn de dumme papirposene. Og så skal jeg fortsette å være flink til å ha med sekk og handlenett. For å ikke bli en helt sur gammel dame.
|