Sv: Ok, bergensere: ta meg gjennom bybanekrangelen
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Eh. Og hvordan skal den statlige finansieres? Ved bruk av penger fått inn på skatter eller avgifter? Som betales av hvem? Folk! Staten, det er jo du og jeg. 
Jaja. Neinei.
Det er jo ingen uvanlig måte å finansiere transport -og veiprosjekter på. Men da har man som oftest en fordelingsnøkkel der staten tar en del og kommunen/fylkeskommunen tar en del. Den delen som da kommunen ville vært ansvarlig for måtte da med stor sannsynlighet finansieres med bompenger. Det er en del av stridens kjerne i denne saken.
Når det gjelder tunellalternativet, så er litt av problemet at man ikke blir helt enige der heller. Hverken om hvor den kan/skal gå og hva det vil kunne koste.
For mange de som er for tunell ligger det også en drøm om å gjøre veien foran Bryggen helt bilfri.
I tillegg er det jo en utfordring av Bryggen oversvømmes noen ganger i året, og banen ville derfor måtte bygges litt opp fra bakkeplan for å unngå at skinnegangen ble oversvømt.
Utfordringen nå er at vi ikke kommer noen vei. Neste byggetrinn som skal åpnes er bane til Fyllingsdalen, og det skjer neste høst. Det mest ønskelige var jo at alle de kontraktørene som nå har opparbeidet seg god kompetanse på bybanebygging hadde fortsatt direkte på prosjektet mot Åsane. Det vil ikke kunne skje nå, og man risikerer at den kompetansen vil være tapt når det neste byggetrinnet en eller annen gang blir godkjent. Og med det politiske klimaet som er nå er det vanskelig å se at det vil skje i de nærmeste årene. Og det er synd, for Åsane er en av de mest folkerike bydelene vi har, og det er store utfordringer med trafikkflyten både til og fra.
For de som er ekstra interessert vil jeg tro at tema behandles behørig i dagens epiose av BRT sin podkast "Nokon må gå"